کد خبر: نقشه-جدید-محل-زندگی-شما-در-750-میلیون-سال-پ
۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۱۰
نقشه جدید محل زندگی شما در 750 میلیون سال پیش را نشان می‌دهد!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Insider، یک نقشه تعاملی که توسط یک مهندس نرم افزار تهیه شده است به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید محل تولد شما در گذشته باستان در کجای زمین قرار داشته است. این نقشه همچنین نمای کلی از آنچه که فسیل‌ها در هر منطقه وجود دارد و زمان شکل گیری انواع مختلف زندگی را نشان می‌دهد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اطراف شهر زادگاه شما در دوره کرتاسه، زمانی که Tyrannosaurus rex پرسه می‌زد، چگونه بوده است؟ یا حتی قبل از آن، وقتی زمین فقط یک ابر قاره داشت، چطور؟ اکنون می‌توانید متوجه شوید.

نقشه‌ای که گذشته زمین را به شما نشان می‌دهد!

یک نقشه تعاملی که توسط مهندس نرم افزار Ian Webster تهیه شده است، به کاربران این امکان را می‌دهد تا مکان‌های نشانه‌های مدرن امروزی را که صدها میلیون سال قبل برمی‌گردد، ردیابی کنند. اگر نام شهر خود یا محله فعلی خود را تایپ کنید، نقشه می‌تواند موقعیت آن را در یک دوره مشخص روی کره زمین مشخص کند و به 750 میلیون سال قبل (یعنی حدود 150 میلیون سال قبل از ظهور زندگی چند سلولی) برگردد. به عنوان مثال شهر نیویورک، 750 میلیون سال پیش بخشی از ابر قاره رودینیا را تشکیل می‌داد. نقشه وبستر متکی به کار کریستوفر اسکاتیز، زمین شناس و دیرینه شناس است که در سال 1998 نقشه زمانی خود را ایجاد کرد که نحوه جابجایی صفحات تکتونیکی را در طول تاریخ زمین ترسیم می‌کند. قاره‌های این سیاره به دلیل وجود این 15 تا 20 صفحه دائما در حال حرکت هستند، که به نوبه خود بر روی گوشته، لایه بالای هسته زمین قرار دارند. گرما از درون هسته باعث حرکت این صفحات می‌شود، گاهی اوقات به سمت یکدیگر رفته و گاهی اوقات دور می‌شوند. در نتیجه، قاره‌های امروزی بسیار متفاوت‌‌تر نسبت چند صد میلیون سال پیش به نظر می‌رسند.

ایده این نرم افزار هنگام مطالعه صفحات به ذهن وبستر رسید!

وبستر به Business Insider گفت که ایده ساخت نقشه تعاملی را هنگام مطالعه صفحات تکتونیکی بدست آورده است. وی گفت: این علم جذاب بود، اما شما مجبور بودید نرم افزار علمی ویژه‌ای نصب كنید تا نتایج را كاوش كنید. بنابراین او تصمیم گرفت که این داده‌ها را بیش‌تر در دسترس قرار دهد. همه مکان‌های موجود در سیاره فعلی ما در نقشه وبستر در گذشته نمایان نیستند، زیرا ممکن است تشکیلات زمین شناسی که بر روی آن‌ها قرار دارند هنوز توسعه نیافته و ظهور نکرده باشند. به عنوان مثال، سیاتل واشنگتن، تا حدی در صفحه تکتونیکی خوان دو فوکا امروزی قرار دارد، که از تشکیلاتی است که حدود 250 میلیون سال پیش بوجود آمده‌اند. بنابراین، فقط از حدود 240 میلیون سال قابل پیگیری است. در آن زمان، سیاتل بخشی از Pangea بود. (این نقطه قرمز در تصویر زیر سیاتل است) سیاتل در نقشه زمین از طرف دیگر، شهر نیویورک 750 میلیون سال پیش در وسط رودینیا واقع شده بود: نیویورک سپس 470 میلیون سال پیش، نزدیک به اواخر دوره اردوویسی، سرزمین نیویورک در یک اقیانوس قرار داشت. نیویورک در گذشته

 دوره زندگی‌های مختلف در این نقشه

این نقشه جزئیات زیادی درباره مکان‌های خاص طی یک دوره معین از تاریخ ارائه نمی‌دهد، اما تصاویر فوری از زندگی در کره زمین را با گذشت زمان نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اولین دایناسورها حدود 220 میلیون سال پیش ظهور کردند، زیرا زمین از یک رویداد انقراض دسته جمعی بهبود یافت. این نقشه همچنین شامل یک لیست جزئی از فسیل‌های یافت شده در نزدیکی یک شهر یا محله معین است. به عنوان مثال، در اطراف نیویورک، دیرین شناسان فسیل‌های pteranodon، خزنده‌ی برنده‌ی بادبادک مانند با بازوهای حاوی بال‌های 20 فوتی را پیدا کرده‌اند. در همین حال، در نزدیکی رودخانه گرین، وایومینگ، بقایای Triceratops کشف شده است. وبستر به Business Insider گفت که می‌خواهد معلمان، دانش آموزان و هر کسی که به تاریخ و علوم زمین علاقه مند است از نقشه او استفاده کنند. وی گفت: امیدوارم كه این امر باعث ایجاد حس كنجكاوی در مورد گذشته و روندهای جاری طبیعی سیاره ما شود.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha