کد خبر: ناشنوایی-کامل-از-علائم-جدید-کرونا‍
۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۹
ناشنوایی کامل از علائم جدید کرونا‍!

ابراهیم رزم پا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و استاد گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اختلات شنوایی که از علائم جدید کووید 19 است، اظهار داشت: علائم بالینی این ویروس همچنان در حال تغییر است و هر روز شاهد کشف علائم تازه‌ای از این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه در اوایل اسفندماه شاهد کشف علائم بویایی و چشایی بودیم، افزود: در حال حاضر علائم جدیدی مانند ناشنوایی حسی و عصبی در حال پیدایش است و گاهی احتمال اینکه این علائم با کر شدن کامل هم ظاهر شود، وجود دارد.

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: بر اساس گزارشات به دست آمده کری کامل دو گوش هم می‌تواند جزو علائم ثبت شده کووید 19باشد.

رزم پا با اشاره به اینکه کر شدن یک طرفه در بیماری اوریون هم مشاهده شده است، تصریح کرد: در بیماری کوید 19شاهد کر شدن دو گوش هستیم. در بیماری اوریون احتمال اینکه ناشنوایی قابل برگشت نباشد، هست اما در کووید 19 احتمال برگشت مجدد شنوایی وجود دارد.

وی ادامه داد: بحث کاهش شنوایی از نوع حسی عصبی و گاهی کری کامل که اخیراً از سوی بسیاری از بیماران مطرح شده جزو علائم کرونا است. در حال حاضر پزشکان در حال مطالعه برای بررسی علت این اتفاق هستند.

این استاد گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه تعداد مبتلایان کووید 19 با علائم ناشنوایی زیاد نیست، گفت: اما ثابت شده که ناشنوایی قطعا مرتبط با کووید ۱۹ است و حتی گاهی این علامت مانند اختلالات بویایی و چشایی ممکن است به تنهایی در فرد بیمار ظاهر شود، یعنی فرد مبتلا هیچ علامت دیگری جز اختلال شنوایی نداشته باشد.

رزم پا بیان داشت: همچنین در خصوص بحث ضایعات یا جوش‌های قرمز رنگ که به تازگی در دهان ظاهر می‌شود بر اساس مطالعات انجام شده این مورد هم از علائم ثابت شده کووید 19 است.

وی یادآور شد: البته این ضایعات مخاطی علاوه بر در دهان و زبان روی پوست به صورت لکه‌های پوستی هم خود را نشان می‌دهند. مطالعات و تحقیقات ثابت کرده که ضایعات پوستی هم میتوانند با کووید ۱۹ ارتباط داشته باشند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha