کد خبر: ظرفیت-ذخیره‌سازی-رواناب‌ها-در-بوشهر
۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۶
ظرفیت ذخیره‌سازی رواناب‌ها در بوشهر به یک‌میلیارد و 200 میلیون مترمکعب می‌رسد

به‌گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "جمشید تویل" اظهار کرد: با توجه به قرارگیری استان بوشهر در نقطه انتهایی دو حوضه آبریز حله و مند، ضرورت حداکثر بهره برداری از رواناب‌های این دو حوضه پیش از تخلیه به دریا دوچندان است.

وی افزود: از دو دهه پیش، مطالعات گسترده‌ای در همه حوضه‌های آبریز اصلی و داخلی استان صورت گرفته است و تا کنون 4 سد بزرگ و 9 سد متوسط و کوچک به بهره برداری رسیده یا در حال ساخت است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اهداف ساخت سدها گفت: در مطالعات هر پروژه، اهداف آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و فاز مطالعات علاوه بر تشریح مباحث فنی سازه، به بیان میزان آورد، تخصیص بخش‌های مختلف و حتی تاثیرات اجتماعی آن سد نیز می‌پردازد.

تویل اظهار کرد: علاوه بر مطالعات مذکور، برای ساخت هر سد جلسات مهندسی ارزش نیز برگزار شده که ارائه پیشنهادها و مباحث فنی در این جلسات گاهی چندین روز به درازا می‌انجامند.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه این اقدامات، طرح ریزی و احداث سدهای بزرگ و کوچکی است که از اولین مراحل اجرا، بالاترین ضریب ایمنی و کارایی را دارند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: نمونه‌های زیادی برای تایید این موضوع وجود دارد که می‌توان به روگذری سیلاب از فرازبند سد باغان به مدت 8 ساعت و به ارتفاع بیش از 3 متر در سیلاب سال 1395 و تعدیل شدت سیلاب این رودخانه، کنترل سیلاب رودخانه خاییز در سیلاب اخیر توسط سیستم انحراف آب "سد خاییز" و همچنین کاهش شدت و خسارات سیلاب در بخش شبانکاره توسط دو بند محور 12 و 14 در سیلاب هفته گذشته دشتستان اشاره کرد.

تویل افزود: فرازبند و تونل‌های انحراف سد دالکی نیز در سیلاب اخیر، موجب کاهش دبی پیک از 1900 به 1100 مترمکعب بر ثانیه شد و با تکمیل این سد، تمامی سیلاب‌های مخرب رودخانه دالکی در مخزن آن ذخیره خواهد شد و در فصل گرم در اختیار کشاورزان منطقه قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: سیستم انحراف آب سد دالکی شامل دو رشته تونل به طول مجموعاً 1500 متر و یک فرازبند به ارتفاع 60 متر است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ابراز امیدواری کرد: با تکمیل سدهای در دست ساخت، ظرفیت ذخیره سازی رواناب‌ها در استان بوشهر به بیش از یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب رسیده که این موضوع، افق‌های جدیدی را پیش روی استان در حوزه تامین آب می‌گشاید.

تویل با تاکید بر نقش مهم پروژه‌های سد سازی، به سد رییسعلی دلواری به عنوان یک طرح در حال بهره برداری اشاره و تصریح کرد: در صورت عدم ذخیره‌سازی حجم سیلاب بالادست در مخزن سد رییسعلی دلواری، بیش از 60 میلیون مترمکعب بدون استفاده از دسترس خارج می‌شد.

وی افزود: عدم کنترل حجم عظیم سیلاب مذکور و ترکیب شدن آن با رواناب‌های میان حوضه‌ای و همچنین سیلاب رودخانه دالکی، می‌توانست عواقب فاجعه باری را به همراه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha