کد خبر: مخالف-نمی‌خواهم-رای-من-به-کف-جامعه-بیا
۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۳
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار پارلمانی طبنا(خبرگزاری سلامت)، شهروز برزگر کلشانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ‌در مخالفت با دوفوریت اصلاح آیین نامه داخلی برای شفافیت عملکرد نمایندگان گفت: بنده جزو نمایندگانی هستم که معمولا با اعلام "دو" یا "چهار" رأی خود را آشکارا مطرح می‌کنم. با این حال اینکه به کدام طرح و لایحه چه رأیی داده‌ام، به کف جامعه بیاید مخالف هستم. وی ادامه داد: اینکه جامعه بداند چه رأیی داده‌ام، باعث می‌شود وقت بیشتری صرف آن کنم که به مردم توضیح دهم به چه دلیلی رأی مثبت یا منفی داده‌ام، این کار رفتار پوپولیستی است، در صورتی که نماینده کارهای مهمتری برای انجام دارد. نماینده مردم سلماس در مجلس تاکید کرد: نمایندگان با وجدان کاری مسائل را دنبال می‌کنند و اگر موضوعی اهمیت داشته باشد، مطلب مورد نظر در کمیسیون، فراکسیون، مجامع استان‌ها مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرد.

باید به دنبال اموال نامشروع، شفاف سازی و ریشه کن کردن فساد برویم

مهرداد بائوج لاهوتی در ادامه مخالفت با دوفوریتی اصلاح آیین نامه داخلی مجلس گفت: غیبت نمایندگان یا آرای آنها فوریت مهم امروز کشور نیست، باید مسائل اقتصادی و گرفتاری‌های مردم را دنبال کنیم. باید اموال نامشروع، شفاف سازی و ریشه کن کردن فساد برویم نه اینکه در مورد شفافیت عملکرد نمایندگان که درباره آن قانون داریم، گام برداریم. نماینده مردم لنگرود در مجلس با اشاره به ماده 86 آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: در این ماده آمده است که در صورتی که نماینده 100 ساعت متوالی یا 250 ساعت غیرمتوالی از اوقات رسمی‌مجلس و کمیسیون‌ها غیبت داشته باشد، مستعفی شناخته می‌شود، بنابراین لازم نیست برای حضور و غیاب نماینده قانون جدیدی در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه اسامی‌کسانی که تاخیر می‌کنند به صورت زنده از رادیو قرائت می‌شود، این امر حتی شامل رئیس مجلس نیز شده است، بنابراین لازم نیست با فوریت قانون دیگری برای حضور و غیاب نمایندگان در نظر گرفت.

درهیچ کجای اصلاح طرح دوفوریتی اصلاح آیین نامه نیامده است که رأی مخالف یا موافق نماینده باید اعلام شود

سیده فاطمه ذوالقدر در ادامه بررسی دوفوریت اصلاح آیین نامه داخلی گفت: طبق سوگندی که نمایندگان خورده‌اند، باید در فعالیت‌های مجلس مشارکت فعال داشته باشند، درهیچ کجای اصلاح طرح دوفوریتی اصلاح آیین نامه نیامده است که رأی مخالف یا موافق نماینده باید اعلام شود، بلکه قرار است سامانه‌ای طراحی شود تا حضور و غیاب، میزان مرخصی و شرکت در رأی گیری‌ها اعلام شود. نماینده مردم تهران با رد پوپولیستی بودن اصلاح آیین نامه اظهارکرد: اینکه رأیی اعلام شود به تشخیص مجلس خواهد بود، بنابراین در هر رأی گیری موافق یا مخالف بودن نماینده اعلام نمی‌شود. هدف این اصلاح فعالتر شدن و شفافیت عملکرد نمایندگان است تا دیگر از تریبون مجلس گفته نشود، 60 تا 70 نفر در رأی گیری شرکت نکردند. وی تاکید کرد: فردی که به نماینده رأی داده باید بداند نماینده‌اش کجاست؟ متاسفانه در جلسات کمیسیون‌ها به دلیل عدم حد نصاب رأی گیری‌ها استمزاجی می‌شود، از این رو باید با فوریت شفافیت عملکرد نمایندگان دنبال شود.

مردم باید بدانند کدام نماینده چه فعالیتی داشته است

محمدمهدی مفتح  در موافقت با دوفوریت اصلاح آیین نامه داخلی گفت: طبق آیین نامه داخلی دوفوریت برای جلوگیری از خسارات احتمالی و فوت فرصت مطرح می‌شود، از آنجایی که انتخابات مجلس را پیش رو داریم، مردم باید بدانند کدام نماینده چه فعالیت داشته است تا بتوانند با ارزیابی عملکرد او در رأی گیری شرکت کنند. عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با بیان اینکه تصویب این دوفوریت برکات زیادی دارد، گفت: رأی به دوفوریت به معنای تصویب انشای آن نیست و نمایندگان اگر ایرادی در جزئیات دارند می‌توانند آن را اصلاح کنند. در واقع اصل پیام این دوفوریت شفافیت عملکرد نمایندگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha