کد خبر: هر-یک-درصد-افزایش-سرعت،-متوسط-۴-درصد-خطر
۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۸
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت طبنا(خبرگزاری سلامت) صدیقه اعتماد سعید رئیس گفت: مدیریت موثر سرعت مهمترین راهکار مداخله‌ای در کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی است، زیرا به ازای هر یک درصد افزایش در سرعت، متوسط ۴ درصد خطر تصادفات مرگبار و ۳ درصد خطر تصادفات شدید افزایش می‌یابد. وی خطای انسانی را مهمترین عامل تصادفات جاده‌‌ای خواند و اضافه کرد: خطای انسانی با سهم ۵۲ درصدی بیشترین عامل تصارفات است و تنها پنج درصد کاهش متوسط سرعت، تعداد فوتی‌ها را تا ۳۰درصد کاهش می‌دهد. صدیقه اعتماد سعید افزود: در دو دهه اخیر، ایرانیان ۱۳ سال افزایش امید به زندگی را تجربه کرده اند. وی افزود: ایران در بین ۱۸۸ کشور جهان با بررسی ۳۷ شاخص بهداشتی از ۵۰ شاخص (اهداف توسعه پایدار) که مربوط به سلامت است طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ در رتبه ۶۹ قرار داشته است. اعتماد سعید با برشمردن شاخص‌های سلامت و ارزیابی ایران در رتبه‌های بالای این شاخص‌ها گفت:بر اساس ارزیابی ایران در هفت شاخص شامل پوشش بالای واکسیناسیون با نمره ۱۰۰، شیوع پایین آلودگی هوای خانگی ۱۰۰، مصرف الکل ۱۰۰، حضور فرد ماهر در زایمان‌ها ۹۸، شیوع پایین بیماری‌های گرمسیری نادیده گرفته شده ۹۸، بهداشت و درمان ۹۲ و بهداشت ۹۰ دارای بهترین عملکرد‌ها بوده است. مدیر شبکه رادیویی سلامت افزود:همچنین ارزیابی جهانی ایران در چندین شاخص شامل پوشش خدمات تنظیم خانواده با نمره ۸۷، قد کودکان ۸۷، بار ناشی از خطرات شغلی ۸۴، درصد بالای دسترسی به آب و دفع بهداشتی فاضلاب ۸۱، بروز مالاریا ۷۹، لاغری کودکان ۷۶ و موارد بروز اچ‌ای وی ۷۵ بوده که این شاخص‌ها با رتبه‌ای در وضعیت خوب ۷۵ تا ۹۰ قرار داشته است. اعتماد سعید ادامه دارد:ایران در ۶ شاخص شامل الودگی ریزگرد‌ها با نمره ۲۶، مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای ۲۷، نرخ مرگ و میر ناشی از مسمومسیت‌های غیر عمدی ۲۸، مرگ ومیر نوزادی ۴۰، زایمان دختران نوجوان ۴۳ و خشونت خانگی با نمره ۴۵ دارای عملکرد ضعیف بوده است. وی افزود: بر این اساس وضعیت ایران در سه شاخص ذرات ریز، مرگ ناشی از تصادفات جاده‌ای و مسمومیت غیرعمدی هشدار آمیز بوده است. رئیس شبکه راریویی سلامت با اشاره به اینکه در سال ۹۷ تصادفات منجر به فوت رانندگی ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است گفت:هر فوتی ۶۵۷ هزار دلار خسارت و هر مجروح ۲۵۰ میلیون تومان هزینه داشته است. هزینه اقتصادی و اجتماعی حدود ۸ درصد تولید ناخالص ملی معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان که روزانه ۳۳ میلیارد تومان بوده است. وی درباره کشته شدگان جاده‌ای نیز افزود:در نیمه اول سال ۹۸، شش هزار و ۵۳ نفر در محور‌های برون شهری یک و نیم درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ - دو هزار و ۲۴۶ نفر در مسیر‌های درون شهری ۲/۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ - و ۸۱۰ نفر در مسیر‌های روستایی ۲۱ و ۳ دهم درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ بوده است و بیش از سه چهارم کشته شده‌ها نیز مرد هستند. اعتماد سعید درباره سن فوت شدگان نیز گفت: ۸ و نیم درصد ۱۰ ساله و کمتراز ۶ درصد ۱۱ تا ۱۷ ساله -۵۴ و ۴ دهم درصد ۱۸ تا ۴۹ ساله، و ۳۱ درصد ۵۰ سال به بالابوده اند. وی درباره مهمترین عوامل بروز تصادفات جاده‌ای در ایران افزود: مهمترین عامل تصادفات جاده‌ای را خطای انسانی با سهم ۵۲ درصدی تشکیل می‌دهد و تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی راننده را نیز می‌توان از این علل خواند. اعتماد سعید  تاکید کرد: اگر راننده‌ای مسیر تهران تا قم را با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت طی کند در فاصله زمانی ۵۲ دقیقه به مقصد می‌رسد، اما اگر همین مسیر را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طی کند در ۶۰ دقیقه به مقصد می‌رسد بنابراین ارزش رسیدن به مقصد در زمانی کوتاه تر-آن هم صرفا هشت دقیقه -در مقایسه با خطرات احتمالی و عواقب ناگوار پیش روی راننده بسیار ناچیز خواهد بود. انتهای پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha