کد خبر: طرح-مدارس-عاری-از-پوسیدگی-دندان-دنبال-م
۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۳۳

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در حاشیه مراسم "گفتگوی هفته" که به میزبانی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: با پوشش بالای واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، کودکان و نوزادان و تقویت آموزش های همگانی توانستیم مرگ و میر کودکان و گروه های آسیب پذیر را در کشور کاهش دهیم اما امروز با شیوع بیماری های غیرواگیر به ویژه دیابت، پرفشاری خون، بیماری های قلبی و عروقی، سرطانها، سکته های قلبی و مغزی و مواردی که ناشی از چاقی و تغذیه نامناسب و شیوه زندگی نامطلوب است، مشکلات زیادی برای کشور ایجاد شده است.

وی افزود: در کشور سالانه حدودا 313 هزار مورد از 380 هزار مورد به دلیل بیماری های غیرواگیر است و سالانه 97 هزار مورد مرگ و میر به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن است و باتوجه به مرگ و میر بالای مبتلایان کرونا که مردم را مضطرب کرده، ببینید که آمار بسیار وحشتناک قاتل خاموش یعنی پرفشاری خون چه عوارضی برای کشور به همراه دارد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دلیل اصلی بیماری های غیرواگیر، شیوه زندگی است و بهترین محل برای اصلاح شیوه زندگی، مدرسه است. امروز جلسه ای با وزیر و مدیران وزارت آموزش و پرورش داشتیم و مقرر شد که در کمیته ای مشترک، این مسائل پیگیری شود و قبلا هم پیگیری های مستمری با همکاران مان در این وزارتخانه داشته ایم.

دکتر نمکی ادامه داد: در حوزه بهداشت دهان و دندان، طرح مدارس عاری از پوسیدگی با توجه به شیوع کرونا و توقف فعالیت برخی از مدارس به شکل های دیگری، دنبال می شود. در مورد بیماری کووید19 نیز آموزش و پرورش در طرح جدیدی که از 20 آبان در کشور آغاز می شود، یکی از سازمانهای بسیار موثر چه در آموزش همگانی توسط معلمان و چه توسط دانش آموزان است چون آنها می توانند محور مهمی به عنوان سفیر سلامت در خانواده ها باشند.

وی تصریح کرد: یکی از ابعاد مهم که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار داشت، طرح محله محور کردن مبارزه با کرونا بود که علاوه بر محله محور بودن، خانواده محور بودن را هم دنبال می کنیم و طرحی را سال گذشته به عنوان "هر خانه یک پایگاه سلامت" اجرا کردیم که سفیران سلامت درون خانواده ها به عنوان نقش آفرینان اصلی در فعالیت های نظام سلامت، به کار گرفته می شوند و در این راستا نقش آموزش و پرورش و دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت با تربیت سه و نیم میلیون سفیر سلامت دانش آموزی، بسیار موثر خواهد بود که جزییات این طرح بیشتر اطلاع رسانی خواهد شد.

وزیر بهداشت در خصوص چگونگی نظارت بر اجرای پروتکل های سختگیرانه که از 20 آبان در کشور اجرا می شود، گفت: با هماهنگی سازمان هایی مانند هلال احمر، سازمان بسیج و سایر سازمان های مردم نهاد، نظارت ها را تشدید خواهیم کرد و نظارت عالیه را به طور مستمر به دکتر رحمانی فضلی، فرمانده قرارگاه اجرایی که مسئولیت اجرای پروتکل ها را در وزارت کشور منعکس خواهیم کرد تا در اجرای پروتکل ها بهتر از قبل، عمل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha