کد خبر: مختومه-شدن-بیش-از-۱۳۹-هزار-پرونده-شوراه
۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۳۱

 به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دادگستری فارس، حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی تصریح کرد: امروزشورای حل اختلاف به عنوان یک نهاد مدنی و مردم محور برآمده از بطن مردم نقش بسیار مهمی در نظام دادرسی و در حوزه قضازدایی و عدالت سازشی و ترمیمی ایفا می نمایدو همچنین تعداد بسیاری از پرونده های موجود در نظام قضایی کشور از سوی شورای حل اختلاف منجربه صلح و سازش می گردد و همین کارکرد مهم نتیجه نهادینه شدن فرهنگ گذشت، صلح و سازش است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی به تاریخچه شوراهای حل اختلاف در استان فارس پرداخت و گفت: مجموعه شوراهاي حل اختلاف  در استان فارس با راه اندازي 5 شعبه كامفيروز شمالي و جنوبي و  خرم مكان، فيروزآباد يك و بخش ميمند در آبان ماه سال 81 و با هدف كاهش مراجعات مردم به محاكم قضائي و  در راستاي توسعه مشاركت هاي مردمي تشكيل و با حضور حجت الاسلام و المسلمین میانجی افتتاح شد.

وی در ادامه با  تبریک سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف بیان داشت : این نهاد در حالی هفدهمین سال فعالیت خود را سپری می کند که از آغاز فعالیت خود با ورود 3 میلیون و 500 هزار پرونده در سال، بیش از 50 درصد از بار مجموع وارده های دادگستری استان فارس را بر دوش می کشد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان فارس با اشاره به بخشنامه ریاست معظم قوه قضائیه حضرت آیت الله رئیسی در خصوص ارجاع پرونده های قابل سازش از محاکم قضایی و  دادسرا ها  به شوراهای حل اختلاف اظهار داشت :  از ابتدای سال جاری بیش از 139 هزار فقره پرونده به شوراها ی حل اختلاف استان وارد شده است که نسبت به وارده دادگستری که بیش از 129 هزار است حدود 52درصد افزایش داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فلسفه وجودی شوراها ی حل اختلاف را قطع منازعه و خشکاندن ریشه نزاع در بین مردم دانست وافزود : آمارها حاکی از آن است که پرونده های مهم و سنگینی در شوراها مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفته و منتهی به مصالحه و سازش گردیده است اما نکته حائز اهمیت این است که مقوله صلح و سازش یک کار سخت و دشوار است که تنها با پشتکار،دقت،حوصله و تکنیک ها و روش های خاص خود به سرانجام می رسد.

وی  با اشاره به ورود ،بیش از 139 هزار فقره  پرونده در هفت ماهه سال جاری اظهار داشت : با تلاش اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف استان بیش از 139 هزار فقره پرونده مختومه و بیش از 33 هزار فقره  پرونده نیز  به مصالحه انجامیده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس به برتری استان فارس طی چند سال متوالی در زمینه مصالحه پرنده های قتل اشاره و خاطرنشان کرد: مجموعه شورای حل اختلاف استان فارس در جهت ایجاد مصالحه با فعال نمودن شعب و جذب شخصیت های مؤثر و با نفوذ اجتماعی و استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان حوزه های قضایی و برگزاری جلسات متعدد اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف با خانواده های آسیب دیده و به منظور جلب رضایت اولیاء دم  توانسته است طی سال های 92 تا کنون  رتبه اول درزمینه به ثمر رساندن مصالحه پرونده های قتل عمدی را به خود اختصاص دهد و از ابتدای تشکیل شورای حل اختلاف در این استان تعداد  420 پرونده با موضوع قتل عمد و غیر عمد مصالحه گردیده است .

وی با بیان این که  35 فقره مصالحه پرونده های قتل در سال جاری اتفاق افتاده است به دیگر اقدامات مجموعه شوراهای حل اختلاف استان فارس  پرداخت  و گفت  : از دیگر اقدامات مهم  مجموعه شورای حل اختلاف فارس، سازش تعداد  36 فقره پرونده های مهم از جمله نزاع های دسته جمعی ، دعوای طایفه ای و دعاوی بیش از 100 میلیون تومان بوده که با  صرف زمان و برگزاری جلسات متعدد میان طرفین دعوی  منجر به صلح و سازش شده است .

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر ، لزوم کاهش جمعیت کیفری است و ایشان همواره بر لزوم مجازات های جایگزین حبس تاکید داشتند و  بر همین اساس  با حضور مستمر قضات شوراهای حل اختلاف در زندان ها در سال جاری بیش از ششصد زندانی با اهتمام  اعضاو کارکنان شورای حل اختلاف از زندان آزاد شدند.

رئیس شورای قضایی استان فارس ضمن قدردانی  از زحمات روسا ،اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف استان که در مسیر خدمت به مردم قدم بر می دارند گفت : موفقیت های حاصل شده خود گویای صحت ادعای اقدامات و فعالیت های مطلوب شوراهای حل اختلاف در عرصه های اجتماعی و نظام قضائی است.

گفتنی است مجموعه شوراهای حل اختلاف استان فارس در حال حاضر شاهد حضوربیش از 2200 عضو فعال در 42 حوزه قضایی و مجموع 441شعبه (307 شهری  و 134  شعب روستایی) می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha