کد خبر: مسئولیت-سنگین-مدیران-ساختمان-در-حوادث
۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۱
مسئولیت سنگین مدیران ساختمان در حوادث احتمالی/ هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، امیرحسین فدایی در برنامه «سلام تهران» در پاسخ به سؤال اولین بیننده درباره اینکه آپارتمان ما 6 واحد دارد، چگونه باید برای آن مدیر انتخاب کرد؟، گفت: برای آپارتمان‌هایی با بیش از 3 واحد، انتخاب مدیر ضروری است. مالکان باید یک مجمع عمومی تشکیل دهند که یکی از وظایف آن انتخاب مدیر است. مدیر می‌تواند از داخل یا خارج ساختمان باشد و یا شاید هم لازم باشد حقوقی به او بدهند که در این خصوص باید طبق آئین‌نامه عمل شود.

این کارشناس حقوقی در پاسخ به سؤالی در خصوص اخذ اجرائیه برای یکی از ساکنان ساختمان و نحوه شکایت و مراجعه به دادگاه، اظهار داشت: در وهله اول با هم کنار بیایید؛ اما اگر نشد، بعد از اجرائیه، ماده 10 مکرر دارد که مدیر می‌تواند به دادگاه مراجعه کند. دادگاه آن شخص را بر حسب ادله به دو برابر مبلغ محکوم و حتی می‌تواند او را از خدمات دولتی محروم کند. معمولاً برای دعاوی در خصوص ملک، به شورای حل اختلاف محل مراجعه می‌شود.

فدایی در پاسخ به بیننده‌ای که عنوان کرده بود، یکی از همسایگان جهت تخریب بنا و ساخت و ساز همکاری نمی‌کند، چطور حکم تخلیه بگیریم؟، تصریح کرد: در ماده 13 قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر کارشناسان تشخیص دادند که عمر ساختمان به پایان رسیده است، برای همسایه مخالفی که در اقلیت قرار دارد، باید مسکن مناسب تهیه و هزینه آن هم پرداخت شود و از او بخواهند که منزل را تخلیه کند. اگر باز هم این کار را نکرد، مطابق قانون، دادگاه می‌تواند با تأمین مسکن مناسب، حکم تخلیه برای او صادر کند.

وی در خصوص آتش‌سوزی در یک آپارتمان و سردرگمی ساکنان برای طلب خسارت‌های وارد شده به خود نیز گفت: ماده 14 قانون تملک آپارتمان تصریح دارد که مدیر ساختمان باید کل بنا را به عنوان واحد مسکونی بیمه کند و سهم بیمه را از شرکا بگیرد. اما در صورتی که مدیر ساختمان به وظایف خود عمل نکرد و ساختمان بیمه نشد، مسئولیت تمام خسارت‌های وارده به ساختمان بر عهده مدیر است. در آئین‌نامه تملک ساختمان‌ها، وظیفه مدیر مشخص شده و یکی از کارهای مجمع عمومی هم مشخص کردن همین موارد است. اما چنانچه مدیر به وظیفه اش عمل نکرد، باید خسارات را بپردازد.

کارشناس حقوقی برنامه سلام تهران، در پاسخ به شهروندی که پرسیده بود، آسانسور ساختمان ما خراب شده و هزینه تعمیر آن چند میلیون تومان است و مالک می‌گوید که مستأجر باید این هزینه را پرداخت کند، گفت: تعمیرات اساسی و جزئی در ساختمان انجام می‌شود. هزینه ایزوگام یا تعمیرات آسانسور با مالک است، اما اگر کسی بخواهد ملکش را تزئین کند، آن هزینه بر عهده مستأجر است.

فدایی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از شهروندان که پرسیده بود، مدیر ساختمانشان مبلغی را بابت تنخواه مطالبه می‌کند، بیان داشت: این قانون نیست، اما می‌توان در مجمع عمومی ساختمان آن را تصویب کرد که مدیران مبالغی را برای هزینه‌های ضروری به عنوان تنخواه از شرکا بگیرند.

وی در پاسخ به اینکه صاحبخانه از پرداخت هزینه‌های مشترک امتناع می‌کند، آیا می‌توانیم از اجاره کسر و این هزینه‌ها را پرداخت کنیم؟، گفت: در آئین‌نامه تملک آپارتمان‌ها آمده است که اگر مالک از پرداخت هزینه‌ها سرباز زند، مستأجر می‌تواند از مال‌الاجاره کم و هزینه‌ها را پرداخت کند.

این کارشناس درباره نحوه اداره قسمت‌های مشترک در آپارتمان نیز خاطر نشان کرد: اگر توافقی بین مالکان نباشد، باید تصمیم‌هایی که مالکان اصلی که صاحب بیش از نصف مساحت اختصاصی هستند، بگیرند و بقیه هم باید رعایت کنند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha