کد خبر: من-یک-کتابخوان-حرفه-ای-هستم
۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۶
من یک کتابخوان حرفه ای هستم!

گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،  پیشترها همواره با خود می اندیشم که طراح صحنه چگونه شغلی را می نامند وبزرگی برام گفت که :

ایجاد و خلق صحنه ی مورد نظر طبق روایت داستانی در تئاتر یا فیلم که شامل ساخت و ساز چیدمان و ترتیب قرارگرفتن اکسیسوار با توجه به مکان و زمان مورد نظرو تغییر لوکیشن طبق داستان را طراحی  می نامند  که طراح با خواندن متن برحسب روایت داستان و‌خواسته کارگردان لوکیشن را برای ساخت و اجرا آماده می کند. طراحان با دانش آکادمیک دانشگاهی و یا سالها دستیاری درصحنه به این کار مشغول می شوند.

با این مقدمه شمارا با هنرمندی باتجربه در عرصه تتاتر و سینما آشنا می کنم، نویسنده و طراح صحنه . ماحصل آنچه  در زیر می آید گفت و شنود خبرگزاری سلامت با وی است که توجه شما را به آن جلب می نمایم.

*در ابتدا مختصری از خودتان بگویید ؟

مهران بهرامی هستم. متاهل. دارای دوفرزند دختر.   متولد 5شهریور سال 1354  واصالتا ما از ترکهای زنجان هستیم. اما من از 5سالگی تهران بزرگ شدم. دلخوشی از خانواده و اقوام ندارم و بخاطر همین هیچ مطلبی راجع به خانواده ام دوست ندارم بگویم!

پدرم ومادرم هردو روستایی ساده دل بودند و در هیچ کاری بامن‌مخالفت نمی‌کردند ومن‌کاملا آزاد بزرگ شدم. بعداز گرفتن دیپلم ادبیات وارد دانشگاه هنر شدم و در رشته فیلمنامه نویسی فارغ التحصیل شدم.

تا درکنار کارهای نوشتاری و فعالیت در سینما از راه آکادمیک هم کسب تجربه کنم.من‌عاشق سینما هستم نویسندگی و فعالیت هنری تمام  زندگی من است و به هیچ عنوان نمی توانم حتی ثانیه ای به سینما فکر نکنم.

شب و روزم با دیدن فیلم و کتاب خواندن و نویسندگی می گذرد و حتی در مواقعی هم که سرکار فیلمی هستم کتاب کنارم است. من یک کتابخوان حرفه ای هستم .

نوجوان بودم با ویدیو آشنا شدم و سر اجاره کردن فیلم چندین بار شناسنامه های پدر و مادر و خودم را از دست دادم که خودش داستانی دارد.

آدم آرامی هستم همیشه از حاشیه به دورم بودم و‌سرگرم کار خودم هستم با کتاب می‌خوابم با نوشتن زندگی می کنم .

آدمهایی که باعث آزارم می شوندخیلی راحت از آنها دوری می کنم بخاطر همین دوستان خاصی دارم .

روابطم بااقوام و افراد خانواده ام سالهاست تاریک است.هیچ گاه من و کارهای من را باور نداشتند و همیشه مورد تمسخرشان قرار گرفتم در صورتی که خیلی هایشان حتی سواد خواندن هم ندارند.من‌دردم زیاد است اما خیلی از درد ها را نمی شود گفت به قول صادق هدایت که می گوید در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره آدم  را می خورد بدون اینکه کسی از آنان خبر داشته باشد...

*چه عاملي سبب نوشتن  فیلمنامه  و فعالیت تان در عرصه هنری شد؟

من با فیلمنامه نویسی و سپس  نمایشنامه شروع کردم و چندسال بعد داستان نویسی را تجربه کردم. زمانی که در تئاتر کار می کردم، مطالعاتم را با خواندن کتابهای تخصصی سینما و تئاتر شروع کردم که با خواندن چند فیلمنامه و نمایشنامه وحتی داستان کوتاه به نوشتن علاقمند شدم و پاک نویسی چند فیلمنامه چاپ شده را انجام دادم به نوعی تمرین کردم تا نوع نوشتن و تکنیک فیلمنامه نویسی را یاد بگیرم که بعدچند فیلمنامه کوتاه نوشتم که همزمان با دوستانم ساختیم . نوشتن به من شخصیت می دهد ، نوشتن به من هویت می دهد.

*شما از چه زمانی رسما فعالیت خود را در رشته  هنر  شروع کردید ؟

من از سال 1372کارم را از تئاتر با عضویت درانجمن نمایش به عنوان بازیگر و نویسنده و کارگردان شروع کردم وتا سالها با همین عناوین فعالیتهای تئاتری داشتم که اکنون عضوخانه تئاتر هستم. من احساس کردم در نویسندگی بیشتر می توانم موفق بشوم و از همان سالهای شروع کردم به نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی که اولین فیلمنامه ام در سال 1374در جشنواره بین المللی ادبی هنری روستا مقام سوم را کسب کرد و در کنارش گاهی برای مجلات خبرهای هنری و نقد فیلم می‌نوشتم و‌می فرستادم.نویسندگی را با جدیت ادامه دادم و یکی بزرگترین دل مشغولی های زندگی من است.

اکنون که در این جایگاه به عنوان کسی که هنرمند نامیده شده ام در نویسندگی چندین کتاب از من چاپ شده و عضو ‌انجمن‌نویسندگان کودک و نوجوان هستم و همچنین چندین فیلمنامه نوشتم که چند تا از آنها به صورت کتاب چاپ شده و چند تایی هم به طور مشترک به فیلم تبدیل شده است.

بعداز سالها فعالیت احساس کردم صرفا فقط به عنوان نویسنده باشم از کار فیلمسازی کمی دور می شوم باید در بطن کارباشم این بود که به عنوان بازیگر چندتایی هم فیلم بازی کردم و‌چندتایی هم دستیار کارگردان ودرآخر رسیدم به طراحی صحنه که سالها دستیار صحنه بودم واکنون گاهی به عنوان طراح صحنه فعالیت دارند.

*چه کسانی در این راه به شما کمک کردند؟

پدر و مادرم کاری از دست شان بر نمی آمد.اما مخالف هم نبودند مادرم خیلی  تشویق می کرد و گاهی برای دیدن نمایش هایم می آمد‌.

مشوق آنچنانی نداشتم کتاب و فیلم و از همه مهمتر تنهایی و آوارگی ام من را به سمت سینما برد.

اگر کتاب نبود شاید تابه حال خودم را نابود می کردم!

*بهترین کارهایی که ازخودتان ارائه داده اید در عرصه نویسندگی و طراحی صحنه  چه بودند؟

در نویسندگی نمایشنامه ای نوشتم در واقع ادای دینی بود به پدرم که به صورت کتاب هم چاپ شده است به نام ابراهیم کتاب را هم نام پدرم نامگذاری

کردم .

در طراحی صحنه هم کار زیاد کردم یک سریالی کارکردم ( آرام می گیریم )که نمی دانم چرا این کار باهمه سختی هایش که بعداز گذشت ۵ سال هنوزم دستمزدم را پرداخت نکرده‌اند باز دوست دارم و تاثیر زیادی در زندگی ام ایجاد کرد.

*یک نقد کوبنده هم از خودتان بگویید؟

بسیار احساساتی که همیشه کار دستم داده است.

* مهمترین دغدغه شما چیست ؟

بتوانم کتاب سه جلدی زندگی نامه ام که در واقع مانیفست من است را به چاپ برسانم و یک زندگی آرام و دور از هیاهو داشته باشم با کتاب و مطالعه.

*طراح صحنه یا داستان نویسی؛ بازیگری یا کارگردانی، کدام برای شما ارزش بیشتری دارد؟

نوشتن در خلوت من است و طراحی صحنه وکار در سینما در اوج شلوغی است. ما همزمان به هر دو مقوله نیاز داریم یعنی هم سکوت و هم پر سر وصدا .

سکوت آرامش و فکر کردن رابه من می دهد و در دنیای خودم غرق می شوم و کار در سینما که نوعی کار گروهی ست به من تحرک و خلاقیت در کنار اطرافیانم را یاد می دهد.که با با تجربه های جدید همراه است.

*آخرین کتاب که خواندید؟

آخرین کتاب که خوانده ام  بیگانه  نوشته آلبرکامو  البته برای چندمین بار بود که خواندم . ماکسیم‌ گورکی را به نوعی بیشتر دوست دارم . بزرگ علوی را هم از ایرانی ها بیشتر ازهمه دوست دارم.

*بهترین خاطره در دوران کارتان؟

سریالی کارکردم به نام آرام می گیریم سال ۱۳۹۵ به عنوان مدیر صحنه که یکسال طول کشید به قدری تجربه و خاطره برایم داشت که گاهی دلم برای آن سریال با همه سختی هایش تنگ می شود.

همچنین سالها کار کردن در کنار دوستان‌هنرمندم مثل محمد رسولی کارگردان سینما . وحیدخانی و رضا درگزی از بازیگران سینما و سعید اردکانی تهیه کننده و نویسنده ای به نام یعقوب حیدری که پدر معنوی ودر واقع پدر خوانده ام می باشد که باعث ورود من به  دنیای داستان نویسی و کتابخوانی ‌وچاپ کتابهایم با تشویق با وحمایتهای ایشان بود که خودش هم از نویسندگان معروف کودک و نوجوان می باشد. برایم زندگی دیگری بخشیده است که هیچ گاه خوبی هایشان فراموش نمی شود.

*طراح صحنه همواره سعی می‌كند طبق نظر كارگردان فیلم و یا نمایش، طراحی صحنه و لباس را انجام دهد دراین مورد صحبت کنید.

طراح صحنه براساس زمان و‌ مکان و موقعیت لوکیشن و چیدمان صحنه  با نظرو‌مشورت و خواسته کارگردان کار می کند تا خروجی مورد را به دست بیاورد. در اصل در کنار تمام دانش ها و آفرینش صحنه جدید توسط طراح صحنه و گروه صحنه نظر کارگردان مهمترین بخش کار است که کمبود بودجه قرارگرفته در اختیار صحنه همیشه ضعفی بوده در کار که از طرفی به کیفیت کارهم لطمه وارد کرده است.

*این شغل ساعت کاری مشخصی دارد ؟

نه متاسفانه ساعت کاری مشخصی نداریم طبق یک برنامه چارت بندی شده مدون و نوع کار زمان فیلمبرداری  مشخص می شود و ماهم کار می کنیم گاهی 18ساعت و‌گاهی 5 ساعت و‌ بستگی به نوع کار دارد.

همین نامنظم بودن ساعات کاری گاهی خسته مان میدکند مخصوصا شب کاری ها.

*از نگاه شما هنرمند واقعی کیست ؟

هنرمند واقعی کسی است که به هنر و جایگاه اش احترام بگذارد هنرمند کسی است که در میان مردم باشد، راستین مهربان و غرورش رابشکند.

*اگر سوالی هست که دوست دارید مطرح شود بگویید.

به فکر یک سقفم

سقفی از جنس آرامش

سقفی از جنس عشق

دور از هیاهو

دور از حیله و فریب

سقفی از نوازش

سقفی از دوستی...

*کلام اخرشما.

در حال نگارش رمان زندگی نامه ام هستم  که جلد اولش به نام آواره ای لای این کتاب قایم شده (دوران کودکی ام ) نام دارد. امیدوارم تا یکسال دیگر به چاپ برسد.

با تشکر از شما وفرصتی که برایم‌ مهیا کردید و با آرزوی نابودی ویروس کرونا در ایران و همه جای جهان.

نگاهی کوتاه به کارنامه مهران بهرامی:

 

فیلم ها

سال ۱۳۷۳

فیلم داستانی  هدیه  نویسنده

تله فیلم اشک شوق شبکه یک نویسنده

سال۱۳۷۴

فیلم داستانی لحظه های التهاب بازیگر

فیلم داستانی لچک سفید بازیگر

سال۱۳۷۵

تله فیلم پل جشنواره فجر نویسنده

سال۱۳۷۶

فیلم مردی به رنگ برف شبکه ۱ نویسنده

سال۱۳۷۷

فیلم ماجرای روستای ما نویسنده

سال۱۳۷۹

سریال یادداشتهای کودکی شبکه ۵بازیگر

سال۱۳۸۰

سریال پشت کنکوری ها دستیار صحنه شبکه ۵

سال ۱۳۸۶

سینمایی آب زندگی بازیگر

سال ۱۳۸۷

سریال دوباره زندگی بازیگر شبکه۵

سال ۱۳۸۸

تله فیلم عرشیان بازیگر

سال۱۳۹۴

سینمایی ایستاده در غبار بازیگر

سال ۱۳۹۵

سریال آرام می گیرم شبکه ۵مدیر صحنه

سال ۱۳۹۶

تله فیلم سرود تنهایی مدیر صحنه

فیلم داستانی خانه در تاریکی جشنواره اروپا مدیر صحنه

۱۳۹۷

سینمایی سکوت مدیر صحنه و مشاور

سریال گروهان بلال شبکه ۲مدیر صحنه

برنامه تب تاب مجری صحنه

برنامه تلویزیونی دل صدا طراح صحنه

سینمایی قار قالار (کلاغ ها) طراح صحنه

سینمایی اینجا باران می بارد بازیگر

برنامه تلویزیونی مستند فجر طراح صحنه

سال۱۳۹۸

سریال آخرین گناه طراح

داستانی آزمایش طراح صحنه

سریال گرگها مشترک با عراق طراح صحنه

سال۱۳۹۹

سریال شرم طراح دکور و صحنه

سینمایی بی پی ام بند طراح صحنه

داستانی کرونا طراح همکار صحنه

آثار چاپ شده :

تو این جنگل چه خبره سال۱۳۹۰نمایشنامه

من دیگه گول نمی خورم ۱۳۹۱ نمایشنامه

قصه های مادرم ۱۳۹۳مجموعه قصه

خرس آوازخوان ۱۳۹۴ مجموعه داستان

شیر نادان ۱۳۹۵ مجموعه داستان

ابراهیم ،۱۳۹۶ نمایشنامه

برای تو به انتظار نشسته ام ۱۳۹۷ فیلمنامه

خرگوش کوچولو‌می خوادخونه بسازه ۱۳۹۸ مجموعه نمایشنامه

سرنوشت در را می کوبد ۱۳۹۸ نمایشنامه

گفت و گو : گلناز سیفی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha