ممنوعیت استفاده از هر قطره‌ای برای درمان گوش درد/اوتیت خارجی و میانی از علل شایع گوش درد هستند

پروفسور ابراهیم رزم پا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به مهمترین علت های گوش درد، اظهار کرد: بیشترین علت گوش درد مربوط به دردهای ارجاعی و یا دردهای ریفرال است.

وی افزود: به طور مثال شخصی که دندان درد دارد، این درد باعث تیر کشیدن گوش می شود چراکه عصب زوج 5 بین گوش، گلو، دندان، فک، لوزه ها و مفصل گیجگاهی مشترک است و گاهی یک درد مربوط به لوزه می تواند در دیگر اعضای بدن باعث ایجاد درد شود.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی بیان داشت: دردهای ارجاعی یا ریفرال فقط با معاینه قابل تشخیص هستند. در بسیاری از موارد بعد از معاینه گوش، علت درد گوش منشاء دیگری دارد.

پروفسور ابراهیم رزم پا با اشاره به دردهایی که مربوط به گوش است، گفت: ضربه های که به صورت زده می شود هم می تواند باعث گوش درد شود اما بیشتر دردها می تواند به خاطر عفونت و التهاب گوش خارجی و گوش میانی باشد. اوتیت خارجی، تورم کانال مجرای گوش خارجی و اوتیت میانی اینها از علل شایع گوش درد به خصوص در کودکان است.

ممنوعیت استفاده از انواع قطره‌ها برای کاهش درد

وی در مورد مصرف بسیاری از قطره ها توسط مردم آن هم بدون تجویز پزشک اشاره کرد و افزود: برخی قطره ها به خصوص قطره بتامتازون در افرادی که التهاب مجرای گوش خارجی یا اوتیت خارجی دارند برای تسکین درد خیلی خوب است؛ اما همین قطره بتامتازون برای شخصی که دچار عفونت خارجی شده باعث تشدید عفونت خواهد شد.

استاد گروه گوش و حلق و بينی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برای بیماری که به علت ضربه پرده گوش وی پاره شده و درد گوش دارد، بدترین اقدام می تواند استفاده از انواع قطره ها برای کاهش درد باشد.

پروفسور ابراهیم رزم پا تاکید کرد: بیماری که به علت ضربه دچار آسیب شده، استفاده از هر قطره ای برای وی ممنوع است. هر گونه خوددرمانی در مورد گوش اشتباه است و تشخیص بیماری فقط باید بر عهده پزشک باشد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha