کد خبر: عمل-پیوند-کلیه-نباید-در-شرایط-کرونایی-ر
۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۶
عمل پیوند کلیه نباید در شرایط کرونایی روی بیماران انجام شود

امیر ایجادی متخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری (اورولوژی) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آخرین وضعیت بیماران پیوندی در دوران کرونا ویروس اظهار داشت: همه اقدامات درمانی و جراحی که برای بیماران پیوندی صورت می گیرد باید برای بالابردن کیفیت و کمیت زندگی بیمار باشد.

وی با بیان اینکه هیچ عمل و درمانی نباید وضعیت بیماران پیوندی را تهدید کند، افزود: هدف درمان طبی و جراحی کاهش دردهای بیمار است به همین منظور نباید اقداماتی انجام شود که در جریان عملیات درمانی عوارضی ناخواسته برای این بیماران به وجود بیاید.

این متخصص جراحی کلیه تاکید کرد: به طور آگاهانه ایمنی بدن بیمار پیوندی در معرض خطر بیماری های مختلف قرار می گیرد به همین دلیل نباید در این شرایط کرونا ویروس پیوند عضوی روی این افراد انجام شود.

ایجادی ادامه داد: احتمال اینکه ایمنی بدن بیمار با پیوند عضو سرکوب شود وجود دارد به همین دلیل باید در یک زمان مناسب عمل پیوند عضو روی بیمار انجام شود.

وی با بیان اینکه تجویز دارو برای بیماران پیوند عضو باید در این شرایط کرونایی ادامه پیدا کند، تصریح کرد: این افراد جزو گروهای پر خطر جامعه هستند به همین دلیل نباید در این شرایط پیوند کلیه روی آنها انجام شود. به طور مشخص پروتکل های درمانی می گوید که هر بیماری که در دو هفته اخیر سفری به مناطق اپیدمیک بیماری داشته باشد وی را باید به عنوان بیمار کووید 19 در نظر گرفت.

این متخصص جراحی کلیه با تاکید بر اینکه همه بیماران را باید بر اساس تمام پروتکل های درمانی عمل کنیم، بیان داشت: با توجه به اینکه در شرایط کرونا ویروس قرار داریم بهتر است عمل پیوند کلیه به زمانی که شرایط در کشور بهتر شده باشد موکول کنیم. اگر این بیماران در این شرایط عمل شوند خطرات زیادی آنها را تهدید می کند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha