کد خبر: لزوم-ارائه-تسهیلات-ویژه-خیرین-مسکن-ساز
۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳
لزوم ارائه تسهیلات ویژه خیرین مسکن ساز برای کمک به اقشار محروم

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در خصوص دلایل فوریت بررسی این طرح گفت: مطابق اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است.

او افزود: دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندتر هستند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: این مسئله علی رغم مداخلات دولت و فعالیت های خیرین به علت ماهیت سرمایه ای و بدل شدن سرپناه به یک کالای سرمایه ای از دسترس بسیاری از شهروندان دور مانده است که روند افزایش نرخ مسکن در ساله ای اخیر سبب شده است تا شاهد طولانی شدن دوره زمانی توان خرید مسکن در تهران برای اقشار متوسط و دور از دسترس شدن خرید مسکن برای اقشار محروم شویم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از دیگر سو امام خمینی (ره) با افتتاح حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی(ره) در جمهوری اسلامی ایران سنگ زیربنای رفع معضل مسکن در کشور را با تکیه بر توان خیرین بنا نهادند و در ادامه و استمرار این اقدام تاریخی به منظور جلب مشارکت مردم و تسریع برای تحقق هدف مقدس حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی(ره) انجمن خیرین مسکن ساز ایران در سال ۱۳۸۳ تاسیس و ذیل شماره ۱۶۶۸۴ به ثبت رسیده است.

فراهانی گفت: این انجمن هم اکنون با مساعدت بنیاد مسکن در مرکز ۳۰ استان کشور و ۹۲ شهرستان به صورت انجمن، شعبه و دفتر نمایندگی با همت خیرین محترم مسکن ساز در حال فعالیت است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اظهار کرد: بر همین اساس طرح ارائه تسهیلات ویژه خیرین مسکن ساز برای کمک به تامین مسکن اقشار محروم با محوریت ارائه تسهیلات به خیرین مسکن ساز مورد تایید انجمن، برای کمک به خیرین تامین کننده مسکن اقشار محروم پیشنهاد شده است.

فراهانی با اشاره به متن این پیشنهاد گفت: در این ماده واحده به شهرداری تهران اجازه داده می شود به منظور تشویق و ترغیب خیرین مسکن ساز به احداث واحدهای مسکونی برای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه شهری، تسهیلات زیر را برای ایفای مسئولیت اجتماعی در زمان صدور پروانه ساختمانی فراهم کند.

1: استفاده از معافیت ها و یا تخفیفات پیش بینی شده در تبصره های بودجه سالانه کشور و بودجه سالانه شهرداری برای اقشار محروم و کم درامد به مجتمع های مسکونی خیرین مسکن ساز علاوه بر سایر تخفیفات پیش بینی شده برای عموم

٢. استفاده از امکان تقسيط عوارض و حقوق قانونی شهرداری در سقف حداقل ۳۶ ماه و حداکثر ۶۰ ماه بدون احتساب کارمزد تقسيط و یا جرایم ناشی از تاخیر در تادیه اقساط. خیرین مسکن ساز موظف به رعایت ضوابط و مقررات مندرج در پروانه های ساختمانی بوده و عوارض جرایم مربوط به تخلفات ساختمانی آنان تحت هیچ شرایطی مشمول بخشودگی نخواهد بود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به تبصره یک افزود: خیرین مسکن ساز مشمول این تسهیلات، اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که با نیت خیر و قصد کمک به اشخاص نیازمند، بدون هیچ گونه انگیزه مادی مبادرت به ساخت مجتمع های مسکونی ارزان قیمت و واگذاری آن به افراد واجد شرایط می کنند.

او اظهار کرد: این اشخاص باید مورد تایید انجمن خیرین مسکن ساز ایران باشند. استفاده از تسهیلات موضوع این مصوبه مشروط به اعمال نظارت و تایید انجمن خیرین مسکن ساز ایران خواهد بود.

فراهانی با اشاره به تبصره دو گفت: در صورتی که خیرین مسکن ساز در زمان ساخت و یا واگذاری واحدهای مسکونی با اعلام انجمن خیرین مسکن ساز، تصمیم خود را برای واگذاری واحدهای احداثی به افراد نیازمند تغییر دهند موظف به پرداخت حقوق شهرداری به صورت نقدی خواهند بود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در تبصره سه بیان شده است که صدور پروانه ساختمانی برای احداث مجتمع های مسکونی، صرفا" در کاربری مجاز بوده و در صورت نیاز به تغییر کاربری، مصوبه کمیسیون ماده پنج قبلا" اخذ شده باشد

وی با اشاره به تبصره چهار عنوان کرد: در صورتی که پروژه زودتر از مدت زمان تقسیط بدهی به اتمام رسیده باشد در زمان انتقال سند به نام افراد، بدهی شهرداری باید تسویه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha