کد خبر: عادی-انگاری-مهمترین-دلیل-بالا-رفتن-آما
۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۱۱
عادی انگاری مهمترین دلیل بالا رفتن آمارهای ناشی از کرونا است!

دکتر داوود یادگاری نیا متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آخرین وضعیت مبتلایان به کووید 19 اظهار داشت: روند شیوع کرونا بر اساس مراجعات رو به کاهش است اما این روند می تواند موقتی باشد.

وی افزود: احتمال دارد بین 20 روز تا یک ماه آینده شاهد شروع پیک چهارم کرونا در کشور باشیم به همین دلیل از مردم درخواست داریم که همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری با اشاره به داروهای مصرفی برای بیماران مبتلا به کووید 19 بیان کرد: داروهایی که در بیمارستان ها استفاده می شود جزو داروهای استاندارد در دنیا است. همه داروهایی که برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده می شود ما هم در کشور برای بیماران از همان داروها استفاده می کنیم.

داروهای مصرفی

دکتر یادگاری نیا با اشاره به عوارض داروهای مورد استفاده برای کرونا عنوان کرد: هر دارویی که استفاده می شود بدون شک عوارضی هم برای بیمار به دنبال دارد اما فایده این داروها بیشتر از ضرر آن است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه داروهای استفاده شده تاکنون عوارض شدیدی برای بیماران به دنبال نداشته است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر این موضوع که اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند، شرایط مانند قبل خواهد شد، گفت: عواقب رعایت نکردن مسائل بهداشتی بالا رفتن آمار مبتلایان به کووید 19، بستری بیماران در بیمارستان ها و به خصوص بخش آی سی یوها خواهد بود.

دکتر یادگاری نیا ادامه داد: اگر مردم نسبت به مسائل بهداشتی بی اهمیت باشند و موضوع را جدی نگیرند، آمار فوتی های کووید 19 باز هم بالا خواهد رفت. عادی انگاری بدترین دلیلی است که در زمان پاندمی می تواند اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: زمانی که میزان پاندمی کم می شود خیلی از جوامع تصور می کنند که همه چی عادی شده است در حالی که این موضوع باعث می شود که وارد فاز چهار اپدیمی شویم. معتقدم الان زمانی است که با همان سختی و شدت قبل، مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری بیان کرد: تا زمانی که واکسیناسیون عمومی انجام نشده شرایط تغییری نخواهد کرد. حتی بر این باورم که بعد از واکسیناسیون هم مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

زمان از بین رفتن کرونا

دکتر یادگاری نیا در پاسخ به این سوال که چه زمانی احتمال از بین رفتن کرونا در کشور وجود دارد، گفت: این موضوع بستگی به این دارد که مردم تا چه اندازه ایمن شوند و واکسن ها چقدر موثر باشد.

نقش 3 عامل مهم در افزایش آمارها

وی با اشاره به اینکه 3 عامل مهم می تواند در خصوص کاهش یا افزایش آمارها در کشور نقش داشته باشند، افزود: یکی واکسیناسیون عمومی مردم است، دیگری ایمنی نسبی که ناشی از گرفتن وسیع مردم قبلا ایجاد شده و در آخر رعایت پروتکل ها است.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha