کد خبر: نشانه‌های-اختلال-وحشت‌زدگی-در-برخور
۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۰
نشانه‌های اختلال وحشت‌زدگی در برخورد با کووید ۱۹ چیست؟

متین نصری روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در مورد آثار روان‌شناختی گسترش بیماری کووید 19 اظهار کرد: امروز دنیا دچار ویروسی شده که اکثریت مردم به خصوص افرادی که زمینه اختلال روانشناختی داشته‌اند را درگیر کرده است.

وی بیان داشت: یکی از اختلالات روانشناختی، حملات وحشت زدگی است این حملات دوره های ترس شدید و ناراحتی جسمانی هستند و افراد مبتلا به آن احساس می کنند از پای درآمده اند و نمی توانند خود را کنترل کنند.

این روانشناس گفت: این احساس می تواند از عدم مدیریت شرایط محیطی ایجاد شود و هنگام تصور مواجه شدن با موقعیتی خاص یا بلافاصله بعد از روبرو شدن با محرک یا نشانه ای خاص در محیط نیز فرد به حمله وحشت زدگی دچار شود.

نصری با اشاره به اینکه افراد با نشانه های اختلال وحشت زدگی در برخورد با کووید ۱۹ دوره های ترس شدید و ناراحتی جسمانی را طی می کنند؛ افزود: بسیاری از افراد معتقدند در مورد این بیماری دیگر نمی توانند خود را کنترل کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع ظرف مدت ده دقیقه این حملات به اوج خود میرسد و این افراد همچنان در مورد بازگشت حملات نگران هستند؛ اگر این حالات درمان نشود روند متغییر شده و پیش بینی ناپذیر بودن کووید ۱۹ یکی از مواردی است که اضطراب شدید در این افراد ایجاد می کند.

این روانشناس بیان کرد: دارو درمانی در کنار رفتار درمانی برای درمان این اختلال توصیه می شود؛ همچنین آموزش فنون آرمیدگی یکی از فنون رفتاری است و نشانه های جسمانی این اختلال را می توان با نوعی شرطی سازی تقابلی درمان کرد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha