کد خبر: نیاز-به-تقویت-و-ارتقای-روحیه-مدافعان-سل
۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۶
نیاز به تقویت و ارتقای روحیه مدافعان سلامت داریم

به گزارش کروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری پویش همدلی با مدافعان سلامت که به صورت ویدیوکنفرانس در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: در روزها و هفته های پیش رو که فشار مضاعفی بر نظام سلامت و مدافعان سلامت وارد می شود، نیاز به تقویت و ارتقای روحیه و انگیزه کارکنان و مدافعان سلامت در بسیج ملی در مقابله با ویروس جهانی کرونا داریم.

عضو شورای سیاستگذاری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت افزود: این پویش ملی ابتدا در دستور کار سازمان نظام پزشکی قرار گرفت و با مشارکت و همکاری وزارت بهداشت و نهادهای دیگر، اجرایی می شود و شعار محوری این پویش "جان ما ایران ما است" است. تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر همدلی مومنانه است که البته به طور خاص متوجه همدلی با مدافعان سلامت بود و شعار سال سازمان جهانی بهداشت امسال، حمایت از مدافعان سلامت عنوان شده است.

بازگشایی ها به عادی نمایی کرونا کمک کرد

وی در خصوص فاصله توصیه‌ها با رفتار جامعه بیان کرد: این اتفاق افتاده و پس از توفیق نسبی در اواخر اسفند و فروردین که نتایج آن را با کاهش چشمگیر نمودار مبتلایان و تعداد موارد فوت در اردیبهشت ماه مشاهده کردیم. بخشی از جامعه و مسئولان دچار عادی پنداری شده و بازگشایی‌ها نیز همزمان انجام شد و به این عادی نمایی کمک کرد. جامعه‌ای که به نوعی هوشیار شده بود و ترس از کرونا ایجاد شده بود، دچار عادی پنداری شد. در تیر ماه نیز از همان کِشته‌ها برداشت می‌کنیم و آمار فوت مبتلایان به کرونا به اندازه مجموع دو ماه قبل است و بیش از ۵ هزار نفر را از دست دادیم.

از تجربه ماه های اخیر باید درس گرفت

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: ۹۶ کشور شاهد نمودار صعودی مبتلایان هستند و ۱۹ کشور شاهد نمودار پایدار یا نزولی هستند. برای امروز و فردا باید فکر کرد و از تجربه‌های ماه‌های اخیر درس گرفت. نیازمند این هستیم که این پیام را به جامعه منتقل کنیم که عادی پنداری ایجاد شده مشکل ساز بوده و حتی برای ماه‌های آتی هم مشکل ساز خواهد بود. پویش «من ماسک می‌زنم» که از ابتدای تیر ماه شکل گرفت و بعد در اواسط تیر ماه استفاده از ماسک اجباری شد، در روزهای آتی نتیجه خود را نشان می‌دهد.

هشدار بحران انسانی در آبان ماه در صورت عدم مشارکت اجتماعی با پویش های کرونایی

دکتر جهانپور گفت: اگر این پویش‌ها با مشارکت وسیع اجتماعی همراه نباشد ممکن است در ابتدای آبان با یک بحران انسانی مواجه شویم. این موارد، اقدامات پیشگیرانه است که به تفاهم و تعامل مردم با دستگاه‌های اطلاع رسانی برگردیم. انتظار داریم از میانه مرداد ماه روند کاهشی ابتلا را شاهد باشیم.

وی افزود: شاید در مستندسازی ضعف‌هایی داشته باشیم، اما مدافعان سلامت واژه و مفهوم جدیدی نیست. در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و زمانی که شبکه بهداشت در کشور گسترش پیدا کرد، جنبه‌ها و جلوه‌های مدافعان سلامت را شاهد بودیم. امروز در بسیج ملی مقابله با کرونا نیز شاهد استمرار این تلاش‌ها هستیم.

تلاش وزارت بهداشت برای فراهم کردن امکانات رفاهی برای خانواده های شهدای سلامت

دکتر جهانپور در خصوص شهید محسوب شدن مدافعان سلامت، بیان کرد: در مورد مقررات و آیین نامه‌ها برای شهید محسوب شدن، تابع مقررات هستیم. بر اساس نامه‌ای که وزیر بهداشت به مقام معظم رهبری ارسال کرد نیز، عنوان شهدای سلامت اختصاص پیدا کرد که البته این عنوان هم مناسب این شهدا است چون در راه خدمت به مردم به شهادت رسیده اند. تمام تلاش وزارت بهداشت این است که حداکثر امکانات رفاهی و دل‌جویی را برای خانواده این شهدا فراهم کنیم. تلاش وزارت بهداشت برای جذب منابع و مسیرهایی که بتوانیم امکانات خاصی را برای خانواده این عزیزان در نظر بگیریم ادامه دارد.

وی ادامه داد: مباحث رفاهی همواره مطرح بوده، اما در اوج مشکلات مالی وزارت بهداشت، با کاهش درآمد اختصاصی هم مواجه شدیم. با این حال، تاخیر در پرداخت معوقات پرسنلی نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است.

تست آنتی بادی معیار تشخیص قطعی کرونا نیست

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص آمار ۲۵ میلیونی ابتلا به کرونا که چند روز قبل مطرح شد، اظهار کرد: این عدد مربوط به مطالعه‌ای در زمینه احتمال مواجهه با کرونا و بر اساس حجم نمونه کوچکی بود. آمار کرونا آن چیزی است که دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت هر روز ظهر اعلام می‌کند. این نوع مطالعه‌ها در کشورهای مختلف انجام می‌شود. این مطالعه مبتنی بر تست‌ آنتی بادی یا سرولوژی است. این تست‌ ها با یکدیگر متفاوت بوده و میزان منفی و مثبت کاذب بالایی دارند و معیار مناسبی برای تشخیص قطعی کرونا نیستند. در ایران و همه کشورهای درگیر با ویروس کرونا، اغلب و اکثر جمعیت با این ویروس مواجه نشده‌اند. در ایران و همه کشورها ایمنی نسبت به این ویروس ایجاد نشده است. همان طور که رییس جمهوری هم اعلام کردند، چون اکثر جامعه مبتلا نشده‌اند، همچنان باید مدیریت بیماری در دستور کار باشد.

آمار 25 میلیون کرونایی یک مدل سازی و تخمین است

دکتر جهانپور در خصوص آمارهای کرونا گفت: موضوع ۲۵ میلیون نفر ابتلا به کرونا مربوط به یک مطالعه سرولوژیک بوده و یک مدل سازی و تخمین محسوب می‌شود و اعداد بالاتر از این همه با این مطالعات به دست آمده است. این موارد به هیچ عنوان آمار نیست و بر اساس تست مولکولی و قطعی نیستند.

آمار مرگ و میر سالانه هیچ کشوری خطی نیست

وی ادامه داد: آمار مرگ و میر سالانه هیچ کشوری خطی نیست و در هیچ کشوری نمی توان انتظار داشت که تعداد مرگ و میر سالانه ثابت باشد به گونه ای که در سالهای اخیر شاهد کاهش یا افزایش 20 تا 50 هزاری مرگ و میرها در کشور بودیم. امسال یک عامل مرگ و میر اضافه شده با عنوان کرونا در کشور داشتیم. آنچه قابل ارائه است، آمار موارد قطعی شناسایی شده ناشی از ابتلا به ویروس کرونا است.

پروتکل های محرم و صفر تدوین می شود

دکتر جهانپور درباره تجمعات در ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: در این زمینه جلساتی در کمیته بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده اما هرگونه تجمع و افزایش ترددها و مراودات موجب افزایش انتقال و انتشار ویروس کرونا خواهد شد، اما این‌که چه جایگزینی برای آن در نظر گرفته خواهد شد، باید پروتکل‌ها تدوین شود.

تاخیر در پرداخت کارانه متفاوت است

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران گفت: تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران متفاوت است. در جامعه پرستاری از ۷ تا ۹ ماه تاخیر و در پزشکی از ۸ تا ۱۴ ماه تاخیر در پرداخت وجود دارد. این موضوع بین دانشگاه‌های مختلف تفاوت دارد. تلاش شده این موضوع رفع شود، اما هنوز به ایده آل نرسیده است. این تاخیرها مربوط به سال‌های قبل است، اما کاهش تاخیر در پرداخت کارانه‌ها در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است.

در صورت وجود علائم کرونا با ۴۰۳۰ تماس بگیرید

دکتر جهانپور درباره سامانه ۴۰۳۰ اظهار کرد: مردم قبل از هر مراجعه‌ای به مراکز درمانی باید با بروز هر علائم شبه آنفلوآنزا یا شبه کرونا با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته یا علائم خود را در سامانه salamat.gov.ir اظهار کنند. چند هزار نیروی کارشناس بهداشتی و پزشک در سامانه ۴۰۳۰ به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم هستند و پیگیر وضعیت آنها هستند.

انتقال ویروس از دام به انسان نداریم

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ذبح دام در عید قربان گفت: انتقال ویروس کرونا از دام به انسان نداریم، اما اگر ذبح دام همراه با تجمع باشد، با کووید ۱۹ و پروتکل‌های آن همخوانی ندارد. برای عید قربان و عید غدیر و ماه محرم و صفر اطلاع رسانی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha