کد خبر: شناسایی-یک-مورد-دیگر-ابتلا-به-ویروس-جهش
۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۳۰

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی در گفتگو با رسانه ها از محل رصد خانه سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته آمریکا گرچه در مرگ و میرها کاهش داشت اما بازهم حدود دو هزار و 802 مورد مرگ، انگلیس یک هزار و 610 مورد، برزیل یک هزار و 183 مورد، آلمان یک هزار و 139 مورد، آفریقای جنوبی 839، ایتالیا 603 مورد، روسیه 586، مکزیک 544 مورد، فرانسه 441 مورد، اسپانیا 404 مورد مرگ و میر بیماران داشتند.

وی افزود: در کشور ما در طول شبانه روز گذشته 84 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و کاهش موارد مرگ و میر به سمت دو رقمی در این روزها ثابت مانده است. خیز سوم بیماری در کشور با خیزهای قبلی چندین تفاوت دارد؛ خیز سوم، ارتفاع بیشتری دارد، گرفتار کننده تر است و میزان کاهش خیز و سرعت آن، نزول ناگهانی دارد و این نشان می دهد که در مدیریت بیماری در کنار همدیگر، بسیار خوب عمل کرده ایم که ناشی از اندوختن تجربه بسیار گرانبهایی است که در خیزهای اول و دوم در مجموعه نظام سلامت آموختیم و تمام نیروها در بخش های مختلف از جمله قرارگاه اجرایی، هلال احمر، سازمان بسیج، سازمان های مردم نهاد و صدا و سیما در کنار همدیگر قرار گرفتیم و مردم هم همراهی، صبوری و تحمل کردند.

وزیر بهداشت یادآور شد: امروز حدود 10 نقطه قرمز در استان مازندران داریم. هفته پیش به این استان سفر کردم و امروز این مژده را به مردم می دهم که با همت استاندار، رییس دانشگاه و بسیج مازندران، این 10 نقطه قرمز به سمت نارنجی سوق پیدا می کند. اپیدمی ها در خطه شمال می توانند به دلیل پیوستگی جمعیت، شرایط ویژه ای ایجاد کنند و این شرایط با تیزهوشی و هوشمندی مسئولان استانی رخ نداد.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 شهر در کشور قرمز، 23 شهر نارنجی، 164 شهر زرد و 251 شهر آبی در کشور وجود دارد. در طرح شهید سلیمانی تیم های مختلفی در حیطه های نظارت، مراقبت و حمایت تشکیل شد و سازمان بسیج، هلال احمر و سایر سازمانها در این طرح به ما کمک بسیار بزرگی کردند به گونه ای که 12 هزار تیم نظارتی با حدود 43 هزار نیرو، چهار هزار تیم مراقبت در منزل با مشارکت 10 هزار نیرو و تعداد زیادی تیم برای رهگیری افراد مثبت و مبتلا به بیماری تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: گرچه هنوز مردم به خوبی شیوه نامه ها را رعایت و همراهی می کنند اما رعایت شیوه نامه ها در خیلی از مناطق به دلیل ساده انگاری و عادی پنداری افت کرده و هنوز در محدوده منطقی برای فاصله گذاری و رعایت پروتکل ها که باید به بالای 90 درصد برسد، قرار نداریم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بعد از اعلام 5 مورد ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور، یک مورد دیگر که از هموطنان مان بود که از انگلیس به کشور بازگشته بود، شناسایی شد و در یکی از بیمارستانهای دولتی تحت نظر قرار داشت و همه اطرافیان او نیز تحت نظر و رصد بودند و خوشبختانه بعد از آن، گزارشی از مورد جدیدی از ویروس جهش یافته در ایران نداریم و حال همه این مبتلایان نیز خوب است.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: تست فاز انسانی واکسن ایرانی کرونا در مجموعه برکت مراحل بعدی خود را به خوبی سپری کرد. واکسن مجموعه رازی اجازه تست بالینی گرفت و هفته آینده فاز نخست کارآزمایی بالینی این واکسن نیز شروع می شود و همینطور در مورد واکسن مشترک با کوبا، دانش فنی از کشور کوبا به انستیتو پاستور منتقل می شود در حال حاضر فاز دوم کارآزمایی بالینی را در کوبا و یک کشور دیگر طی می کند و فاز سوم آن را به نام پاستور با انتقال کامل دانش فنی در آینده نزدیک در کشور آغاز می کنیم و امیدواریم که در اواسط بهار این واکسن در انستیتو پاستور و مصرف آن را در کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مورد واکسن وارداتی تمام تلاش مان را می کنیم. امیدواریم قبل از 22 بهمن بتوانیم واکسیناسیون اولین گروه های هدف در جدول و مصوبه اولویت بندی ستاد ملی را شروع کنیم اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطر ترین واکسن را نتوانیم وارد کشور کنیم، این کار را انجام نمی دهیم و چانه زنی های ما به این دلیل است که بتوانیم موثرترین، بی عارضه ترین و مناسب ترین واکسن را وارد کشور کنیم و شبانه روز در حال تلاش هستیم، مذاکره می کنیم و در مرحله عقد قرارداد هستیم ضمن اینکه قرار بوده توزیع واکسن کواکس نیز از ماه فوریه در کشورهای هدف از جمله ایران آغاز شود اما منتظر سهمیه 16 میلیون و 800 هزار دوز کوواکس و واکسن تولید داخل نخواهیم ماند چراکه گروه های هدف باید زودتر واکسینه شوند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: نکته ای که امروز به عنوان یکی از گله های بسیار مهمم باید خدمت کسانی که تقاضاها و تمناهای ما را گوش نکردند عرض کنم این است که این دستاورد بسیار بزرگ و عظیم ملی را که تاریخ باید در مورد آن قضاوت کند که یک کشور مشکل دار از نظر تحریم های بیرونی و کشوری که اقتصادش از چنین پدیده ای متاثر است و کشوری که حدود یک سال تمام کادر بهداشت و درمان آن بدون لحظه ای درنگ، استراحت و مرخصی در مقابل هجمه های سنگین این بیماری ایستادند، مرگ دو رقمی در مقابل مرگ های بسیار انبوهی که در دنیا رخ می دهد، این دستاورد کمی نیست.

دکتر نمکی افزود: کاهش یک مرگ در ایران معادل این است که در کشوری با زیرساخت های مجهز و امکانات گسترده مالی و اقتصادی، هزار مورد مرگ را کاهش دهید و این غیرت، همت، شجاعت، همدلی و وفاق اتفاق افتاد تا اینکه توانستیم این دستاورد بزرگ ملی را کسب کنیم. متاسفانه عده ای با بی توجهی و عدم رعایت و پایبندی به پروتکل ها چه در برخی مراسم ها و سفرها این دستاورد را ذره ذره به مسلخ و قربانگاه می برند و این به شدت مایه دلشکستگی و اندوه همکاران ما در عرصه نظام سلامت است.

وی گفت: اگر اتفاقی تا امروز افتاده و قطعا تاثیر آن را در روزهای آینده خواهد گذاشت بازهم مراقبت کنیم که وضعیت از این بدتر نشود. در این مورد تردید ندارم و در آینده بیشتر برای مردم باز خواهم کرد که این بی توجهی ها متاسفانه اثرات خودش را در روند بیماری خواهد گذاشت و این دستاورد ذی قیمت عظیم ملی را به گونه ای تحت الشعاع قرار خواهد داد. امیدواریم وضعیت مان از این بدتر نشود و این دستاورد عظیم ملی را در کنار همدیگر با رعایت پروتکل ها حتی اگر واکسن هم وارد شد، بتوانیم حفظ کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha