کد خبر: عبور-از-پاندمی-کرونا-نیازمند-تدابیر-لا
۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا» با همکاری دانشگاه گیلان، انجمن جامعه شناسی ایران، معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، استانداری گیلان و فرمانده انتظامی گیلان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در آیین افتتاحیه این همایش ملی، اظهار داشت: امیدواریم از دل پژوهش‌ها راهکارها و سیاست‌های اجرایی برای بهبود شرایط زنان و خانواده در دوران همه‌گیری کرونا ا ستخراج شود.

وی با بیان اینکه زنان در دوران کرونا با مشکلات متعدد فردی و اجتماعی مواجه هستند، تصریح کرد: در این میان مشکلات اقتصادی در کنار چالش‌های فرهنگی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار را تهدید می‌کند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، با اشاره به عملکرد بانوان در حوزه تولید اقلام بهداشتی همچون ماسک و گان طی یک سال گذشته، افزود: معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دوران کرونا حمایت از کسب‌وکارهای زنان به‌ویژه در حوزه تولید اقلام بهداشتی را در دستور کار دارد.

دکتر ابتکار، با بیان اینکه تداوم شرایط کرونا و خانه نشینی‌ها آثار مثبت و منفی فراوانی برای خانواده‌ها به دنبال داشته است، گفت: جنبه‌های روحی و روانی کرونا بر زنان بیش از سایر اعضای خانواده است و لذا به مشاوره‌هایی جهت مدیریت خود و خانواده نیاز دارند.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط ۱۲۳ جهت امداد گرفتن از مشاوران خانواده در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: معاونت امور زنان و خانواده با همکاری مراکز دانشگاهی و از طریق مدیرکل امور بانوان استان‌ها اقدام به شناسایی آثار کرونا بر زنان و خانواده‌ها کرده تا راهکارهای مدیریت بهتر شرایط ارائه شود. همچنین با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تبعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روحی و روانی کرونا برای خانواده در کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا پرداختیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، از سیاستگذاران و مجریان خواست از نتایج این مباحث علمی بهره‌برداری کنند و یادآور شد: عبور از پاندمی کرونا نیازمند تدابیر لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی خانواده است و لذا باید با آینده‌نگری و استفاده از تجارب جهانی سیاست های مناسب را برای ایجاد سلامت روانی، اجتماعی و فرهنگی خانواده فراهم کنیم.

* نقش‌آفرینی ویژه زنان در عرصه مقابله با کرونا

کیمیا تنهایی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان نیز در این همایش ملی، زنان را محور خانواده دانست و گفت: در ایام شیوع کرونا شاهد نقش‌آفرینی ویژه زنان در عرصه مقابله با کرونا بودیم و ۷۰ درصد کادر بهداشت و درمان ما را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اثرگذاری پاندمی کرونا بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، حقوقی، جمعیتی، روانی و دینی جامعه، گفت: بار سنگین مسئولیت خانواده در زمینه‌های بهداشتی، تربیتی، آموزشی و حتی اقتصادی نیز برعهده زنان است.

معاون استاندار گیلان، با بیان اینکه زنان بیش از سایر اعضای خانواده با مسائل روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند، متذکر شد: زنان کانون عشق و محبت و آرامش خانواده هستند و لذا چالش های زنان بر خانواده اثرگذاری دارد.

تنهایی، مسئولیت زنان شاغل را دو برابر زنان خانه‌دار دانست و تصریح کرد: باید از هم اکنون برای پساکرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم، زیرا دوران کرونا تغییرات فرهنگی و اجتماعی برای جامعه پدید آورده و لذا زنان و خانواده ها متاثیر از این تغییرات خواهند بود.

* کرونا فرصتی برای آینده‌نگری، آینده پژوهی و آینده‌نگاری

دکتر محسن اکبری، معاون فرهنگی دانشگاه گیلان نیز در ادامه، با اشاره به توجه ویژه قرآن کریم نسبت به خانواده، اضافه کرد: براساس آیات و روایات انسان در خانواده معنا پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه کرونا اولین پاندمی تاریخ بشر نیست و آخرین آن هم نخواهد بود، خاطرنشان کرد: کرونا فرصتی برای آینده‌نگری، آینده پژوهی و آینده‌نگاری است و باید خودمان را برای پساکرونا آماده کنیم لذا نیازمند شناسایی همه ابعاد کرونا اعم از فرصت ها و تهدیدها به ویژه در ساحت خانواده هستیم.

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان، خانواده را کانون آرامش و زن را محور این آرامش دانست و عنوان کرد: کرونا شتاب بشر را کم کرد و این فرصت را داد تا به خانواده بازگردیم.

* ارسال ۱۱۷ مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا»

دکتر علی یعقوبی، دبیر علمی همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا» نیز، کرونا را یک امر صرفاً پزشکی ندانست و اظهار کرد: کرونا جنبه های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، روان شناختی و جامعه‌شناختی، اقتصادی و دینی هم دارد.

وی از ارسال ۱۱۷ مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا» خبر داد و گفت: شاهد مشارکت دانشگاه‌های گیلان، تهران، اصفهان، تبریز، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی در این همایش بودیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha