کد خبر: موسسه-رازی-یکی-از-مهمترین-مراکز-تحقیقا
۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
موسسه رازی یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی خاورمیانه است

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درمراسم رونمایی از کارآزمایی بالینی نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی کووید ۱۹ مؤسسه رازی که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع سلامت و تشکر از کادر بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا اظهار کرد: دستیابی به این پدیده علمی که ثمره حمایت‌های وزارت بهداشت از موسسه رازی است را به همه مردم ایران تبریک عرض می کنم؛ موسسه رازی از سال ۱۳۰۳ تشکیل شد، در سال ۱۳۲۱ واکسن کزاز را معرفی کرد و پس از آن واکسن های دیفتری، سرخک، سرخجه و اوریون را تولید کرد. هم اکنون 6 نوع از واکسن هایی که برای کودکان تزریق می شود را این موسسه تولید می‌کند.

دکتر خاوازی با بیان اینکه هر زمان که نوعی بیماری عفونی در کشور شیوع پیدا کرده است موسسه رازی دغدغه داشته و تلاش کرده با امکاناتی که در اختیار دارد، اقداماتی را انجام دهد، بیان کرد: در دوران شیوع کرونا، رازی ورود پیدا کرد و یکی از مطمئن ترین پلتفرم های واکسن سازی (نوترکیب) را برای تولید واکسن این بیماری انتخاب کرده است؛ هیچ ویروسی را وارد بدن نمی کند و بسیاری از شرکت های دنیا این روش را انتخاب کرده اند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ساخت این واکسن توسط تیمی بسیار قوی از صد نفر از پزشکان، داروسازها، دامپزشکان و شیمی دانان در موسسه رازی انجام شده که دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران یه صورت کامل در آن رعایت شده است، عنوان کرد: از اسفند ۹۸ کار ساخت واکسن آغاز و از اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی واکسن رازی به اتمام رسید.

تولید واکسن کرونا در موسسه رازی با وسواس دنبال می شود

وی تصریح کرد: در اردیبهشت هم دوزسنجی و فرمولاسیون انجام و از خرداد ماه ۹۹، این واکسن بر روی ۵۰۰ حیوان (خوکچه، موش، همستر و میمون) آزمایش شد؛ آزمایش روی ۲۵ میمون یک رکورد بی سابقه و کار بسیار بزرگی بود که طی آن تعداد زیادی از کارکنان موسسه به بیماری مبتلا شدند.

دکتر خاوزای تاکید کرد: این واکسن تحت مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با کار کارشناسی بسیار دقیق سازمان غذا و دارو ساخته شده است و مردم به راحتی می‌توانند به آن اطمینان کنند. امیدواریم آزمون‌های بالینی ۱ و ۲ انسانی را هم با موفقیت پشت سر بگذاریم.

وزیر جهاد کشاوری با بیان اینکه واکسن سازی رازی یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی خاورمیانه است، گفت: تولید واکسن کرونا در موسسه رازی یک پروژه کامل علمی است که با وسواس دنبال می شود و امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت در تولید واکسن معتبر بتوانیم با موفقیت این بیماری را کنترل کنیم و هر روز شاهد موفقیت‌های بیشتر محققان جهت کنترل بیماری‌ ها باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha