کد خبر: نگرانی-صلیب-سرخ-از-آثار-منفی-تحریم‌ها
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۰۵
نگرانی صلیب سرخ از آثار منفی تحریم‌ها بر دسترسی ایران به واکسن کرونا

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ دانیل مونوز روخاس، سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در نشست خبری مسئولان جمعیت هلال احمر گفت: روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر بزرگداشت سالانه اصول نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است. روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در تاریخ 8 مه هر سال برگزار می شود. این تاریخ برگرفته از سالگرد میلاد هانری دونان، بنیانگذار کمیته بین المللی صلیب سرخ و اولین برنده جایزه نوبل صلح است که در تاریخ 8 مه 1828 متولد شد.

وی افزود: نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یک شبکه بشردوستانه جهانی متشکل از 80 میلیون نفر است که به افرادی که با مشکلات ناشی از بلایا، مخاصمه و مشکلات بهداشتی و اجتماعی مواجهند کمک می کند. بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی. این اصول بنیادین هفتگانه چارچوب اخلاقی، عملیاتی و سازمانی کار نهضت صلیب سرخ و هلال احمر را تشکیل می دهند. این اصول در بطن رویکرد نهضت برای کمک به مردم نیازمند در جریان مخاصمه مسلحانه، بلایای طبیعی و دیگر شرایط اضطراری قرار دارند. پایبندی به این اصول ماهیت بشردوستانه کار نهضت را تضمین کرده و برای طیف وسیعی از فعالیت هایی که این نهضت در سراسر جهان انجام می دهد ثبات ایجاد می کند.

سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در سال 2021 توقف ناپذیراست، چرا که با هم، تعهدمان در راستای تبدیل جهان به مکانی امن تر و صلح آمیزتر توقف ناپذیر است. داوطلبان و کارکنان صلیب سرخ و هلال احمر می دانند که قدرت تغییر جهان در مردم و جوامع نهفته است. آنها هر روز کار می کنند تا تضمین کنند عزم در اطمینان از آن که جوامع از آگاهی و ابزار حمایت از خود، کاهش خطرات، و زندگی در امنیت و با کرامت برخوردار شوند وجود دارد.

ثابت کردیم توقف ناپذیریم

مونوز روخاس ادامه داد: امروز 1 نفر از هر 636 نفر در جهان داوطلب صلیب سرخ و هلال احمر است. 650.5میلیون نفر با فعالیت های ترویج سلامت و بهداشت مورد حمایت قرار گرفتند که یعنی 1 نفر از هر 12 نفر. 106.2 میلیون نفر از از فعالیت های آب و بهداشت بهره مند شدند که این یعنی 1 نفر از هر 72 نفر. 79.2 میلیون نفر کمک غذایی و غیرنقدی دریافت کردند یعنی هر یک نفر از هر 97 نفر. امسال ما می خواهیم این مراسم را به ستایش و قدردانی از فداکاری و تعهد بی نظیر همه کسانی که به همه گیری کووید 19 پاسخ می دهند، اختصاص دهیم. ما در نهضت صلیب سرخ و هلال احمر برای پاسخگویی به این همه گیری با هم کار می کنیم  با هم توقف ناپذیر هستیم.

این مقام مسئول در صلیب سرخ اظهار کرد: صدها هزار داوطلب جدید در سراسر جهان از آغاز این همه گیری به یک جمعیت ملی صلیب سرخ یا هلال احمر پیوسته اند و با این کار در زمانی که این جمعیت ها بیشترین نیاز را دارند حمایت و آسایش بیشتری را به همراه آوردند. کووید 19 یک بحران جهانی بی سابقه است. اما همبستگی جهانی (و مهربانی جهانی) به جهانیان کمک خواهد کرد تا از این همه گیری نجات یافته و دوباره پس از آن سر برآورند. داوطلبان صلیب سرخ و هلال احمر در بیش از 192 کشور، از بزرگترین شهرها گرفته تا جوامع دورافتاده و دور از دسترس،  از این روند حمایت می کنند و به مردم یادآوری می کنند که قدرت بشریت توقف ناپذیر است.

از فعالیت های داوطلبانه جمعیت هلال احمر ایران حمایت می کنیم

وی افزود: روز به روز، کارکنان و داوطلبان شجاع و متعهد جمعیت هلال احمر ایران و دیگر جمعیت های ملی در سراسر جهان، ایمنی خود را برای کمک کردن و قوت قلب دادن به جوامع خود به خطر می اندازند. مهم است که نقش اصلی آن ها در این واکنش شناخته شود و ما از آن ها برای انجام کارهای حیات بخششان کاملاً حمایت کنیم.

سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ با اشاره به دشواری های شیوع کرونا در جهان گفت: همه گیری نشان داده است که آینده اقدام بشردوستانه محلی است. سازمان های بشردوستانه و جامعه مدنی می بایست نحوه عملکرد خود را طی همه گیری، با توجه به محدودیت های سفر و محدودیت های افراد در نحوه همکاری حضوری، سازگار می کردند. این موضوع نشان داد که صلیب سرخ و هلال احمر همیشه می دانسته است که نه تنها کنشگران محلی در بهترین جایگاه برای آگاهی از نیاز جوامع محلی قرار دارند، بلکه از بهترین جایگاه برای اطلاع از موثرترین نحوه ارائه کمک نیز برخوردارند. حمایت فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر به گونه ای طراحی شده است که هم تا حد لزوم جهانی و هم در عین حال محلی باشد.

وی افزود: ما می خواهیم بر اهمیت یگانگی و همبستگی، هم درون نهضت و هم با همه آنهایی که در این واکنش شرکت دارند تأکید داشته باشیم. ما باید به هماهنگی و تمجید از فعالیت های یکدیگر ادامه دهیم. ما می توانیم امیدوار باشیم که به عنوان یک نهضت و با حمایت اهداء کنندگان، دولت و شرکای بشردوستانه می توانیم به سرعت و به طور موثر به این بحران پاسخ دهیم. در مورد واکنش به شیوع همه گیری در ایران و منطقه، رهبری همچنان با مقامات ملی و سازمان های بهداشتی بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی است. در داخل نهضت، واکنش دهندگان اصلی برای اقدامات پیشگیرانه بیشتر، همچنان جمعیت های ملی هستند که توسط فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، با حمایت مالی و فنی بیشتر از طرف کمیته بین المللی صلیب سرخ پشتیبانی می شوند.

 مونوز روخاس اذعان کرد: ما باید از تعهد و جان فشانی ارزشمند داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران  و همچنین کادر پزشکی و بهداشتی که در خط اول واکنش به کووید 19هستند، ستایش و قدردانی کنیم. کارکنان متعهد و دلیر جمعیت هلال احمر ایران و سایر جوامع ملی در سرتاسر جهان امنیت خود را برای کمک کردن و قوت قلب دادن به جوامع خود به خطر می اندازند. مهم است که نقش اصلی آنها در این پاسخ شناخته شود و حمایت کامل از آنها برای انجام کارهای نجاتبخشی که انجام می دهند ارائه دهیم. ما آماده حمایت از جمعیت هلال احمر ایران و نقش آن در برنامه واکسیناسیون ملی هستیم.

وی افزود: کمیته بین المللی صلیب سرخ از جمعیت هلال احمر ایران در ادغام فعالیت های پیشگیرانه افزایش آگاهی از کووید 19، در کنار دوره های آموزش خطرات مین، در غرب ایران و همینطور مرز دوغارون حمایت می کند. علاوه بر این، با حمایت از یک سمن محلی در مشهد و سمن دیگری در سیستان و بلوچستان، به طور مشترک با جمعیت هلال احمر ایران، ما ارائه به موقع اقلام تجهیزات حفاظت فردی به جمعیت هدف آسیب پذیر را تضمین می کنیم.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در سال گذشته شمسی، با همکاری جمعیت هلال احمر ایران، ما آموزش آگاهی از خطر کووید 19 را برای 220 هزار  ایرانی و همینطور بازگشت کنندگان افغانستانی اجرا کردیم. ما همچنین 123500 بسته تجهیزات حفاظت فردی و بروشورهای آموزش خطرات مین/ کووید/ بازپیوند خانوادگی را میان بازگشت کنندگان افغانستانی در مرز دوغارون توزیع کردیم. در سال گذشته شمسی، کمیته بین المللی صلیب سرخ همچنین کمک مالی فروتنانه ای معادل یک میلیون فرانک سوییس را  در سه نوبت در راستای حمایت از جمعیت هلال احمر ایران در تهیه تجهیزات اکسیژن ساز خانگی، اقلام غذایی و بهداشتی به این جمعیت انجام داد.

وی افزود: ما در کمیته صلیب سرخ بین المللی می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که افرادی نیز که ممکن است به نحوی از قلم افتاده باشند نیز به طور عادلانه به واکسن  کووید 19 دسترسی برابر داشته باشند. این مهم شامل افرادی است که در مناطق متأثر از مخاصمه مسلحانه (شامل مناطق تحت کنترل گروه های مسلح غیر دولتی) یا سایر شرایط خشونت آمیز، و همینطور دیگر مناطق دور از دسترس زندگی می کنند. همچنین جوامع به حاشیه رانده شده مانند مهاجران، پناهجویان، بازداشت شدگان و آوارگان داخلی را نیز در بر می گیرد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ بر این باور است که افرادی که در موقعیت های بشردوستانه زندگی می کنند نیز باید در هنگام توزیع واکسن در اولویت بندی قرارگیرند. با توجه به اینکه این جوامع بار مضاعف مخاصمه و  کووید 19 را تحمل می کنند و اینکه اغلب فراموش شده یا حتی نادیده گرفته می شوند، لازم است تا آنها را در چارچوب های توزیع جهانی و ملی واکسیناسیون در نظر گرفت.

مونوز روخاس در پایان گفت: در شرایط دشوار کنونی که ایران، همانند سایر کشورهای جهان، با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، کمیته بین المللی صلیب سرخ نگران اثر منفی محدودیت های دیگر، از جمله تحریم های جاری، بر دسترسی ایران به واکسن است. این امر می تواند پیامدهای انسانی در داخل کشور و خارج از مرزهای آن داشته باشد. گسترش  کووید 19 نشان می دهد که تا زمانی که همگان مورد حفاظت قرار نگیرند هیچ کس از بیماری محفوظ نیست و بنابراین دسترسی عادلانه برای پایان دادن به این همه گیری اساسی است، و هیچ چیز، از جمله تحریم از هر نوع، نباید مانع از تحقق این امر بشود.

مدیر دفتر کشوری فدراسیون بین المللی صلیب سرخ : خانه های هلال نقش بسزایی در کمک رسانی دارند

عطا دورانی با اشاره به ساخت خانه های هلال در ایران از اهمیت این مجموعه ها در راستای حمایت از افراد نیازمند به کمک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ عطا دورانی، مدیر دفتر کشوری فدراسیون بین المللی صلیب سرخ در نشست خبری روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ گفت: تمامی جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ در سراسر جهان یک تیم هستند و باید از همدیگر حمایت کنند. این حمایت در این برهه زمانی که جهان با کرونا دست و پنجه نرم می کند حیاتی تر است زیرا هیچ کس در جهان از این بیماری در امان نبوده است. امروز باید در کنار یکدیگر باشیم تا بتوانیم با این همه گیری در جهان مقابله کنیم.

وی افزود: جمعیت هلال احمر نیز در این مدت فعالیت های خوبی انجام داده است که جای تقدیر دارد. امروز در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که از هر 600 نفر یک نفر عضو جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ است. 650.5میلیون نفر با فعالیت های ترویج سلامت و بهداشت مورد حمایت قرار گرفتند که یعنی 1 نفر از هر 12 نفر. 106.2 میلیون نفر از از فعالیت های آب و بهداشت بهره مند شدند که این یعنی 1 نفر از هر 72 نفر. 79.2 میلیون نفر کمک غذایی و غیرنقدی دریافت کردند یعنی هر یک نفر از هر 97 نفر.

این مقام مسئول در فدراسیون بین المللی صلیب سرخ تاکید کرد: کرونا به ما ثابت کرد که برای مقابله با بحران های جهانی باید برنامه های جزئی و محلی را در دستور کار قرار دهیم. در همین راستا باید برای جوامع مختلف برنامه ریزی انجام شود. در همین راستا فدراسیون از جمعیت هلال احمر ایران حمایت می کند تا بتواند وظایف قانونی خود را به نحو احسن اجرا کند.

دورانی ادامه داد: ما به دنبال حمایت از صندوق جمعیت هلال احمر هستیم که می تواند کمک بسزایی در خدمات رسانی باشد. در سال گذشته سیل سیستان و بلوچستان و زلزله سی سخت نیز توانستند از همین خدمت استفاده کنند. خانه های هلال نیز در این عرصه توانستند بسیار موثر واقع شوند و یک اقدام خوب از جمعیت هلال احمر است که می تواند بهترین کارآیی را داشته باشد. ایران امروز تحت تاثیر تحریم هایی قرار گرفته است که در برخی قسمت ها امدادرسانی و خدمات رسانی را سخت کرده است و ما در تلاش خواهیم بود تا آلام متاثر از این تحریم ها را کم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha