کد خبر: هدف-دشمن-نشاندن-ایران-پای-میز-مذاکره-با
۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۱۴
هدف دشمن نشاندن ایران پای میز مذاکره با نتیجه مشخص است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح روز دوشنبه در نشست مشترک کمیته پدافندغیرعامل وزارت کشور و شوراهای پدافند غیرعامل استانها که با حضور مقامات کشوری و لشکری در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: در مورد ضرورت پدافند غیرعامل باید برگردیم به مسایل انقلاب اسلامی که با اهداف و آرمان‌های الهی و با شعارهای ارزشمندی مانند نشان دادن نقش سلطه بیگانه، حمایت از مستضعفان و خوداتکایی ملت ایران شکل گرفت و آن هم در یک منطقه فوق العاده حساس در جهان به پیروزی رسید.

جنوب غرب آسیا تعیین کننده برتری در هرم قدرت جهانی

وی ادامه داد: اگر روزی در نظریه‌های ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی جاهایی در جهان به عنوان منطقه محور در کره زمین مطرح می‌شد امروز دیگر تردیدی وجود ندارد که در هرم قدرت جهانی منطقه جنوب غرب آسیا تعیین کننده برتری و رهبری در جهان است.

سرلشکرباقری افزود: زمانی که انقلاب اسلامی امور این منطقه را از چنگ آمریکا خارج کرد و اختیار ایران در دست ملت ایران قرار گرفت، طبیعتا با حساسیت‌ها و تهدیدهای بزرگی مواجه می شود. تهدیدهایی که روز به روز به اشکال مختلف و در حال توسعه منطقه و کشور ما را مورد تاثیر خود قرار می دهد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ گونه چشمداشت به سرزمین و منافع همسایگان و دیگران صرفا با اتکا به مبانی دینی و انقلابی خود بدنبال در دست گرفتن امور خود و خوداتکایی کامل خود بوده و است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: همانطور که تاریخ ما نشان می‌دهد در همین دوره اخیر جمهوری اسلامی در مساله هسته‌ای با پذیرش تعهدات، پذیرفت که با کاهش برخی اقدامات هسته‌ای خود از مزایایی در مساله کاهش و رفع تحریم ها برخوردار شود و همه دنیا اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بود و هیچ تخطی را کسی نتوانست اثبات کند.

سرلشکر باقری افزود: اما عهدشکنی آمریکا تروریست و جنایتکار خاتمه پیدا نکرد. با وجود این که جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود پایبند بود آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و تحریم‌ها و فشارها را علیه ملت ایران مجدد در پیش گرفتند. این فشارها در مساله تحریم‌های تسلیحاتی و تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی، امنیتی علیه ملت و کشور ایران در پیش گرفته شد.

هدف دشمن نشاندن ایران پای میز مذاکره با نتیجه مشخص است

وی ادامه داد: هدف دشمن مشخص است که ملت ایران راهبردها و سیاست های تحمیلی آمریکا را بپذیرد. هر چند که ظاهر آن این است که ایران را به پای میزمذاکره بنشاند اما این میز، میزی است که نتیجه مذاکره از قبل تعیین شده است و آن تسلیم ملت ایران دربرابر خواست آمریکای جنایتکار است. خواسته ای که هیچ گاه با آرمانها و اهداف و رویکرد انقلاب اسلامی انطباقی ندارد.

سرلشکر باقری یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یکسال کامل صبر کرد اما دشمن برسرعهده خود بازنگشت بنابراین جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته رویکرد و راهبرد مقاومت فعال را در پیش گرفت.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: فشارها به ملت ایران سنگین است اما دستاوردهای قابل توجهی در صفوف راهبردی وجود دارد این که ملت ایران تسلیم نشد و زانو نزد و کشور خود را اداره کرد. اتکا به فروش نفت خام و سایر خام فروشی ها کاهش پیدا کرد. خوداتکایی ملت ایران ارتقا پیدا کرد و ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران توانست این تهدید و فشار را به فرصتی برای خوداتکایی و سربلندی ملت تبدیل کند.

قدرت ملی کشور در ایام فشار حداکثری ارتقا یافته است

وی افزود: قدرت ملی کشور در این ایام بالاتر رفت و ملت ایران توانست همچنان روی پای خود بایستد و کار و ماموریت و آرمان های خود را دنبال کند.

سرلشکر باقری با بیان این که در همین مقطع ممکن است نگرش‌های غلطی وجود داشته باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند این روزها بعضی‌ها حرف از عقلانیت و تدبیر می‌زنند با این تعبیر غلط که منظور ترس و انفعال و فرار است در حالی که عقلانیت و تدبیر به معنای خالی کردن سنگر در برابر دشمنی که نسبت به دشمنی او تردیدی وجود ندارد نمی‌تواند باشد. عقلانیت و تدبیر را رهبری معظم انقلاب اسلامی بارها در قوی شدن کشور تعبیر کردند.

قوی نباشیم حتی در صورت بی طرفی هم مورد تجاوز دشمن قرار می گیریم

وی افزود: کشور ما در منطقه ای از جهان قرار دارد که دارای ویژگی ها و مزایایی است که اگر قوی نباشیم آنچه که در جنگ های جهانی به سر ما آمد می تواند تکرار شود. آیا در دوره‌ای که جنگ‌های جهانی اتفاق افتاده و کشور ایران اعلام بی طرفی کرده است حاکمیت و تمامیت ارضی، استقلال و هویت و ارزش ما محترم شناخته شده است، به هیچ وجه این گونه نیست. اگر قوی نباشیم نخواهیم توانست از همه منافع خود دفاع و حفاظت کنیم.

رییس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه برای قوی شدن کشور، راهبردها و سیاست‌های متعددی باید دنبال شود، ادامه داد: یکی از آن‌ها وحدت و یکپارچگی در مسیر تبعیت از رهبری معظم انقلاب اسلامی و تلاش جهادی با رویکرد نگاه به توان داخل و حل معضلات مردم و ارتقای توان بازدارندگی کشور است.

سرلشکر باقری گفت: یکی از راهها و ارکان مهم قدرت و قوت کشور ارتقاء تاب‌آوری ملی در سطوح مختلف کشور در برابر فشارهای همه جانبه دشمن است. این ارتقاء تاب‌آوری و استقامت ملی می‌تواند موجب بازدارندگی شود و دشمن را نسبت به ادامه فشار مایوس کند و می‌تواند در صورت تداوم فشار از کشور و مردم به خوبی حفاظت و صیانت کند.

ایران در بهترین شرایط بازدارندگی و قدرت دفاعی قرار دارد

وی افزود: کشور ایران به برکت فرماندهی بی نظیر فرمانده معظم کل قوا و به برکت خون شهیدان و برکت همراهی مداوم و کامل مردم و به برکت همه تلاش‌هایی که در نیروهای مسلح و سایر بخشها صورت گرفته، از جهت قدرت دفاعی و بازدارندگی دفاعی و از جهت آمادگی و انسجام نظامی و دفاعی و یکپارچگی مردم در بهترین وضعیت قرار دارد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: دشمن بارها اثبات کرده که اگر در جایی هدفی داشته باشد و در مقصد خود احساس ضعف کند در انجام تهاجم و تجاوز هیچ تردیدی راه نمی دهد. اگر مشاهده می‌کنید پهپاد راهبردی آمریکا در سال گذشته به علت تجاوز به فضای کشور مورد هدف قرار می گیرد و دشمن دچار تردید شدید می‌شود که پاسخ نظامی دهد و نهایتا این اقدام را انجام نمی دهد دلیل آن این نیست که اعلام می کند که به ما گفتند در آنجا ۱۵۰ ایرانی کشته خواهد شد، دلیل آن این بود که بازدارندگی دفاعی ایران کارآمد است.

ارتش آمریکا مخالف جنگ با ایران است چرا که جنگ را شاید آمریکا شروع کند اما آنها خاتمه دهنده جنگ نیستند

باقری گفت: ارتش آمریکا مهمترین مخالف این تهاجم نظامی بوده و هست چرا که او می داند که جنگیندن با ایرانی‌ها شروع آن دست آمریکا است اما خاتمه به دست آنها نیست. حجم جنگ، جغرافیای جنگ، میزان تلفات و خسارات بدست آنها نیست، اینها چیزهایی است که ما تعیین می کنیم بنابراین به سادگی نمی توانند تصمیم بگیرند که وارد نبرد با ایران شوند، بنابراین اقداماتی که می کنند شکل نیابتی، بدون ردپا و خاکستری پیدا می کند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در همین ایام اخیر برای چندمین بار ما با تهاجم سایبری در برخی زیرساختها رو به رو بودیم و این دست از اقدامات، اقداماتی هستند که توسط دشمن انجام می‌شود ولی ردپایی از آنها باقی نمی‌ماند و امکان اثبات آن در محکمه وجود ندارد.

وی افزود: دلیل آنکه دشمن این مسیر را در پیش می‌گیرد همین است که با پاسخ ما مواجه نشود و بتواند از پذیرش مسئولیت شانه خالی کند. در مسئله ارتقای تاب‌آوری ملی، پدافند غیرعامل و دفاع غیرنظامی رکن فوق‌العاده مهم و تاثیر گذاری است که بازوی دیگری در کنار قدرت دفاعی کشور و سایر ابعاد قدرت ملی است.

پدافند غیرعامل مکمل دفاع نظامی است

سرلشکر باقری گفت: با این نگاه پدافند غیرعامل مهمترین مکمل دفاع نظامی و دفاع در برابر تهدیدات است، تهدیداتی که کاملا متفاوت است، تهدیدات امروز با تهدیدات دو دهه پیش تغییرات اساسی کرده است، فرمانده معظم کل قوا در مراسم اخیر دانش‌آموختگی نیروهای مسلح این را تاکید فرمودند که انتظار دارم دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اشکال جدید و متنوع تهدید را شناسایی، رصد کنند و در آموزش‌ها آن را به نسل جدید بیاموزند.

وی گفت: برخی از اشکال تهدید نظامی مانند تهدید زمینی مستقیم خیلی بعید است. بخشی از تهدیدات نظامی ممکن است، محتمل تر باشد مانند تهدیدات هوایی و موشکی است اما آنها هم احتمالش بالا نیست و آنچه دشمن دنبال می‌کند در حوزه‌های نوین است و تهدیدات در حوزه سایبری، شیمیایی، زیستی و پرتوی حوزه‌هایی محتمل هستند و تهدیدهای بیشتری از آنها دیده می شود و بسیاری از موارد هم هست که تشخیص اینکه آیا این یک تهدید دارای عامل بود و یا یک پدیده طبیعی بود قابل تشخیص و کشف نیست.

سرلشکر باقری بیان کرد: همین بیماری موجود در کشور و جهان به عنوان ویروس کرونا قابل تشخیص نیست که آیا این یک عامل داشته است و یا به طور طبیعی از جهش ویروس‌های قبلی شکل گرفته است؛ آنچه مسلم است در بخش پدافند غیرعامل همه ما مسئول هستیم که چه این بیماری عامل داشته باشد و یا نداشته باشد کشور را در برابر دفاع از آن آماده کنیم.

ضرورت نظارت بر اجرای ضوابط پدافند غیرعامل در دستگاه ها

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در بخش استانها گزارشات ارزشمندی ارایه شد از جمله موضوعاتی مهمی که داریم طرح جامع پدافند غیرعامل استانها است. قدردانی می کنیم از زحماتی که در این حوزه کشیده شده است و  بخش اعظمی از آن تکمیل  شده است.

به گفته سرلشکر باقری مساله نظارت بر اجرای دقیق قوانین و اقدامات حوزه پدافندغیرعامل کاملا ضروری است و یکی از مشکلات در کشور  این است که با وجود مقررات و دستورالعمل ها در اجرای آنها دچار عقب ماندگی هستیم و این مستلزم نظارت و مراقبت مسولان مربوطه است

وی با بیان اینکه مساله دیگر توجه به اصول و الزامات پدافند غیرعامل در شهرها است، تصریح کرد: اگر طرحی را در هنگام شروع طرح ریزی و تدوین آن  لحاظ کنیم قابل اجرا خواهد بود. اگر طرحی کامل اجرا شده باشد و بعد بخواهیم پدافند غیرعامل را اضافه کنیم بسیاری از بخش های آن امکان پذیر نخواهد بود. هنگامی که طرحی آغاز شود باید از ابتدا باید بحث های پدافندغیرعامل در آن گنجانده شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: از جمله مسایل دیگر مساله فناوری ها و صنایعی است که خاص پدافند غیرعامل است. اجرای مناسب پدافند غیرعامل مستلزم فناوری خاص خود است که این هم در سازمان پدافند غیرعامل با کمک شرکت های دانش بینیان به طور مفصل کار شده و باید مورد توجه قرار گیرد که از این امکانات به نحو احسن استفاده شود.

به گفته سرلشکر باقری مساله خارج کردن تاسیسات پرخطر از شهرها و مراکز جمعیتی نیز مساله مهم دیگری است که باید با حساسیت این مسایل را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه مساله رزمایش و نظام آمادگی دستگاه‌های اجرایی موضوع مهمی است که دستورالعمل‌های آن ابلاغ شده و باید توسعه پیدا کند و هر دستگاه باید بارها تمرین کرده باشد که بتواند کار خود را خوب پیش ببرد، تصریح کرد: در نهایت، آمادگی نیروهای مسلح را در هر بخشی که ضرورت دارد اعلام می کنیم. هرکجا بتوانیم کمکی در مسئله توسعه پدافند غیرعامل و اعمال اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در بخشهای مختلف داشته باشیم دریغ نخواهیم کرد و در قرارگاه های موضوعی که در استانها قرار دارد و استانداران محترم فرمانده قرارگاه ها هستند، فرماندهان نیروهای مسلح نقش جانشین را ایفا میکنند و تمام ظرفیتها و امکانات را در ابعاد مختلف به کار خواهیم بست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha