کد خبر: نقش-خطاهای-دارویی-در-حفظ-نظام-سلامت
۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهری محمدی؛ مسئول تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران  ضمن اشاره به اهمیت نقش خطاهای دارویی در حفظ نظام سلامت اظهار داشت: حفظ ایمنی و سلامت بیماران یکی از اصول و اهداف اساسی هر نظام بهداشتی و درمانی بوده و  موفقیت هر سیستم بهداشتی درمانی پویا و استاندارد در گرو میزان حفظ ایمنی بیماران است.

 وی با بیان اینکه هر گونه خدشه ای، منجر به سلب اعتماد بیمار نسبت به نظام بهداشت و درمان می شود، افزود: خطاهای دارویی به عنوان یکی از عوامل اصلی تهدید کننده ایمنی ممکن است عواقبی همانند افزایش طول مدت بستری بیمار در بیمارستان ها، افزایش هزینه ها، عواقب و آسیب های جبران ناپذیر جسمی -روانی و گاهاً مرگ بیمار را به دنبال داشته باشد.

دکتر محمدی گفت: با نهادینه کردن فعالیت در حوزه گزارش دهی خطاها و اشتباهات دارویی و همچنین گزارش عوارض ناخواسته فرآورده های سلامت محور توسط تمامی همکاران کادر درمان اعم از پرستاران و پزشکان و همچنین با شناسایی و مروری بر علل خطاها و میزان بروز خطاهای دارویی می توانیم به ارتقاء سلامت بیماران و جامعه بپردازیم.

وی ادامه داد: خطاهای دارویی یکی از چالش برانگیزترین مسائل موجود در نظام سلامت حتی در بهترین سیستم های مراقبتی محسوب می شوند. زیرا هر لحظه امکان و خطر وقوع این اشتباهات وجود دارد و در صورت وقوع خطاهای جدی و غیر قابل جبران، بدیهی است با چالشی اساسی مواجه شویم. بنابراین شناسایی خطاهای درمانی- مراقبتی و عوامل ایجاد کننده آن و بالتبع، ارائه گزارش خطاها و اشتباهات می تواند برای پیشگیری از وقوع مجدد و کنترل آنها در آینده بسیارموثر و حتی حیاتی است.

مسئول تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران  افزود: از مهمترین اقدامات پیشگیری کننده خطا، افزایش آگاهی تمامی کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی  و آشنایی با علل، ویژگی ها، راهکارهای پیشگیری و کاهش میزان و موارد خطا است.

وی در پایان با اشاره به نقش مهم پرستاران در همکاری و تلاش برای کاهش بروز خطاها، اظهار  کرد: پرستاران به لحاظ جایگاه ویژه در  نظام سلامت و ارتباط مستقیم با بیماران در خطوط دفاعی حیاتی قرار دارند و در جلوگیری از بروز این اشتباهات نقش مهمی را ایفا می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha