کد خبر: فرهنگ-اهداي-خون-در-دوران-دفاع-مقدس-شکوف
۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۰
 

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، گستره این فعالیت ها به نحوي بود که در 8 سال جنگ نابرابر با رژیم بعث صدام کوچکترين کمبودي در زمينه نياز به خون و فرآورده هاي آن گزارش نشد.مهمتر اینکه ضرورت اهدای خون که با گوشت و خون مردم این سرزمین احساس می شد در دل هر شهروند ایرانی با هرقوم و فرهنگ و زبان و دین جای باز کرد وبه رفتاری اجتماعی و عادتی مقدس بدل شد که از سر احساس وظیفه وکمک به همنوع استمرار یافت.

سخنگوی سازمان در این مورد می گوید: با آغاز جنگ تحميلي ونياز فزاینده به خون در بيمارستان ها موجي از داوطلبان اهداي خون به سمت مراکز انتقال خون سرازیر شد و سازمان که تنها چند سال از تاسیس آن می گذشت  به صورت منسجم، گسترده و دقيق مسئوليت ملي خون رساني به مجروحان را بر عهده گرفت.

به گزارش وبدا، گستره این فعالیت ها به نحوي بود که در 8 سال جنگ نابرابر با رژیم بعث صدام کوچکترين کمبودي در زمينه نياز به خون و فرآورده هاي آن گزارش نشد.مهمتر اینکه ضرورت اهدای خون که با گوشت و خون مردم این سرزمین احساس می شد در دل هر شهروند ایرانی با هرقوم و فرهنگ و زبان و دین جای باز کرد وبه رفتاری اجتماعی و عادتی مقدس بدل شد که از سر احساس وظیفه وکمک به همنوع استمرار یافت.

سخنگوی سازمان در این مورد می گوید: با آغاز جنگ تحميلي ونياز فزاینده به خون در بيمارستان ها موجي از داوطلبان اهداي خون به سمت مراکز انتقال خون سرازیر شد و سازمان که تنها چند سال از تاسیس آن می گذشت  به صورت منسجم، گسترده و دقيق مسئوليت ملي خون رساني به مجروحان را بر عهده گرفت.

دکتر بشیر حاجی بیگی می افزاید: فرهنگ اهداي خون که در دوران دفاع مقدس شکوفا شد، حاصل روحیه ایثارگری زنان و مردانی بود که اکنون سالهای میانسالی را پشت سر گذاشته و گروه گروه با رسیدن به سن بالای 65 سال از اهدای خون بازنشسته می شوند و جوانان این مرزو بوم باید پرچم این فرهنگ نجات بخش را به دست بگیرند و این سنت زیبای مردمی را ادامه دهند.

وی با تاکید برارزش بالای تعامل میان سازمان انتقال خون و روحیه همدردی و ایثارگری مردم شريف کشور می گوید: از پرافتخارترين فرازهاي تاريخ سلامت کشور همین فرهنگ اهدای خون است که تا به امروز آثار جانبخش آن باقی است.

وی با اشاره به نقش مهم بانوان در سالهای دفاع مقدس در تامین خون مورد نیاز مجروحان گفت: در این سالها بانوان در کنار مردان و حتی پیش از آنان برای اهدای خون داوطلب می شدند به نحوی که گاه آمار اهدای خون ایشان به 50 درصد می رسید درحالی که امروز تنها 5 درصد بانوان کشور خون اهدا می کنند که با روحیه ایثارگری و همکاری بسیج بانوان امیدورایم این فرهنگ مشارکت و انسان دوستی به جمع بانوان ایرانی بازگردد.

وی با تحسین حس مشارکت و همدلی مردم ایران گفت: در آن زمان حس همبستگی مردم به قدری قوی بود که ما در سال‌های جنگ تحمیلی شاهد افزایش اهدای خون نسبت به سال‌های پیش از جنگ بودیم.

سخنگوی سازمان افزود:  پیش از انقلاب میزان اهدای خون سالانه ۱۳۰هزار واحد بود در حالیکه در دوران دفاع مقدس با رشد ۵۰درصدی سالیانه مواجه شدیم چنانکه در سال ۶۷میزان خون اهدایی در کشوربه 7۰۰هزار واحد رسید.

دکتر حاجی بیگی با اشاره به این موضوع که طبق آمار به دست آمده از سالهای دفاع مقدس سال 66 بیشترین میزان اهدای خون در کشور ثبت شده است افزود: در مجموع طی سالهای 59 تا 67، میزان 4 میلیون و 450 هزار و 481 واحد خون در کشور اهدا شد.

وی افزود: سال 1364 بیشترین درصد رشد نسبت به سال قبل ثبت شده است که این شاخص 44 ممیز2 دهم درصد بوده است.

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان ادامه داد: در مجموع طی این سالها یک میلیون 25 هزار و 390 واحد خون و فرآورده در مراکز درمانی توزیع شد که بالا ترین آمار توزیع در سال 66 و 65 ثبت شده است.

دکتر حاجی بیگی در پایان با اشاره به آمار تجمعی 52 میلیون واحد خون اهدایی که از تاسیس سازمان تا کنون توسط مردم شریف ایران اهدا شده است، گفت: از جوانان و بانوان که میراث دار این سنت شریف و زندگی بخش اهدای خون هستند دعوت می کنم که از پدران و مادرانشان که پیشکسوتان اهدای خون هستند الگو بگیرند و نگذارند این فرهنگ منحصر به فرد و خود جوش نوعدوستی و ایثارگری که ضامن سلامت جامعه ماست با بازنشسته شدن نسل اول اهدا کنندگان که یادگار ایثارگری های دفاع مقدس هستند، کمرنگ شود و این پرچم را نسل به نسل برافرازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha