کد خبر: نظر-سازمان-جهاني-بهداشت-درباره-تغيير-د
۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۲۶
نظر سازمان جهاني بهداشت درباره تغيير دز دوم واکسن و واکسيناسيون زنان باردار
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر ريچارد برنان در نشست خبري که به صورت مجازي با حضور مدير منطقه اي مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت و  نماينده اين سازمان در ايران برگزار شد، در پاسخ به اين سوال که عليرغم آغاز دز سوم در برخي کشورها، موضع سازمان جهاني بهداشت نسبت به عدم دسترسي کشورهاي فقير به واکسن چيست، گفت: سازمان جهاني بهداشت مقداري دز واکسن را به مردمي که در کشورهاي ضعيف هستند اهدا کرده است. تلاش ها جهت رساندن واکسن بيشتر در حال بررسي است و نهايتا تا اواسط سال آينده اين مشکل برطرف خواهد شد.
وي درباره واکنش سازمان جهاني بهداشت در خصوص واکسيناسيون کشورهاي تحت فشار تحريم‌ همچون ايران، گفت: سازمان جهاني بهداشت در حال پيگيري و دسترسي همه مردم جهان به واکسن مي باشد. تحريم ها به هيچ وجه نبايد مانع اين قضيه شود. همچنين در حال پيگيري و تهيه واکسن هاي بيشتر براي کشور ايران هستيم. مدير اورژانس منطقه اي EMRO درباره شيوع سويه هاي جديد کرونا به رغم واکسيناسيون در کشورهاي مختلف گفت:‌ درست است که مشکلاتي از اين قبيل ديده مي شود اما بايد در نظر داشت که واکسن ها در برابر سويه ها، کاهش روند بستري ها و حتي تلفات بسيار موثر خواهند بود. يکي از مهم ترين دلايل کنترل سويه ها، افزايش روند واکسن است. به عبارتي هر چه بيشتر واکسيناسيون انجام شود، تا حد قابل قبولي از اين مشکل جلوگيري خواهد شد. برنان در پاسخ به چگونگي ابتلاي زنان باردار و شيرده پاسخ داد: زنان بارداري که واکسن دريافت کرده اند، سيستم ايمني بدنشان افزايش يافته است و هرگز مشکلات ناشي از ويروس کرونا را نخواهند داشت. بنابراين زنان باردار و يا شيرده در مواقعي که احساس مي کنند در خطر نيستند بايد واکسن را دريافت کنند. براي مثال زنان باردار يا شيردهي که پرستار، دکتر يا در مراکز درماني مشغول به کار هستند بايستي سريعا واکسن را دريافت کنند.

آيا ويروس کرونا در تابستان کاهش و در زمستان افزايش مي يابد؟

مدير اورژانس منطقه اي امرو در پاسخ به اين سوال که آيا ويروس کرونا در تابستان کاهش و در زمستان افزايش مي يابد گفت: هيچ گونه مدرک و شواهدي در اين خصوص وجود ندارد. براي مثال اگر به تعداد مبتلايان کشورهاي غربي نگاهي بيندازيم، متوجه خواهيم شد تعداد مبتلايان در تابستان کاهش نمي يابد. ناگفته نماند که عامل هاي ديگري در اين زمينه دخيل هستند براي مثال در برهه اي از زمان شاهد اين هستيم که مردم مدت زيادي در خانه ميمانند، فاصله اجتماعي را رعايت مي کنند که در اين مواقع طبيعتا تعداد مبتلايان کاهش مي يابد. وي همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا ويروس کرونا بر روي شنوايي تاثير مي گذارد گفت: هيچ مدرک موثقي در اين خصوص وجود ندارد که ويروس کرونا بر روي شنوايي تاثير مي گذارد ، گرچه که برخي علائم ها هنگام بروز اين بيماري ديده مي شود اما عارضه ي گوش درد جزء علائم رايج اين بيماري محسوب نمي شود. وي در ادامه خاطر نشان کرد: طبيعتا نبايد فراموش کنيم که استفاده از ماسک، بهداشت و ضدعفوني کردن دست، رعايت فاصله اجتماعي، دوري کردن از اجتماعات و مکان هاي شلوغ به کاهش روند اين بيماري کمک خواهد کرد. دکتر برنان در پاسخ به اين سوال که آيا فرد واکسينه شده مي تواند دز بعدي واکسن را تغيير دهد ، پاسخ داد؟ اگرچه سازمان بهداشت جهاني چنين توصيه اي نمي کند اما براي مثال شواهد و مطالعات حاکي از اين است که ترکيب دز اول آسترازينکا و دز دوم فايزرهمچنان ايمني خوبي ايجاد مي کند. مدير اورژانس منطقه اي امرو درباره اينکه آيا تغييرات آب و هوايي تاثيري بر توليد سويه هاي جديد مي شود نيز گفت: هيچ گونه مدرکي براي اثبات تغييرات آب و هوايي در ايجاد سويه هاي جديد وجود ندارد. منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha