کد خبر: فقدان-هورمون-خاص-به-پیشرفت-اوتیسم-کمک-م
۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰

به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت)، دانشمندان کشف کرده اند که کمبود یا فقدان هورمونی استرویدی به نام آلوپراگنانولون منجر به شکل گیری ناهنجاری های مغزی و افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان می شود.

هورمون آلوپراگنانولون در واقع یک سلول عصبی درون زا است که با پیشرفت مراحل بارداری در بانوان، رشد آن در بدن زنان افزایش می یابد. در صورتی این پدیده رخ ندهد، می توان با تزریق هورمون مذکور به بدن بانوان بعد از تولد نوزاد از افسردگی پس از زایمان خانم ها جلوگیری کرد. اما تا به امروز مشخص نشده بود که وجود این هورمون در بدن زنان برای شکل گیری درست مغز جنین در حین بارداری ضروری است.

بر همین اساس فقدان هورمون آلوپراگنانولون، رشد مغز جنین را مختل کرده و منجر به تغییرات ساختاری طولانی مدت منفی مخچه می شود. مخچه بخشی از مغز است که برای هماهنگی حرکتی، حفظ تعادل و شناخت اجتماعی به کار می رود و اختلال آن خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهد.

تحقیقات در این زمینه با مدل سازی بر روی حیوانات ادامه دارد و قرار است در ادامه پژوهش های بیشتری در این حوزه بر روی زنان باردار و جنین های آنها نیز انجام شود.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha