کد خبر: عدم-قطعیت-تحریم‌های-سازمان-ملل-علیه-ا
۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
عدم قطعیت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از The Guardian، دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش به شورای امنیت گفت که نمی‌تواند هیچ اقدامی درباره اعلامیه ایالات متحده مبنی بر اعمال مجدد کلیه تحریم‌های ایران سازمان ملل متحد انجام دهد زیرا به نظر می‌رسد عدم قطعیت در این مورد وجود دارد. وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو، ماه گذشته گفت که وی یک پروسه 30 روزه در این شورا را آغاز کرده است که منجر به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران در شامگاه شنبه می‌شود. وی همچنین منقضی شدن تحریم تسلیحاتی متعارف علیه تهران در 18 اکتبر را متوقف می‌کند. اما 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت می‌گویند که این اقدام واشنگتن باطل است زیرا پمپئو از مکانیزمی که بر اساس توافق هسته‌ای سال 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی توافق شده بود، استفاده کرد که آمریکا در سال 2018 از آن خارج شده است. گوترش در نامه‌ای به شورا، که توسط رویترز دیده شده نوشت: به نظر می‌رسد عدم اطمینان وجود دارد که آیا روند در واقع آغاز شده یا نه و همزمان اینکه فسخ (تحریم‌ها) ادامه دارد یا نه. وی گفت: وظیفه دبیركل نیست كه با وجود چنین عدم قطعیتی پیش رود.

سخنان جواد ظریف درباره تحریم‌های ایران

در همین حال، جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که اعمال مجدد قریب الوقوع تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران ادعای دروغین واشنگتن است که می‌داند این اتفاق نخواهد افتاد. تحریم‌های ایران و مکانیسم ماشه آقای ظریف روز شنبه در تلویزیون دولتی صحبت كرد و گفت كه هیچ سازوكاری برای اجرای مکانیزمِ بحث برانگیز ماشه توسط ایالات متحده وجود ندارد و هشدار داد كه سایر كشورها در صورت عدم مقاومت در برابر اقدام آمریكا، تحت همان رفتار قرار می‌گیرند. آقای ظریف گفت: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که طی چند ساعت، قطعنامه‌ها [تحریم ها] باز می‌گردند. اما آن‌ها خود می‌فهمند و می‌دانند که این ادعایی نادرستی است. او ادامه داد: آمریکایی‌ها قاعدتاً به عنوان یک قلدر عمل کرده و تحریم‌هایی را اعمال می‌کنند ... جامعه جهانی باید تصمیم بگیرد که چگونه در برابر این قلدری رفتار کند.

اگر یک زورگیر یک بار کاری را انجام دهد، بازهم آن را تکرار می‌کند...

سایر کشورها فردا وقتی آمریکا همان اقدام را در قبال پروژه Nord Stream و همچنین سایر پروژه‌ها انجام می‌دهد با همان رویکرد روبرو می‌شوند زیرا اگر یک زورگیر اجازه داشته باشد یک بار این کار را انجام دهد، مانند یک قلدر و زورگیر کارهای خود را ادامه خواهد داد. ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی با خط لوله Nord Stream 2 مخالف هستند، که به گفته آن‌ها اعتماد اروپا به گاز روسیه را افزایش می‌دهد. واشنگتن در حال حاضر اصرار دارد که هنوز هم یک شرکت کننده در توافقنامه 2015 است، حتی اگر آن را ترک کرده باشد، بنابراین با این طرز فکر مدعی است که می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند. آقای ظریف افزود: ایالات متحده می‌داند که تحریم‌های سازمان ملل باز نخواهند گشت، بنابراین آن‌ها به زورگویی روی آورده و گفته‌اند هر کسی که به ایران سلاح بفروشد را تحریم خواهند کرد. آقای ظریف تأکید کرد که چیزی به نام مکانیسم ماشه وجود ندارد. حالت خودکاری وجود ندارد. این ساز و کار برای کسی نیست که با مادر خود درگیر شده باشد می‌تواند مکانیزم ماشه را ایجاد کند. (منظور آقای ظریف: این مکانیسم این‌گونه بدون منطق کار نمی‌کند.)

زورگویی آمریکا به دیگر کشورها درباره تحریم‌های ایران

در اواسط ماه اوت، ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل متحد متحمل یک شکست قاطع شد، زیرا تلاش کرد تحریم تسلیحاتی تهران را که در ماه اکتبر منقضی می شود به طور نامحدود تمدید کند. تحریم‌های ایران و مکانیسم ماشه پمپئو در آن زمان متحدان انگلیس، فرانسه و آلمان را متهم كرد كه آن‌ها از تمدید تحریم جلوگیری كردند و طرفدار ایران هستند. روز شنبه، وی گفت واشنگتن  عواقبی را بر کسانی که در اجرای تحریم‌ها ناکام می‌مانند، تحمیل خواهد کرد. پمپئو در بیانیه‌ای گفت: اگر كشورهای عضو سازمان ملل متحد نتوانند به تعهدات خود برای اجرای این تحریم‌ها عمل كنند، ایالات متحده آمادگی دارد كه از مقامات داخلی خود برای تحمیل عواقب ناشی از این ناكامی‌ها استفاده كند. وی گفت که در روزهای آینده واشنگتن اقدامات دیگری را برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد و پاسخگویی متخلفان اعلام خواهد کرد. برخی معتقدند این اقدامات یک طرفه آمریکا، موجب انزوای هر چه بیش‌تر واشنگتن می‌شود.    

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha