کد خبر: نگاهی-به-اقدامات-فرهنگی-آنلاین-شهردار
۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۳۸
نگاهی به اقدامات فرهنگی آنلاین شهرداری تهران از زمان شیوع کرونا

به گزارش فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه تحلیلی خبری شهر،ورود کرونا به ناگاه همه چیز را تغییر داد و چاره‌ای جز قرنطینه و در خانه ماندن برای افراد باقی نگذاشت. یکی از حوزه هایی که آسیب‌های گسترده‌ای از این بحران دید، حوزه‌ی فرهنگ و هنر است. سینماها، تئاترها،کنسرت‌های موسیقی و..در نتیجه‌ی همین بحران،که محل آمدوشد بسیاری از افراد جامعه به ویژه جوانان هستند به تعطیلی کشانده شد.

اما این بحران باعث شد توجه به تکنولوژی و قابلیت‌های فضای مجازی بیش از پیش جلب شود و در پی آن طرح‌ها و برنامه‌هایی در حوزه فرهنگی و هنری، در فضای مجازی تعریف و اجرا شود. می‌توان گفت در این بحران، تکنولوژی به کمک هنر آمد و اتفاقات مطلوبی رخ داد که از جمله‌ی آنها اجرای طرح "کنسرت آنلاین" بود که معاونت اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مدیریت آن را بر عهده داشت. طرحی که گرچه در ابتدای راه نواقصی داشت اما کم‌کم رشد کرد و در روزهای اخیر شاهد بلوغ آن بودیم.

کنسرت آنلاین و برج میلاد

رویکرد شهرداری تهران در توجه به حوزه‌ی موسیقی در این بحران که تمامی کنسرت‌ها و فعالیت های این حوزه لغو شده بود، ممانعت از کمرنگ شدن طراوت موسیقی در میان افراد جامعه بود ومعاونت امور اجتماعی و فرهنگی در این میان با دعوت از هنرمندان علاقه‌مند به برگزاری کنسرت در این شرایط، ضمن نگاه ویژه به هنر موسیقی، ظرفیت مشارکت گروه‌های موسیقی را نیز فراهم کرد و در این راستا حمایت خوبی نیز از این گروه‌ها انجام گرفت.

 در اولین مواجهه با این طرح،  این سوال پیش آمد که ماهیت کنسرت، حضور و تماشای از نزدیک و شور و هیجان اجرای زنده‌ی خواننده‌ است و تصور اینکه کنسرتی آنلاین باشد و بدون مخاطب زنده، گویی با ماهیت خود در تضاد است. اما باید توجه داشت، در شرایطی که نیاز همه‌ی افراد جامعه به درخانه ماندن و حفظ سلامت و جان خود و اعضای خانواده بود، اجرای کنسرتی که آنلاین باشد، بهترین گزینه‌ و تجربه‌ی مطلوبی بود که معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، درصدد انجام آن برآمد تا شرایطی فراهم شود که اجرای زنده‌ی خوانندگان و گروه‌های موسیقی علاقه‌مند به برگزاری کنسرت آنلاین، به صورت کاملا رایگان و از طریق سایت‌ها و پلتفورم‌ها و حتی صفحه‌ی اینستاگرام خود موسیقی‌دانان صورت گیرد.

طرح "کنسرت آنلاین" از اوایل سال۱۳۹۹ آغاز شد. ۱۵ شب و ۱۵ اجرا توسط خوانندگان محبوب و مطرح کشور در برج میلاد تهران صورت گرفت؛ هنرمندانی که در تلاش بودند تا سهمی در ایجاد اوقاتی خوش برای شهروندان داشته باشند.

در اوایل اجرای این طرح، کیفیت زیرساخت‌های فضای مجازی پاسخگوی میزان استقبال از این کنسرت‌ها نبود؛ به عبارت دیگر احتمالا برگزارکنندگانِ طرح، انتظار این حجم از استقبال را نداشتند و پس از آن در راستای افزایش پهنای باند، تجهیز زیرساخت‌های اینترنتی و افزایش پلتفورم‌های نمایش‌دهنده‌ی اجراها، با فوریت اقداماتی را انجام دادند که در شب‌های بعد و تا پایان اجرای پانزدهم، کیفیت دسترسی به اجراها برای مخاطبان، مطلوب شد.

اما بعد، همزمان با عیدسعید فطر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی  با ۴ اجرای ویژه از گروه‌های موسیقی و خوانندگان مطرح کشور، میهمان خانه‌های شهروندان شد. از ویژگی های این دوره از اجراها، میتوان به تمرکز بر موسیقی اصیل ایرانی در کنار اجراهایی از گروه‌های موسیقی پاپ اشاره کرد.

احیای موسیقی سنتی در دستور کار شهرداری

نگاه مدیریت شهری بر احیای موسیقی سنتی است. فعالیت های موسیقی مرتبط با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران عموما تاکیدش بر احیای موسیقی سنتی ایرانی و حمایت از هنرمندان این عرصه می باشد. با این حال به دلیل هدفی که از اجرای موسیقی آنلاین داشته و آن هدف ترغیب مخاطبان به در خانه ماندن بوده است، از گروه های پرمخاطب پاپ که  عموما جوانان هستند، هم استفاده شد و با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

لازم به ذکر است که ۴ اجرای کنسرت آنلاین ویژه عید فطر به دلایلی با استقبال فراوان مخاطبان روبرو شد.دعوت از گروه های موسیقی پاپ جوان که مخاطبان زیادی به خصوص در میان جوانان دارند و نیز اجرای شب آخر این کنسرت ها با حضور علیرضا قربانی در تالار وحدت که به دلیل شکل متفاوت این تالار، این اجرا شکل متفاوتی پیدا کرد و با بازخوردهای فراوانی در میان مخاطبان و فعالان فضای مجازی روبرو شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha