کد خبر: نهاده-دامی-ناظر-ندارد-مشکلاتی-که-گریبا
۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۰۹
نهاده دامی ناظر ندارد/ مشکلاتی که گریبان مردم را گرفت
ذبیح الله اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ درباره علل افزایش چندین باره قیمت شیر و لبنیات افزود: شیر و لبنیات و فرآورده های دامی تابعی از خوراک دام یعنی کنجاله سویا، ذرت و جو است. دو مساله در این مورد وجود دارد یکی سامانه بازارگاه و سامانه دولتی که خیلی کم است و دیگری بازار آزاد. وی ادامه داد: نرخ نهاده آزاد چیزی نزدیک حداقل 5 تا 7 برابر قیمت دولتی است. از آن طرف هم وقتی دامدار در سامانه بازارگاه ثبت نام می کند این محصول به موقع به دستش نمی رسد یا با فاصله دو تا سه ماه این اتفاق می افتد. اعظمی اضافه کرد: توزیع ناعادلانه و دخالت دلالان عوامل اصلی در نرسیدن نهاده دامی به دست دامدار است. در حقیقت دامدار و تولیدکننده در گرانی لبنیات مقصر نیستند. سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: شیر خام کیلویی حدود 3800 تا 4500 تومان است درحالیکه محصول نهایی کارخانه یعنی شیر یک کیلویی یا کمتر حدود 12 هزار تومان قیمت گذاری می شود. باید ببینیم که این بی انصافی در حق مصرف کننده کجا اتفاق می افتد. وی با تاکید بر اینکه این عامل باعث شده که شیر و لبنیات از سفره قشر متوسط خارج شود، تصریح کرد: باید موضوع خوراک دام را ساماندهی کنیم که اگر این اتفاق نیافتد به نتیجه نمی رسیم.

نداشتن اطلاعات دقیق از وضعیت نهاده

اعظمی در پاسخ به این سوال که مدت ها است در باره ساماندهی صحبت می شود اما نتیجه ای ندارد و همه قصور به گردن دلال می افتد، این دلال کیست که به راحتی کل سیستم دولتی و اقتصادی کشور را به هم میریزد و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد، اظهار کرد: هر هفته در کمیسیون کشاورزی یکی از مسائلی که در باره خوراک دام مطرح می شود همین سوال ها مطرح می شود! سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه ای از وزارت کشاورزی و صمت معاونانی حضور داشتند که داده و آمارهایی متفاوت از میزان انبارها ارائه دادند! یعنی وقتی خودشان نمی دانند چه اتفاقی در موضوع نهاده افتاده چقدر توزیع شده چقدر مانده چقدر نیاز داریم معلوم است که با این مشکلات روبرو می شویم.

فروش نهاده به جای تولید مرغ!

وی در واکنش به اینکه به هر حال باید این مشکل حل شود چراکه سلامتی مردم به خطر افتاده است، اضافه کرد: اجازه بدید این موضوعی را مطرح کنم تا به عمق مشکلات پی ببرید، بعضی از مرغداران به جای جوجه ریزی سهمیه خوراک مرغ را می گیرند و در بازار آزاد می فروشند برای اینکه سود بیشتری ببرند! اعظمی تصریح کرد: وقتی تعدادی از آنها وارد بازار دلالی می شوند باید از آنها پرسید که چطور است از خوراک دام را بفروشند سود بیشتری از جوجه ریزی دارند! و اینجا است که مصرف کننده با تنشی که در بازار ایجاد می شود آسیب می بیند. سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع تولیدکننده ای که نهاده گرفته بدون تولید سود کرده است، امیدواریم که وزارت کشاورزی و صمت به صورت جدی در این باره اقدام کند ولی متاسفانه علی رغم همه شعارهایی که می دهند اقدامات جدی ای نداشتند.

خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha