کد خبر: فیلم-سینمایی-یدو-در-کانون-ایلام-نقد-و
۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۴
فیلم سینمایی «یدو» در کانون ایلام نقد و بررسی شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ویژه‌برنامه نقد و بررسی فیلم یدو با حضور برخط مهدی جعفری کارگردان فیلم و وحید اسلامی منتقد و مدرس سینما در کانون ایلام برگزار شد.

براساس این خبر، مهدی جعفری در گفت‌وگوی صمیمانه‌ای از حضور در این نشست ابراز خرسندی کرد و گفت: خودم را کانونی می‌دانم و به نظر مربیان و اعضای مراکز کانون درباره آثارم اهمیت خاصی می‌دهم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری برای به اجرا گذاشتن ایده‌هایم امکانات در اختیارم گذاشت و حمایت کرد و از حمایت‌هایشان ممنونم.

این کارگردان در مورد چگونگی به‌وجود آمدن ایده اولیه این فیلم افزود: ایده «یدو» به دوران کودکی‌ام و حضور کودکان در دفاع مقدس برمی‌گردد.

کارگردان فیلم یدو یادآور شد که در فیلم قبلی خود (۲۳نفر) نیز به حضور کودکان در دفاع مقدس پرداخته و در هر دو فیلم از مشارکت‌ مهین عباس‌زاده به عنوان نویسنده قدردانی کرد.

جعفری با بیان اینکه در سینمای ایران نسبت به پرداخت جدی حضور کودکان به‌ویژه در سینمای دفاع مقدس کمتر توجه شده، به همین دلیل لازم دانستم که در این زمینه توجه بیشتری شود.

وی به سختی ساخت فیلم یدو به‌خاطر گرمای جنوب (آبادان) و بیماری کرونا اشاره و از همه عوامل که همکاری صمیمانه‌ای با وی در ساخت فیلم داشتند، قدردانی کرد.

در ادامه وحید اسلامی منتقد سینما و کارگردان فیلم‌های تلویزیونی کودک و نوجوان، دیدن فیلم یدو را به همه نوجوانان ایلامی توصیه کرد و این اثر را فیلمی خوب و ارزشمند در حوزه دفاع مقدس و ژانر فیلم‌های تاریخی جنگ ارزیابی کرد.

وی موضوع، متن، کارگردانی و گروه بازیگری را از نقاط قوت فیلم دانست و گفت: کار خوب نویسندگان فیلم این بوده که از قهرمانان پر هیبت و پر هیمنه مرسوم خبری نیست و قهرمان دارای دغدغه‌های زمینی و از جنس مردم است و همین باعث همذات‌پنداری بیشتر مخاطب با اثر می‌شود.

اسلامی، اقتباس را در سینمای ایران لازم دانست و از اینکه در سینمای ایران با وجود ادبیات غنی ایران از اقتباس کم‌تر استفاده می‌شود، اظهار نارضایتی کرد.

وی با توجه به صحبت‌های مهدی جعفری، فیلم یدو را اقتباسی آزاد از داستان زخم شیر نوشته صمد طاهری عنوان کرد.

اسلامی وجود نشانه‌ها و رمزگان‌های سینمایی در فیلم را به‌جا و مناسب ارزیابی و این امر را باعث عمق بخشیدن به فیلم قلمداد کرد.

این منتقد و مدرس سینما همچنین نماهای بلند و سکانس پلان‌ها را در فیلم «یدو» مناسب ارزیابی کرد و بعضی از نماها را به‌خصوص در سکانس پایانی، اضافی و حذف آنها را باعث تقویت فیلم دانست.

اسلامی وجود موانع و پیرنگ‌های فرعی که باعث تحول شخصیت اصلی می‌شود را در فیلم یدو کمرنگ و همچنین بعضی از دیالوگ‌ها را شعاری و حذف آنها را از فیلم لازم دانست.

اسلامی گروه بازیگران به‌خصوص بازیگران اصلی و هدایت آنها را در باورپذیری نقش، انتقال حس و بیان دیالوگ‌ها مناسب دانست.

داستان فیلم «یدو» درباره ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی است. دورانی که خانواده‌های شهرهای مختلف خوزستان به ناچار خانه و کاشانه و همه دلبستگی خود را رها کردند و به شهرهای دیگر پناه بردند. اما مادری قصد ندارد خانه و کاشانه خود را رها کند در این میان پسر بزرگتر و نوجوان خانواده، از این تصمیم مادر عصبانی است. مدام به جان مادر غر می‌زند که مانند تمام اهالی محل از آن جا بروند تا از بین نرفته‌اند. به هر بهانه‌ای با مادر بحث می‌کند و حرف از رفتن می‌زند. مادر اما بیش از آنچه یدو تصورش را دارد عاشق خانه‌ای است که در آن مادر شده است.

یادآوری می‌شود فیلم سینمایی «یدو» عنوان بهترین فیلم سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر و بهترین فیلم بخش بین‌الملل سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود ثبت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha