کد خبر: عضو-پارلمان-عراق-خروج-آمریکا،-از-محوره
۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۰۹

به گزارش گروه بین‌الملل طبنا(خبرگزاری سلامت)، «حسن فدعم» عضو پارلمان عراق گفت که گفت‌وگوی جدید کشورش با آمریکا پرونده‌های متعددی را شامل خواهد شد.

او در گفت‌وگو با پایگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه گفت: «جریان حکمت عراق پیش‌تر خواستار گفت‌وگو با آمریکا و ایجاد ساز و کاری برای ساماندهی روابط با آمریکا شده بود به خصوص که دیگر نیازی به نیروهای خارجی در خاک عراق نیست».

او با بیان اینکه  حضور نیروهای خارجی می‌تواند جمهوری اسلامی ایران و برخی گروه‌های داخل عراق را تحریک کند، گفت: «گفت‌وگوی جدید میان بغداد-واشنگتن روابط اقتصادی، فرهنگی  وسیاسی را شامل می‌شود».

وی بر ضرورت ساختن عراق بدون حضور نیروهای خارجی و در چارچوب استقلال کامل آن تاکید کرد و گفت: «تا پیش از این داعش حضور آمریکا را توجیه کرده بود اما پس از حملات اخیر علیه فرماندهان الحشد الشعبی و تصمیم پارلمان ساماندهی روابط با آمریکا نظیر دیگر کشورهای دنیا به گونه‌ای که مبتنی بر حفظ استقلال و حاکمیت عراق باشد ضروری شده است».

محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق چند روز پیش در حساب کاربری خود در توئیتر گفت: «وزارت خارجه عراق نامه‌ای را از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرد که در آن پیشنهاد داده شده است، مذاکراتی میان بغداد و واشنگتن مبتنی بر موضوعات مطرح  در چارچوب راهبردی و تجدید نظر فراگیر در موضوع آینده روابط میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، مبادلات تجاری و امنیتی در سطح دو جانبه و منطقه‌ انجام شود و ما از این طرح پیشنهاد کردیم و زمان مناسب برای آن را مشخص خواهیم کرد».

پارلمان عراق خروج نظامیان ائتلاف آمریکایی از عراق را خواستار شده است. ملت عراق هم به دنبال حمله دی ماه گذشته آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد و ترور شهدای مقاومت سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق با برپایی راهپیمایی بزرگ بر ضرورت خروج هر چه سریع‌تر نیروهای خارجی از کشورشان و بازگشت امنیت به عراق تاکید کردند.

نیروهای ائتلاف آمریکایی هم به دنبال حملات اخیر علیه برخی پایگاه‌هایشان در عراق طی دو سه هفته گذشته تاکنون از چهار پایگاه خود عقب نشینی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha