کد خبر: میزبانی-قهرمانی-آسیا-و-انتخابی-المپیک
۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰

به گزارش گروه ورزشی طبنا(خبرگزاری سلامت)، رقابت‌های تکواندو قهرمانی قاره آسیا در بخش‌های پاراتکواندو، پومسه و کیوروگی (انفرادی و تیمی) و گروه مردان و زنان قرار بود از 12 اسفندماه  به مدت 5 روز در بیروت لبنان برگزار شود.

در این دوره برای نخستین مرتبه رقابت های تیمی در بخش های مردان، زنان و تیمی مشترک نیز برگزار می شود. رقابت های قهرمانی آسیا G4 است و به نفرات اول تا سوم به ترتیب 40، 24 و 14.4 امتیاز در راستای افزایش رنکینگ المپیک به ورزشکاران تعلق می‌گیرد.

ترکیب تیم ملی مردان و زنان ایران برای حضور در این رقابتها نیز مشخص شده بود اما ناگهان در آخرین ساعات شنبه شب با یک ایمیل ماجرا تغییر کرد و برگزار مسابقات لغو شد.

فدراسیون تکواندو لبنان با ارسالی ایمیلی به اتحادیه تکواندو آسیا اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا از میزبانی این رقابتها انصراف داده و بعد از ارسال این ایمیل بلافاصله خبر آن را در صفحه اختصاصی خود در شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

اتحادیه تکواندو آسیا نیز بعد از دریافت ایمیل لبنانی ها، در یک ایمیل مشترک لغو موقت این مسابقات در بیروت را به اطلاع کشورهای عضو از جمله ایران رساند. ایمیلی که شنبه شب به فدراسیون تکواندو رسید.

بعد از دریافت این ایمیل، فدراسیون تکواندو ایران با بررسی شرایط، تصمیم گرفت تا پیشنهاد میزبانی این رقابتها را به اتحادیه تکواندو آسیا ارائه کند و این پیشنهاد را شب گذشته ارائه داد.

فدراسیون تکواندو در ایمیل ارسالی خود به اتحادیه آسیا متذکر شده که تمایل دارد میزبانی این رقابتها را به جای اردن بر عهده بگیرد و حتی اعلام آمادگی کرده که در صورت موافقت اتحادیه این رقابتها را در همین سال جاری و با چند روز تاخیر در ایران برگزار کند.

در همین راستا اتحادیه تکواندو آسیا بعد از بررسی پیشنهاد ایران و سایر کشورهای متقاضی نظر نهایی خود را درباره میزبان جدید مسابقات تکواندو غرب آسیا اعلام خواهد کرد. اگرچه این احتمال وجود دارد که این رقابتها با توجه به شرایط پیش آمده به بهار سال آینده موکول شود.

شانس میزبانی ایران برای این رقابت ها بستگی به کاندیداتوری احتمالی کشورهای عربی برای میزبانی دارد. چه آنکه با توجه به ترکیب اتحادیه و حضور 15 کشور عربی، آنها دست بالا در انتخاب میزبان را دارند و در صورت کاندیداتوری یک کشور عرب، به شکل سنتی و با یک نگاه سیاسی خاص آرای خود را به کاندیدای همزبان خواهد داد اگرچه ایران نیز از شانس خوبی برای میزبانی این رقابتها برخوردار است.

پیشنهاد میزبانی مسابقات انتخابی المپیک

بسته پیشنهادی ایران به اتحادیه تکواندو آسیا البته یک تورنمنت دیگر را هم در بر می گیرد. رقابتهای انتخابی المپیک در قاره آسیا طبق برنامه قرار بود در فروردین سال آینده در ووشی چین برگزار شود اما ویروس کرونا میزبانی چین را لغو کرد و حالا باید کشور دیگری میزبانی این رقابتها را بر عهده بگیرد.

فدراسیون تکواندو ایران برای میزبانی این رقابتها نیز اعلام آمادگی کرده. تورنمنتی که در تقویم جهانی ثبت رسمی شده و برخلاف رقابتهای قهرمانی آسیا امکان جابجایی زمانی آن وجود ندارد چرا که رقابتهای گزینشی المپیک در همه رشته ها باید براساس برنامه زمان بندی IOC برگزار شود. با توجه به تقویم جهانی این رقابتها باید در ماه فوریه برابر با اواخر فروردین ماه برگزار شود و فدراسیون تکواندو در بسته پیشنهادی خود اعلام کرده حاضر است این رقابتها را تقریبا همزمان با رقابتهای فجرکاپ است، در کیش میزبانی کند.

در انتخاب میزبان این رقابتها نیز با توجه به ترکیب اعضای اتحادیه، آرای کشورهای عرب تاثیرگذار است و اگر کشور عربی متقاضی برگزاری این رقابتها نباشد، شانس میزبانی ایران برای این تورنمنت مهم نیز بالا خواهد بود.

به ویژه اینکه دکتر چو رئیس فدراسیون جهانی تکواندو روابط حسنه ای با فدراسیون ایران دارد و در جریان برگزاری جام ریاست جمهوری به ایران آمد و از نزدیک امکانات و شرایط برگزاری رقابتها را دید و آن را تایید کرد. دکتر چون حتی پس پایان رقابتها در ایمیلی رسمی از برگزاری مناسب و شایسته ایران در این رقابتها تشکر و قدردانی نمود و با توجه به نظر مثبت ریس جهانی تکواندو به ایران، این امیدواری وجود دارد تا ایران بتواند میزبانی این تورنمنت مهم را بر عهده بگیرد.

بسته پیشنهادی تکواندو ایران برای میزبانی دو رویداد مهم تکواندوی آسیا روی میز اتحادیه آسیایی قرار دارد و باید منتظر بود و دید آیا این نهاد به ایران شانس میزبانی و برگزاری این رقابتها را خواهد داد یا با رویکرد سیاسی اعضا تصمیم دیگری خواهد گرفت.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha