موج دوم یا اول کووید 19؛ در چه مرحله‌ای هستیم؟
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ در حالیکه کارشناسان بهداشتی با آرام شدن شدن مبتلایان در اواخر خرداد ماه اینگونه تصور می کردند که شدت شیوع و زنجیره انتقال کروناویروس کم شده است و برخلاف تصور اولیه که گرما می تواند بر کاهش انتفاق این ویروس تاثیرگذار باشد، آمارها در استان های جنوبی کشور چیز دیگری نشان داد. در دو سه هفته گذشته آمار مبتلایان به کووید 19 در خوزستان، اهواز، آبادان، سیستان و بلوچستان و خرمشهر به قدری سرعت یافت که این شهرها در زمره شهرهای وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند. این اتفاق زندگ خطر را برای سایر شهرها به صدا درآورد و نشان داد که برخلاف آنچه که تصور می شد گرما هم نتوانست جلوی این بیماری را بگیرد. رشد سریع تعداد مبتلایان و همچنین سه رقمی شدن تعداد قربانیان این بیماری نگرانی دوباره ای را در بین مردم ایجاد کرد. این شیوع سریع و افزایش آمار مسوولان بهداشت و درمان کشور را هم مضطرب کرد چراکه از طرفی کادر درمان در این مدت بسیار فرسوده و خسته شده است و از طرفی برخی از بیمارستان ها بویژه بیمارستان های خصوصی به دلیل کاهش مراجعات با کسری اعتبارات و مشکلات عدیده مالی روبرو شده و مجبور به عدم تمدید قرارداد نیروهای خود شده اند. این تنها بخشی از مشکلاتی است که درپی شیوع سریع و مجدد این بیماری ایجاد شده است. کمبود امکانات درمانی و تخت های بیمارستانی و همچنین نگرانی برخی از مسوولان از کمبود دستگاه های کمک تنفسی دیگر مشکلاتی است که در این روزها به کروناویروس آمده و شمار مبتلایان و قربانیان را افزایش داده است. بیش از 120 هزار مبتلا و 10 هزار کشته حاصل فعالیت 5 ماهه این کروناویروس در ایران است، این در حالی است که کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند ما هنوز در موج اول بیماری قرار داریم. موج اولی که برخی با فروکش کردن میزان شیوع در اواسط خرداد آن را نشانه ای از ضعیف شدن این ویروس می دانستند و مردم را برای موج دوم بیماری در پاییز آماده می کردند! موج دوم یا اول کووید 19؛ در چه مرحله‌ای هستیم؟

نگرانی موج دوم

نگرانی از موج دوم کرونا در حالی افزایش یافته که بسیاری از کشورهای دنیا به سمت بازگشایی و برداشتن مقررات محدودیت تردد و قرنطینه حرکت کرده یا می‌کنند. تقریبا در تمام این کشورها کارشناسان هشدار داده‌اند که تماس بیشتر مردم با همدیگر ممکن است به افزایش مبتلایان و شیوع بیشتر بیماری منجر شود. معمولا بروز عفونت‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا در ماه‌های گرم سال کمتر می‌شود و حتی تحقیقات درباره دیگر انواع کروناویروس نشان داده که خشکی هوا و نور آفتاب در تابستان، شرایط را برای ویروس در بیرون بدن میزبان نامساعد می‌کنند. با این حال برخی معتقدند رفتار این کروناویروس جدید هنوز شناخته شده نیست و با توجه به مسری و ناشناخته‌بودنش برای سیستم ایمنی افراد، نیازی به شرایط مناسب آب و هوایی ندارد تا بتواند میزبانی برای خود بیابد و تکثیر شود. از همین حالا هم شواهد برداشتن محدودیت‌ها و قرنطینه آشکار شده است. در بسیاری از کشورهای جهان که با شدت دوباره بیماری کووید 19 روبرو شده اند برخی از محدودیت ها بازگشته است، به عنوان مثال بلژیک قرنطینه یک ماهه را وضع کرد، و در برخی از کشورها نیز محدودیت های رفت و آمدی و همچنین تعطیلی دوباره کسب و کارها در آمریکا و برخی دیگر از کشورها وضع فوق‎العاده اعلام شد. افزایش شمار مبتلایان و قربانیان در ایران و نگرانی های شدید وزارت بهداشت و درمان با تشکیل جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا منجر به این شد که رئیس جمهور دستور اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی را صادر کند. این تصمیم در حالی گرفته شد که برخی از نمایندگان مجلس از در دسترس نبودن ماسک برای همه مردم گلایه داشتند.

ماسک یارانه‌ای بدهید

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: «چند هفته پیش آقای رئیس‌جمهور دستور داد همه چیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی به حالت اولیه بازگردد که باید بگویم ضمانت اجرایی برای این کار در نظر گرفته نشد.» وی با تاکید بر اینکه در کشور ماسک ارزان قیمت برای این‌که همه افراد جامعه توان خریدش را داشته باشند وجود ندارد، افزود: «باتوجه به شرایط مالی و اقتصادی که امروز مردم دارند، متاسفانه تولید و توزیع ماسک ارزان قیمت اتفاق نیفتاده است، امروز بسیاری از افراد جامعه توان خرید ماسک را ندارند.» موج دوم یا اول کووید 19؛ در چه مرحله‌ای هستیم؟ شهریاری معتقد است: «باید ماسک یارانه‌ای و بسیار ارزان قیمت در حد ۵۰۰ الی هزار تومان در اختیار مردم قرار گیرد و سپس ضمانت اجرایی در نظر بگیریم  که اگر کسی  در مترو، اتوبوس‌ها، هواپیما و جاهای مختلف از ماسک استفاه نکرد، اجازه ندهند به او خدمات داده شود.» این اظهارات در حالی مطرح شد که با افزایش نیاز به ماسک دلالان و مافیای همیشه در صحنه روی این کالای مهم هم دست گذاشتند و در حالیکه برخی از مردم نمی توانند ماسک پیدا کنند یا باید هزینه زیادی برای آن بپردازند، فروش آن بین دستفروشان مترو بیشتر از داروخانه ها است! عدم مدیریت بازار محصولات بهداشتی بویژه ماسک باعث خواهد شد تا شدت شیوع بیماری افزایش داشته باشد و در روزهای آینده شاهد شمارش بیشتر مبتلایان و قربانیان این ویروس باشیم.

شهرها در خطر وضعیت قرمز

چه موج دوم این بیماری آغاز شده باشد چه نه، وضعیت برای 14 استان کشور قرمز است و با رفع محدودیت های بیشتر و همچنین عادی شدن این بیماری برای مردم طولی نخواهد کشید که وضعیت استان های سفید یا در مرز هشدار هم به قرمز برسد. با توجه به ظرفیت محدود باقی مانده در بیمارستان ها و جان نحیف سیستم درمانی کشور، با قرمز شدن دوباره همه شهرها باید منتظر فاجعه باشیم. در این شرایط به نظر می رسد که باید با در نظر گرفتن محدودیت هایی در کشور از سوی دولت و همچنین الزام به رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی از سوی مردم؛ تنها راه هایی باشد که بتواند سرعت انتقال کروناویروس را کمتر کند. تا قطع نشدن زنجیره انتقال بیماری شاهد افزایش شمار قربانیان این بیماری خواهیم بود و این روند همچنان چه موج اول باشد چه موج دوم ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha