کد خبر: ضرورت-حمایت-های-اجتماعی-خانواده-درگذش
۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷
ضرورت حمایت های اجتماعی خانواده درگذشتگان در دوران کرونایی

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر ندا اخروی گفت: عدم امکان برگزاری مراسم ترحیم و سوگواری که به دلیل دستورالعمل های پیشگیری از شیوع کرونا در کشور وجود دارد، پذیرش و تحمل فقدان عزیزان درگذشته را در این دوران برای خانواده ها بسیار سخت‌تر می کند.

دکتر اخروی تصریح کرد: حمایت، همبستگی و همدلی در مراسم سوگواری ازطرف دوستان وآشنایان  آنچنان مهم و ضروری است که به بازماندگان در عبور از مرحله اولیه سوگ یعنی گذار از انکار کمک می‌کند.

 وی گفت: مراحل خاکسپاری و تشییع کمک می‌کند بپذیریم که عزیزمان دیگر نیست. در خاکسپاری و در کنار حامیان و دوستان خود گریه می‌کنیم، از عزیزمان خداحافظی می‌کنیم و با حمایتی که از اطرافیان دریافت می‌کنیم کم کم نیروی از دست رفته خود را بازیافته و به زندگی باز می‌گردیم.

دکتر اخروی افزود: داشتن مراسم سوگواری و شرکت در آن به قدری مهم است که حتی توصیه می‌شود با رعایت اصول و قواعد کودکان نیز در مراسم تدفین عزیز نزدیکی که از دست رفته، شرکت کنند، ولی درشرایط قرنطینه به دنبال اپیدمی کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم تدفین در این دوران، بسیاری از مردم این مرحله خطیر را در گذر از سوگ از دست داده‌اند، بنابراین ممکن است در این شرایط با اختلال سوگ مواجه شوند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این شرایط خاص به همراهان و نزدیکان افراد سوگوار توصیه کرد: از پرسش و کنجکاوی از بازماندگان و نیز سرزنش بازماندگان سودی عاید هیچ کس نمیگردد "اینکه چرا به آن بیمارستان؟ چرا آن زمان؟ چرا آنطور نه؟ و......" نه تنها دردی را دوا نمیکند بلکه بازمانگان را دچار زجر روانی مینماید.

وی گفت: دراین شرایط سعی کنید با صبر و بردباری به حرفهای آنان گوش کنید حتی اگر چندین بار ماجراهای دردناک بیماری عزیزش را تعریف میکند، موضوع را عوض نکنید، او را به بیان و برون ریزی احساساتش دعوت کنید. مبادا از گریه کردن او جلوگیری نمایید مبادا به او درمورد اثرات سوء زاری کردن نزد کودکان هشدار دهید تا با این وسیله اورا خاموش کنید.

دکتر اخروی خاطر نشان کرد: آتش اگر به ظاهر خاموش گردد ولی از درون هنوز و تا مدتها شعله ور است و نتیجه این می شود که او در خفا ودر کنج تنهایی خویش میگرید ودر دل، خود را تنها تر می یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha