کد خبر: مقابله-مورچه‌ها-با-بیماری-محصولات-زرا
۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷

به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت)، بررسی های محققان نشان می دهد مورچه ها از خود آنتی بیوتیک هایی ترشح می کنند که می توانند کاربردهای تجاری گسترده ای پیدا کنند و برای مقابله با عوامل بیماری زای مختلف به کار روند.

مورچه ها به تعداد زیاد در کنار یکدیگر زندگی کرده و به طور دائم در ارتباط نزدیک با همدیگر هستند و همین مساله احتمال ابتلای آنها به بیماری های واگیردار را تشدید می کند. از همین رو غدد بدن مورچه ها آنتی بیوتیک هایی را ترشح می کند و این آنتی بیوتیک ها بر روی بدن و پای مورچه ها نیز باقی می مانند.

در نهایت آنتی بیوتیک های یادشده به گیاهان مختلف منتقل می شوند و جلوی ابتلای آنها به بیماری های گوناگون را می گیرند. بررسی های محققان دانمارکی نشان می دهد مورچه ها می توانند جلوی ابتلای درختان و گیاهان مختلف را به 14 نوع بیماری بگیرند. به عنوان مثال این حشرات از ابتلای درختان سیب به دو باکتری که موجب پوسیدگی آنها و نیز زخم شدن تنه درختان مذکور می شود، جلوگیری می کنند.

همین پژوهش ثابت کرده که حضور مورچه ها بر روی درختان و گیاهان مختلف موجب کاهش 59 درصدی ویروس های بیماری زا می گردد. انتظار می رود با بررسی دقیق تر این موضوع در آینده آنتی بیوتیک های دوستدار محیط زیست برای کاهش بیماری های گیاهان و درختان تولید شوند.(فارس)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha