کد خبر: مافیای-جدید-در-طرح-کاپ-شکل-ندهیم-جمع-آو
۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۲
جمع آوری و تفکیک پسماند در تهران مناسب نیست

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت؛ محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در آیین رونمایی از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی، اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند خشک و آغاز اجرای طرح «کاپ» با بیان اینکه شهرداری تهران یکی از گام های مهم اجرای طرح جامع پسماند شهر تهران برداشته است، اظهار داشت: این نرم افزار گام مهمی است تا بتوانیم سیستم پسماند را در شهر تهران مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر جمع آوری و تفکیک پسماند در تهران مناسب نیست، افزود: روباز بودن مخازن و دسترسی زباله گردها به آنها یک نقطه ضعف محسوب می شود به همین دلیل امیدواریم با اجرای این طرح شاهد حل مشکلات اساسی برای این معضل باشیم.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا دسترسی به پسماند از افراد سودجو گرفته شده است، گفت: اما در شهر تهران این گونه نیست و این مخازن علاوه بر بوی نامطبوع موجب نارضایتی شهروندان هم شده اند.

هاشمی با بیان اینکه طرح جامع پسماند شهر تهران دسترسی و ایجاد مافیای زباله برای استفاده از پسماند خشک را تقویت می کند، تصریح کرد: افرادی که طمع زیادی برای دسترسی به زباله های خشک و اخذ سود بیشتری از آنها دارند بعضا از کودکان کار برای جمع آوری زباله از مخازن استفاده می کنند به همین دلیل باید به این موضوع به صورت جدی رسیدگی شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع دفن زباله با حجم زیاد، بیان داشت: در طرح کاپ باید مشخص شود که هدف کاهش دفن پسماند است یا کاهش تولید پسماند، باید همه جوانب این طرح به خوبی بررسی و مشخص شود چراکه کاهش پسماند می تواند یک نقطه مثبت برای شهر تهران باشد.

به گفته رییس شورای شهر تهران نظام جامع پسماند باید مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ، کاهش پسماند در خانوار و کاهش پسماند ساخت و سازها را هم دنبال کند.

هاشمی با بیان اینکه باید تفکیک از مبداء و کاهش دفن پسماند به عنوان هدف های بعدی پیگیری شود، افزود: همچنین باید موضوع امحاء و تولید کمپوست و انرژی هم مد نظر قرار گیرد. بی شک برای اجرای صحیح این نیازها باید خط قرمزهایی تعریف کنیم که بدون تحقق آنها دسترسی به موفقیت امکان پذیر نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله نخست حاکم بودن اصل رقابت در اجرای این طرح حائز اهمیت است، گفت: نباید به نقطه ای برسیم که مافیای دیگری در طرح کاپ تشکیل شود.مسیر اجرای این طرح باید شفاف باشد و بحث جسارت و ریسک پذیری هم در اجرای آن مد نظر قرار گیرد

رییس شورای شهر اضافه کرد: نگرانی هایی در خصوص مشارکت و پذیرش شهروندان وجود دارد و باید برای آن فرهنگ سازی لازم صورت گیرد. ممکن است در مسیر اجرای این طرح با مشکلاتی روبرو شویم.

هاشمی با بیان اینکه به کارگیری همه ذینفعان به خصوص رسانه ها برای اجرای این طرح حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: همچنین فضای مجازی و دستگاههای انتظامی و اجرایی هم برای موفقیت این طرح باید ارتباط حرفه ای با یکدیگر داشته باشند.

آرش حسینی میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم در ادامه این مراسم با بیان اینکه بر اساس تکالیف وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست این حرکت انجام شده است، گفت: در گام اول خروجی طرح مورد استناد قرار گرفته اما هوشمند سازی مخازن که نیازمند سرمایه گذاری بسیار زیادی است باید با کمک شهردار تهران به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه عزم و اراده و توان لازم در سازمان مدیریت پسماند فاوای شهرداری تهران و مناطق 22 گانه شکل گرفته است، افزود: تمامی اقدامات گام موثری در این حوزه محسوب می شود.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: بحث پذیرش این فرآیند مهم توسط شهروندان برای تفکیک از مبداء نیازمند کار فرهنگی بزرگی است اما می توانیم در این مسیر از ظرفیت‌های خوب شورایاری ها استفاده کنیم.

حسینی میلانی بیان داشت: پذیرش اجتماعی در این طرح بسیار اهمیت دارد و امیدواریم تخصیص بودجه 100 میلیاردی برای ادامه اجرای این طرح به صورت منظم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha