کد خبر: صادرات-بیش-از-حد،-عامل-افزایش-قیمت-مص
۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵
۸۰ درصد ظرفیت بندر انزلی بلا استفاده مانده است

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت ؛ محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی از بندرانزلی  در حاشیه بازدید از سازمان بنادر و دریانوردی بندر انزلی گفت: در کشور بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم این درحالیست که جمع اعتباراتی که هر ساله برای این بخش در نظر می‌گیریم بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

این نماینده مردم در مجلس افزود: این پروژه‌ها را تنها با منابع دولتی نمی‌توان به اتمام رساند لذا باید بدنبال ظرفیت‌های بخش خصوصی باشیم که در پروژه های عمرانی سرمایه گذاری کنند .

وی تاکید کرد: در این راستا کمیسیون عمران مجلس لایحه مشارکت بخش خصوصی را ارائه داد تا فرصت هایی را برای حضور پر رنگ بخش خصوصی در کشور فراهم شود.

صادرات بیش از حد، عامل افزایش قیمت مصالح ساختمانی است

 رضایی کوچی خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت میلگرد ،سیمان و قیر  بالا رفته که علت آن صادرات بدون توجه به نیاز داخلی کشور است . قیمت قیر امروز به بالای هفت میلیون تومان در کشور رسیده است و خیلی از پروژه های زیر سازی شده نیاز به قیر دارند اما به علت افزایش قیمت آن نتوانستیم  استفاده کنیم و در نتیجه بسیاری از پروژه های وزارت راه رها شده است.

وی اضافه کرد: در کمیسیون عمران تلاش داریم قیمت‌ها  برای مصالح حوزه عمرانی مناسب باشد و منابع مالی بیشتری در حوزه عمرانی تزریق کنیم تا بخش خصوصی حضورش در پروژه ها پررنگ تر باشد.

80 درصد ظرفیت بندر انزلی بلا استفاده مانده است/ ضرورت بهره‌گیری از دیپلماسی اقتصادی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های تجاری کشور

رئیس کمیسیون عمران مجلس یاد آور شد: در بازدید بعمل آمده از مجتمع بندری انزلی به رغم اینکه آماده صادرات و واردات است اما حداکثر از  ۲۰ درصد ظرفیت آن استفاده می شود و ۸۰ درصد بندر از ظرفیتش استفاده نشده است .

نماینده مردم جهرم در مجلس ادامه داد:  بخشی از این مشکلات به دیپلماسی اقتصادی کشورهای همسایه باز می گردد که باید با این همسایه ها وارد  گفتگو شویم و بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم .

وی تصریح کرد :در سالی که تولید ،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری شده باید فرصت‌هایی فراهم کنیم که تولید کنندگان در کنار زیرساختهای دریایی واحدهای تولیدی احداث کنند و زمینه را برای صادرات بیشتر فراهم شود.

 رضایی کوچی گفت: مجتمع بندری انزلی این قابلیت را دارد که از ظریفت آن برای افزایش صادرات استفاده کنیم . بنادر به لحاظ اجتماعی به بافت شهر کمک می کنند و در بازدیدی که از خیابانهای منتهی به مجتمع بندری به عمل آمد متاسفانه آسفالت مناسب نداشتند و مسیرهای دسترسی به بندر که در مرکز شهر واقع شده مناسب نیست .

تلاش مجلس برای اتصال سریع‌تر بندر انزلی به شبکه ریلی کشور

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اتصال مجتمع بندری به راه آهن سراسری گفت : این پروژه در دو سال اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده و منابع مالی خوبی تزریق شده و ۶۰ درصد کار انجام شده است . در جلساتی که در مجلس با سازمان برنامه و بودجه وزارت راه برگزار شد تلاش کردیم سرعت کار را بالا برده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بندر انزلی را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.

وی در خصوص کمربندی شهر انزلی نیز اظهار داشت : به لحاظ مشکلات مالی سرعت پروژه کمربندی انزلی پایین است و با توافقات بعمل آمده باید بتوانیم‌ تسهیلات بانکی را به منابع مالی تزریق کنیم و از طرف دیگر به دنبال آن هستیم که این تخصیص را از طرف برنامه و بودجه افزایش دهیم تا شاهد به سرعت بخشیدن به پروژه باشیم .

نماینده مردم جهرم در مجلس در مورد مشکل بندر انزلی در زمینه تامین آب شرب نیز تصریح کرد: آب این شهر از تصفیه خانه هایی تامین می شود که از پنج حلقه چاه برای تامین آب مورد نیاز آن کمک می گیرند و بعد از تصفیه به شهر وارد شوند . توافقاتی با آبفای کشور صورت گرفته که تا تابستان امسال آب شرب شهر از تصفیه خانه ها انجام شود و چاه ها مسدود شوند و ما شاهد افزایش کیفیت آب شرب در شهر انزلی باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب غرب شهر انزلی با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی چند سالی متوقف شده است و در بازدید که انجام شده امیدواریم بتوانیم در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ منابع مالی به این پروژه تزریق کرده و تا ۱۴۰۲ تصفیه‌خانه‌ غرب منطقه وارد مدار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha