کد خبر: نان-و-آب-مردم-را-نباید-به-سیاست‌-آمریکا
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به انتخاب جوبایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید امریکا، رویکرد ایران چه باید باشد و ما پس از این چه اقداماتی را باید در دستور کار قرار دهیم؟ گفت: بارها در موضع گیری های مختلف عرض کردم ما بین بایدن و ترامپ تفاوتی قائل نیستیم، زیرا سیاست های مقامات کاخ سفید با افراد تغییر نمی‌کند و مواجهه ایالات متحده در مقابل ملت ایران، نه تنها در 40 سال اخیر بلکه در طول ادوار تاریخ کاملا یکسان بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما خاطر نشان کرد: در دوران ریاست جمهوری اوبامای دموکرات مگر ما شاهد ترک افتادن بر دیوار تحریم ها بوده ایم که اکنون با آمدن بایدنی که هم حزبی اوباماست، توقع داشته باشیم گشایشی در مسیرهای اقتصادی ایران رخ دهد؟!

وی با یادآوری مواضع مسئولان دولتی نیز تصریح کرد: این موضوع که تفاوتی بین جمهوری خواه‌ها و دموکرات‌ها در مواجهه با ایران نیست، نه تنها برای مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور عیان شده است بلکه مشاهده می‌شود مقامات سایر کشورها نیز اذعان کردند در سیاست های آمریکا برای مواجهه با ایران تغییری ایجاد نخواهد شد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نان و آب مردم را نباید به سیاست بازی‌های آمریکایی ها ربط دهیم، اظهار کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی برای تامین منافع سیاسی و اقتصادی خود باید بر مبنای همان راهبرد «نگاه به شرق» باشد و روابط خود را با کشورهای همسایه و منطقه تقویت کند. متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به تعامل و ارتباط با کشورهای آفریقایی کم توجهی صورت گرفت و برخی از مسئولان دولتی در توجیه کم کاری‌های خود می گویند تجارت با کشورهای آفریقایی برای ما صرفه اقتصادی ندارد، ولی اینطور نیست و ما می‌توانستیم با افزایش تبادلات تجاری با آفریقایی‌ها عواید زیادی را به نفع مردم به دست آوریم.

وی افزود: بنابراین به جای اینکه منافع کشور و مردم را به انتخابات آمریکا گره بزنیم بهتر است که بر مبنای راهبرد «نگاه به شرق» حرکت کنیم و تعاملات و تبادلات تجاری خود را با 15 کشور همسایه گسترش دهیم، همچنین تمرکز بیشتری بر گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علیرغم تهدیدات مکرر آمریکایی ها، چند ماه پیش صادرات بنزین به ونزوئلا با موفقیت انجام شد و نه تنها آمریکایی‌ها نتوانستند آن را متوقف کنند بلکه تبادلات تجاری ایران با ونزوئلا نیز گسترش پیدا کرد و این تبادلات تجاری همچنان ادامه دارد.

قاضی زاده هاشمی در توضیح رویکرد جمهوری اسلامی ایران پس از انتخاب بایدن در زمینه مسائل اقتصادی کشور، تصریح کرد: تنها راه نجات اقتصاد کشور توجه و تمرکز بر توانمندی های داخلی کشور است. ما منابع سرشاری داریم که جوانان همین مرز و بوم می‌توانند از این منابع برای پیشرفت کشور استفاده کنند و بر مشکلات فائق آیند؛ علاوه بر این بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود دارد و اگر دستگاه های مسئول در این زمینه تحرک جدی داشته باشند می‌توانند از سرمایه‌های خارجی نیز برای پیشرفت و آبادانی کشور نیز استفاده کنند؛ بنابراین سیاست‌های ایران به ویژه در حوزه اقتصادی با تغییر روسای جمهور آمریکا تغییری نخواهد کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امیدوارم دولتمردان باز هم اشتباه های خود را در سال های گذشته تکرار نکنند، افزود: دستگاه دیپلماسی کشور باید توجه کند آن اشتباهی که در دوران ریاست جمهوری اوباما کرد را بار دیگر در دولت بایدن تکرار نکند، زیرا دیگر از مرحله «آزمون و خطا» گذشتیم و اکنون فقط وقت خدمت به مردم و تلاش برای حل معضلات و مشکلات اقتصادی است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha