کد خبر: مصرف-گلوتن-در-کودکی-احتمال-ابتلا-به-سلی
۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷

به گزارش گروه سلامت طبنا(خبرگزاری سلامت)، بررسی های جدیدی محققان نشان می دهد مصرف گلوتن در سنین کودکی موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری سلیاک در سال های بعد می شود. البته این مشکل مربوط به کودکانی است که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری سلیاک هستند.

بر همین اساس کودکانی که در پنج سال اول زندگی خود گلوتن زیادی مصرف کرده و از نظر ژنتیکی نیز شرایط مساعدی برای مبتلا شدن به بیماری سلیاک داشته باشند، باید در رژیم غذایی خود تجدیدنظر کنند.

در عین حال هنوز مشخص نیست چه میزان مصرف گلوتن می تواند امکان ابتلا به سلیاک را افزایش دهد و محققان در تلاش برای شناسایی آستانه خطر مصرف این ماده غذایی هستند.

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌گردد. بیماری سلیاک نیز یک نوع بیماری گوارشی است که باعث آسیب دیدن پرزهای روده و مختل شدن روند جذب مواد غذایی می شود.

ورود گلوتن به سلول‌های پرزهای روده موجب واکنش سیستم ایمنی می‌شود. واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل رفتن پرزهای روده وکاهش فعالیت آنزیمهای روده می‌شود. چون بخش عمده‌ای از جذب مواد غذایی در روده در پرزهای آن انجام می‌گیرد، تخریب پرزها موجب عدم جذب مواد غذایی در بدن می‌شود. این بیماری واگیردار نبوده و ماهیت ژنتیکی دارد.

بررسی هایی که در این زمینه بر روی 6605 کودک متولد شده بین سال های 2004 تا 2010 در فنلاند، آلمان، سوئد و امریکا صورت گرفته نشان دهنده زمینه های ژنتیکی ابتلا به این بیماری نیز هست. تحقیق یادشده نشان داد که احتمال ابتلا به سلیاک در کودکان مستعد در سنین دو تا سه سالگی به اوج می رسد.

بر اساس همین پژوهش هر یک گرم کاهش مصرف گلوتن در کودکان مستعد در هر روز احتمال ابتلای آنها به سلیاک را 6 تا 7 درصد کاهش می دهد.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha