کد خبر: مشکلات-موسیقی-ما-بسیار-است
۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۴۱
مشکلات موسیقی ما بسیار است!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، مجتبی تیموری (زاده ۱۳۴۸ تهران) آهنگساز و تنظیم‌کننده نوازنده و خواننده رادیو و تلویزیون است. وی فعالیت هنری خود را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۶۹ با رادیو آغاز نمود. از مهم‌ترین کارهای وی می‌توان به آهنگسازی و سرپرست گروه موسیقی برنامه رادیویی کوی نشاط و صبح جمعه با شما و همچنین وارد کننده دستگاه کریوکی با برند فارسی برای اولین بار در ایران اشاره کرد.

او با هنرمندانی چون ناصر چشم آذر،کوروش یغمایی،شادمهر عقیلی، امیر کریمی، امیر تاجیک، قاسم افشار، علیرضا افتخاری، محمد گلریز، فریدون بیگدلی و سعید دبیری همکاری داشته‌است. از دیگر فعالیت های وی می توان به آهنگسازی و خوانندگی کلیپ ترانه جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و جام جهانی ۲۰۱۸ برای تیم ملی فوتبال ایران اشاره کرد.

 تیموری مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری سفیر ندای ایرانیان و مدیریت استودیو فروغ هنر ماندگار می باشد. به مناسبت اکران فیلم «اینجا هم باران می بارد» به کارگردانی نادر طریقت به آهنگسازی مجتبی تیموری، به سراغ او رفتیم تا از فعالیت گذشته و جدید او با خیر شویم.

چطور وارد دنیای موسیقی شده کمی از رزومه خودتان توضیح دهید.

موسیقی را از شش سالگی آغاز کردم و مشوقم برادر بزرگم مرتضی بود. اسباب بازی‌های من در کودکی ساز بود‌ و زمانی که خودم را شناختم ساز در خانه ما وجود داشت. مرحوم پدرم شادروان پهلوان علی تیموری(یکی ازبزرگان ورزش باستانی) مدیر  كل تجزيه و وارسي اداره پست تهران بودند و مادرم مدیر مدرسه ، خانواده ما فرهنگی بودند خدا را شکر. من و برادرم استاد محمد تیموری به طور جدی موسیقی را دنبال کردیم. برادرم حالا استاد سازهای کوبه ای است و همیشه در کارهایم حضور پر رنگی دارد. از دهه شصت توسط محمد اوزي و زنده ياد صادق عبدالهي به راديو دعوت شديم و كارم را با برنامه صبح جمعه باشما آغاز كردم  و تا امروز ۳۰ سال می‌شود که در این برنامه فعالیت می‌کنم. اولین کاری که در تلویزیون انجام دادم ساخت تیزر و آگهی برای تلویزیون بود. در سال ۷۷ اولین کار فیلمم را برای فیلم کوتاه «سین مثل سیب» به کارگردانی نادر طریقت ساختم و موسیقی‌های بسیاری برای فیلم های کوتاه ساختم. آخرین فیلمی که موسیقی ساختم  و حالا در حال اکران است «اینجا هم باران می بارد» نام دارد به کارگردانی دوست هنرمندم نادر طریقت. این کار آخرین اثر از زنده‌یاد جمشید مشایخی هم محسوب می‌شود. به جز تلویزیون  بالغ بر ٣٠٠٠ قطعه فقط براي راديو ساختم. البته برای فیلم‌های کوتاه و سینمایی هم آهنگسازی کرده ام که در جشنواره‌های مختلف حضور داشتند.

من هیچگاه ادعایی در موسیقی نداشتم زیرا خودم موسیقی را بدون معلم و با محدودیت‌هایی که در خانواده داشتم، یاد گرفتم.

از هنرمندان همدوره خودتان بگویید.

همدوره های من كاوه وكاميل يغمايي فواد حجازي بهنام ابطحي محمدرضا چراغعلي شادمهر عقيلي آريا عظيمي نژاد و.....بودند.  من جزو اولين كساني بودم که پس از پیروزی انقلاب وارد هنرستان موسيقي شدم ومدت كوتاهی در هنرستان بودم وساز تخصصي فلوت را زير نظر استاد لقا ياد گرفتم. من ۱۷ یا ۱۸ ساز را می‌زنم و همیشه می‌گویم یک آهنگساز باید نوازنده خوبی باشد.

همه بیشتر شما را به عنوان آهنگساز می‌شناسند اما شما سراغ خوانندگی هم رفتید و یک آلبوم هم منتشر کردید، چرا ادامه ندادید؟ بله من آلبوم را به خوانندگی خودم در سال ۷۹ منتشر کردم. سازمان صدا و سیما در آن سال‌ها در حق من کم لطفی کرد. آن موقع من هفت یا هشت سال بود که در صدا و سیما کار می‌کردم که انگیزه من را کشتند و همان موقع از خوانندگی زده شدم. درست است که من به چیزی که حقم بود نرسیدم اما هیچ وقت مجیز کسی را نگفتم، برای جایگاهی که دارم خدا را شکر می‌کنم. آدم های بسیاری پیش من آمدند و به جایگاهی رسیدند اما من همیشه خدا را شکر می‌کنم. شما در حوزه آهنگسازی روی کلام هم کار کرده‌اید کمی راجع به این موضوع توضیح دهید. آلبوم «كيش ومات» توليد سال ٨٨ باصداي مائد عليپور و آلبوم «حس» سال ٩٢ خشايار لزومي. در حال حاضر سه آلبوم در دست دارم آلبوم «بانوي بي تكرار» باصداي توحيد ناصري آلبوم «رها نكن »با صداي علي پوران و آلبوم «آرزو» با صداي پويا كه در مراحل اخذ مجوز است و ان شاالله سال ١٤٠٠ روانه باز مي شوند . جالب اینکه در برنامه های مختلفی نوازنده زنده برنامه های تلویزیونی بودم که بدون تمرین را با خواننده‌ها نوازندگی می‌کردم. خوانندگانی مانند: عليرضا افتخاري، امير تاجيك، قاسم افشار، امير كريمي،محمد حشمتي، فريدون بيگدلي، مسعود خادم ، حميد فولادي عليرضا شهاب، چنگيز حبيبيان و... شما هم در حوزه آهنگسازی بر روی کلام کارکردهای و هم موسیقی فیلم ساخته بیشتر به کدام یک علاقه‌مند هستید؟ من بیشتر به موسیقی فیلم علاقه دارند البته رادیو را هم از سر عشق و علاقه و دنبال می‌کنم. رادیو از نظر مالی چیزی ندارد اما کسانی که در آن کار می‌کنند از سر عشق و علاقه فعالیت می‌نمایند. مدیران باید گوشه چشمی به رادیو داشته باشند. افراد بسیاری در رادیو آمدند و رفتند اما من پوست کلفت هستم که تا این زمان و این همه سال در رادیو مانده‌ام اما برخی از افراد از این دوست داشتن سوء استفاده می‌کنند! یکی از افتخاراتم در رادیو اين است كه با بزرگاني چون منوچهر نوذري، فرهنگ مهر پرور،عليرضا جاويدنيا، منوچهر آذري، رضا عبدي، حسين عرفاني، عباس محبي، اصغرافضلي، منوچهر والي زاده، اصغر سمسار زاده و... كار كردم. همچنین با تهيه كنندگان بنام رادیو مانند: فرهنگ جولايي، سعيد توكل، احمد شيشه گران و...

من همیشه می‌گویم جوان‌ها به عرصه هنر وارد شوند اما باید از تجربیات بزرگترها هم استفاده کرد. باید اسم صبح جمعه را نگه داشت و این برنامه را حفظ کرد. صبح جمعه سالهاست که دل مردم را شاد کرده است و بزرگان هنر ایران در این برنامه حضور داشتند. من به خاطر عرقی که به این برنامه دارم پای آن ایستاده‌ام. در گذشته امکانات به اندازه امروز نبود.

موسیقی امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟

 موسیقی امروز مسموم شده است باید کسانی در راس امور باشند که موسیقی را بشناسند. نباید مدیریت موسیقی سلیقه‌ای باشد. کسانی که موسیقی متن کار می کردند امروز دیگر فعالیت نمی‌کند مانند استاد انتظامی زیرا تهیه کننده ها هم نسبت به کار موسیقی نا آشنا شدند اگر کسی موسیقی را بشناسد کار را به دست کاربلد می‌سپارد. من نمی‌گویم سمپل کار نمی‌کنم زیرا هزینه‌ها بالاست اما اینها آهنگسازها را تنبل کرده است.

فکر می‌کنید بزرگترین مشکل موسیقی ما چیست؟ زمانی که موسیقی پاپ در تلویزیون و وزارت ارشاد آزاد شد محدودیتهای اعمال شد و باید برای جنس صدا و کلام تست می‌دادند البته در آن زمان هم پارتی‌بازی هایی وجود داشت اما بعد از آن به یکباره همه چیز بسیار آزاد شد. حق افرادی مانند من بسیار ضایع شد. من ادعایی ندارم و همیشه در حال یاد گرفتن هستم چون هنر و موسیقی پایانی ندارد. آن زمان در مورد شعر سختگیریهای بسیاری داشتند و حتی به من می‌گفتند که جنس صدای تو مانند خواننده‌های آن‌ور آبی است و نمی‌توانی بخوانی در حالی که بعد از من افراد بسیاری آمدند که مانند خواننده‌های آن‌ور آبی می‌خواندند.

من هیچ وقت مجیز کسی را نگفتم و پله پله و با زحمت رشد کردم. شما برای پیشرفت یا باید پول داشته باشی یا باید خاک صحنه بخوری. مشکل موسیقی ما برخی ارتباطات نادرست است. تهیه کننده باید برای فیلم ارزش بگذارد و به آهنگساز اجازه دهد که بر اساس تخصصش کار کند اگر دست من باشد تمام فیلم را اکوستیک ضبط می‌کنم و از سمپل استفاده نمی کنم. اما تهیه کننده نمی‌خواهد هزینه کند. البته من زمانی که سمپل هم کار می‌کنم حداقل یک یا دو ساز در آن استفاده می‌کنم. من برای سری کارهای خاله شادونه آهنگسازی می‌کردم و بسیاری به من گفتند از سازهای کودکان استفاده کنم اما گفتم اینها کلیشه‌ای شده است و من از ساز ایرانی استفاده کردم در واقع آهنگسازی کار تلفیقی از موسیقی پاپ و سنتی بود.

بسیاری از آهنگسازان در آهنگسازی به رنگ و بوی ایرانی و هویت ایرانی در موسیقی توجه ای ندارند در این خصوص چه نظری دارید؟ این موضوع سلیقه‌ای است. گوش مردم ما به برخی هجویات عادت کرده است که به مدیریت‌های نادرست باز می‌گردد. سازمان مخصوصا رادیو برای آدم ارزش قائل نمی‌شوند. از مدیران رادیو بسیارگله‌مند هستم! یک پیشنهاد دادم که برای رادیو از موسیقی آرشیوی استفاده نکنید و کارها برای رادیو ساخته شوند. من می توانم افراد بسیاری در حوزه‌های مختلف را بیاورم که برای رادیو کار بسازند اما مدیران کم لطفی می‌کنند.

 یکبار یکی از مدیران به من گفت چقدر غر می زنی گفتم زیرا سازمان حقم را نداده است. من با کارم کار می‌گیرم و ادعایی ندارم.  رادیو را دوست دارم و خانه دوم من است اما نسبت به آن بی‌مهری می‌شود.

از کارهای جدیدتان بگویید. فيلم سينمايي «گل به خودي» احمد تجري که به زودی اکران می شود. در تلويزيون سري جديد خاله شادونه در كلبه كوهستان به تهيه كنندگي اميد نجيب زاده و كارگردانی محمدرضا عباس نژاد در شبكه دو که هر روز در ايام نوروز ساعت ١٠ صبح در حال پخش است و همچنین برنامه دوراهي که از آنتن شبكه دو پخش می شود. موسیقی مستند اقوام ایرانی را هم ساختم که هم اکنون از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود‌. اگر نکته و موردی باقی مانده است بفرمایید. مشکلات موسیقی ما بسیار است به صحبت کردن در مورد آن در این مصاحبه نمی‌گنجد. کارگردان و تهیه کننده‌ها باید درک درستی از موسیقی داشته باشند، ما مشکلات بسیاری در این حوزه داریم. من در این حوزه روزهای سخت بسیاری داشتم، اما زمانی که عاشق کارت باشی ادامه می‌دهی. من در دنیای موسیقی غرق شدم و ذهنم پر از ملودی است. تجربه، نقش بسیار مهمی در کار دارد.  

گفت و گو: مجید فلاح شجاعی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha