کد خبر: مرگ-بر-اثر-سوء‌تغذیه-کودکان-افغان-را-ت
۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۸:۳۸
مرگ بر اثر سوء‌تغذیه کودکان افغان را تهدید می‌کند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از اناتولی،دکتر محمد امین شریفی، مسئول بخش سوء‌تغذیه بیمارستان کودکان "ایندیرا گاندی" در کابل گفت که کودکان در سراسر افغانستان به دلیل فقر شدید و گرسنگی دچار سوء‌تغذیه شدید شده‌ و در معرض خطر مرگ قرار گرفته‌اند.

بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان نمی‌توانند غذای روزانه برای تغذیه فرزندان خود را پیدا کنند و بسیاری از کودکان به دلیل سوءتغذیه در بیمارستان بستری هستند.

شریفی درباره تاثیر بحران اقتصادی و فقر در افغانستان بر کودکان و بستری بودن ده‌ها کودک در بیمارستان‌ها به دلیل سوء تغذیه گفت: دلیل این بیماری وضعیت بد مالی مردم است. مردم نمی‌توانند از فرزندان خود نگهداری کنند و غذای سالم به آنها بدهند.

وی افزود: کودکان از اسهال و بیماری‌های مشابه رنج می‌برند، زیرا پروتئین کافی دریافت نمی‌کنند. گرسنگی و سوء تغذیه در کودکان باعث خستگی می‌شود و این نیز منجر به سیاهی دور چشم کودکان می‌شود.

شریفی با اشاره به اینکه به دلیل بی ثباتی سیاسی در افغانستان، کارمندان دولتی حدود 4 ماه است نمی‌توانند حقوق دریافت کنند، گفت: با فرا رسیدن فصل زمستان بیماری‌ها افزایش می‌یابد. مردم نمی‌توانند حقوق دریافت کنند، بیکاری و فقر در بالاترین سطح است. وضعیت کودکان در معرض خطر است. ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم که به مردم افغانستان کمک کنند.

- خشکسالی در افغانستان فقر را در مناطق روستایی بیشتر کرده است

این درحالی است که برخی خانواده‌ها در روستای بودهاک واقع در فاصله 5 کیلومتری کابل، حتی برای یافتن نان برای فرزندان خود نیز سختی می‌کشند.

فلواشا فریبا، مادری 25 ساله که به همراه 5 فرزندش در یک خانه خشتی یک خوابه زندگی می‌کند، می‌گوید هیچ غذایی برای دادن به فرزندانش ندارد.

فریبا اظهار داشت: "ما در این خانه خشتی یک خوابه زندگی می‌کنیم. برق وجود ندارد، آب وجود ندارد، تنها بیکاری وجود دارد. غذا نداریم. فرزندانم لباس زمستانی ندارند. بچه‌هایم چون چیزی برای خوردن یا پوشیدن ندارند گریه می‌کنند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز پیش طی اظهاراتی گفت که وضعیت اقتصادی و اجتماعی در افغانستان در آستانه فروپاشی قرار دارد. بنظر شورای پناهندگان نروژ اگر افغانستان موفق به دریافت کمک لازم نشود، دستکم یک میلیون کودک با خطر سرما در زمستان و گرسنگی مواجه خواهند شد. نمی‌توانیم به انتظار نشسته و تماشاگر باشیم. باید وارد عمل شده و به سرعت اقداماتی انجام دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha