کد خبر: لزوم-مستندسازی-تجربیات-بحران-کرونا
۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۸
لزوم مستندسازی تجربیات بحران کرونا

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، فاطمه صالح در وبینار «معماری شهری و کرونا» که با موضوع با حضور جمعی از متخصصان و اندیشمندان حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی و مدیریت بحران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت علم در دنیای امروز، تصور نمی‌کردیم دوباره با یک اپیدمی فراگیر در سطح جهانی همانند کرونا مواجه شویم. از سوی دیگر بدیهی است هر بحران تجارب بیشمار در پی دارد که اگر بتوان علی‌رغم تبعات جانی و مالی متعدد، از این تجارب استفاده کرد، راهکارهای بهتری برای تأمین امنیت و حفظ جان و مال شهروندان در پاندمی های بعدی در دست خواهیم داشت.

او با تأکید بر اهمیت مستندسازی این تجارب جهت بهره‌گیری در آینده عنوان کرد: تنها در این صورت است که در بحران‌های بعدی آمادگی بیشتری جهت مقابله خواهیم داشت.

صالح افزود: شهرداری تهران در یک سال و نیم اخیر در حد بضاعت خود تلاش کرده است تحقیقات و بررسی‌هایی در خصوص اثرات این پاندمی بر سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و غیره و نیز روزمره مردم داشته باشد.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس یافته‌های محققان در سطح جهان و نیز تحقیقی که توسط برخی از متخصصان ما در اتاق فکر سازمان مدیریت بحران انجام‌شده است پس از وقوع بحران کرونا رویکرد دنیا در حوزه های مختلف تغییر کرده است که یکی از این حوزه ها موضوع شهرسازی است.

در ادامه سپیده شفایی عضو انجمن صنفی مهندسان مشاور معماری و شهرسازی با ارائه نتیجه یک پژوهش در حوزه معماری شهری و کرونا عنوان کرد: با نگاهی به مصوبات موجود در حوزه بحران دیده می‌شود که بیشترین تمرکز در حوزه بحران‌هایی همانند زلزله است؛ اما مواردی همانند بحران کرونا نیز نیاز به مجموعه مصوبات و قوانین به‌ویژه در بخش بازسازی دارند.

او گفت: اما اگر بخواهیم به عمده فعالیت‌های عاجل پس از همه‌گیری اشاره‌کنیم می‌توان به پاک‌سازی آلودگی‌ها، راه‌اندازی مراکز امدادرسانی جهت کمک‌های اجتماعی در بهبود آسیب‌های روان‌شناختی، کمک به تهیه پرداخت وام‌ها و کمک‌های مالی به آسیب دیدگان اقتصادی و انجام توافق‌های لازم جهت همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با نهادهای مربوطه مانند آموزش‌وپرورش، نهادهای برنامه‌ریزی توسعه و شبکه‌های زیربنایی تأمین آب شرب و غیره اشاره کرد.

در ادامه علی‌رضا فلاحی استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی به ارائه تحقیقات خود در حوزه معماری و شهرسازی و بیماری کووید ۱۹ با دانشگاه سیدنی استرالیا پرداخت و عنوان کرد: اولین نکته که بیماری کرونا به ما آموخت رویکرد میان‌رشته‌ای اما یکپارچه است. پاندمی به ما آموخت صرفا نگرش پزشکی قادر به مصون‌سازی جهان در برابر این بیماری نیست. کارشناسان گوناگون در زمینه‌های مختلف نیازمند تبادل‌نظر و اتخاذ تصمیم‌های یکپارچه و هماهنگ هستند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین تغییرات به وجود آمده در دوره پاندمی کرونا در حوزه حمل‌ونقل و حرکت در شهرها بوده است، گفت: در این راستا بسیاری از شهرها برنامه‌های جایگزین مانند گسترش مسیرهای پیاده راهی به‌جای حرکت اتومبیل برای آینده را در دستور کار قراردادند.

در ادامه علی ناصری عضو انجمن فرماندهی کنترل ایران با انتقاد نسبت به این‌که در کشور ما به بحران کووید ۱۹ به چشم یک بحران نگریسته نشد، اظهار کرد: سیستم مدیریت بحران تنها در ابتدا به‌صورت جدی درگیر این موضوع شد و در ادامه تنها در قالب یک شورا نظرات خود را ابراز کرد. این در حالی است که در انجمن C FOR A بحثی مطرح است مبنی بر این‌که هنگام پاندمی ها باید فرمانده حاکم شود و فرماندهی بحران موضوعی نیست که در هر بحران متناسب با موضوع بحران تغییر کند.

علی ترابی استاد دانشگاه تهران نیز با اشاره به تجارب کشورهای توسعه‌یافته در مواجهه با کرونا عنوان کرد: به نظر می‌رسد بهتر است سازمان مدیریت بحران شهر تهران باهدف مستندسازی تغییر و تحولاتی که جامعه در یک سال و نیم گذشته براثر پاندمی کرونا تجربه کرده است در ارتباط تنگاتنگ با متخصصان حوزه‌های مختلف نسبت به ثبت و ضبط مشاهدات عینی محققان از تبعات و پیامدهای مختلف کووید ۱۹ در بخش‌های مختلف اقدام کند. همچنین تولید محصولات و موضوعات مرتبط با نظام آموزشی باید به آن توجه شود.

در ادامه داوود رضا عرب از موسسه پژوهش مهندسی راهبرد دانش پویا خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که باید در برنامه‌های ریزی‌های آتی به آن توجه کرد گسترش فضاهای عمومی شهری و محله محوری است. همچنین در مرحله آمادگی و مقابله موضوع سرمایه اجتماعی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد زیرا در شرایط جدید این موضوع بسیار کمرنگ شده است.

او با اشاره به اینکه پایگاه‌های مدیریت بحران در ایجاد سرمایه اجتماعی بسیار مؤثر است، گفت: این فضاها با دارا بودن سالن‌های گسترده و تهویه مناسب، فضای باز گسترده‌ای برای تعاملات اجتماعی با در نظر گرفتن فاصله اجتماعی در دوره پاندمی کرونا است.

همچنین نصرالله جهانگرد رئیس اسبق سازمان فناوری اطلاعات و نعمت حسنی استاد دانشگاه شهید بهشتی در این وبینار به ارائه دیدگاه های خود پرداختند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha