کد خبر: شعر-تعریف-ناپذیر-ترین-چیزی-است-که-وجود-د
۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۶
شعر تعریف ناپذیر ترین چیزی است که وجود دارد!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،  "شعر یک واقعه ناگهانی است، از سکوت بیرون می آید و با سکوت بر می گردد." یعنی شعر طوری است که وقتی شاعری شعرش را می سراید، کس دیگر نمی تواند آن را ادامه دهد.

 شعر فشرده ترین ساخت کلامی است... پای حرفهای یک بانوی شاعره نشستیم و ایشان از سالها تجربه اش در این  عرصه هنری ناگفتنی های که از دل بر امده است را برایمان به توصیف نشسته است . توجه اتون جلب می نمایم.

* از خودتان صحبت کنید؟

گیتی ریاضی هستم.  در خانواده ای اصیل که مادر در کار طبابت و پدر در یک کارخانه ریسندگی در سرچشمه تهران زندگی میکردند چشم به جهان گشودم.

خط زیبا و شعر و دوستدار طبیعت بودن از ویژگی های دوران کودکی ام  بود. مادر بزرگم ( مادر مادر) با وجود آنکه سواد نداشتند اما اشعار بسیاری از حافظ و سعدی و فردوسی حفظ بودند. که این علاقمندی به همسر مرحوم ایشان ایت اله نجفی نسبت داده شده بود.

من دقیقا از سن هفت سالگی،  شروع به شعر گفتن کردم و برگه های پراکنده از شعر دوران کودکی شاید بهترین عامل برای شادشدن من بود.

این علاقمندی و گاه گاه شعر گفتن ادامه یافت تا اینکه با پایان یافتن دوره نهم سال تحصیلی ام مواجه شد  با آشنایی با  مهندس معصومیان ( طراح اتوبان چمران و بسیاری از راه های ایران که در گوگل هم رزومه ی ایشان موجود است) ازدواج کردم. که ماحصل این ازدواج چند سال بعد با داشتن سه فرزند به تحصیلاتم ادامه داده و با کسب دیپلم رشته ادبی با معدل ۱۸.۲۵ در مدرسه شبانه ایران به عنوان یک همسر و مادر برجسته و موفق به نوشتن ادامه دادم.

در سال ۷۰به اصرار فرزند پسرم در آزمون سراسری  دانشگاه شرکت کرده و در رشته ادبیات فارسی پذیرفته شدم و تا پایان دوره با نمرات الف موفق به دریافت لیسانس ادبیات شدم..

پس از پایان دوره برای ارشد شرکت کردم که شهرستان پذیرفته شدم و بنابراین تصمیم گرفتم تا رشته ی دیگری که همواره مورد توجه ام بود رو ادامه بدهم یعنی جامعه شناسی و پژوهش بی اغراق  با علاقه زیاد و با وجود زندگی  مشترک و بزرگ کردن  ۴ فرزند در این ازمون هم پذیرفته شدم و همواره جز دانشجویان موفق کلاس بودم. درطول این سالها پژوهش های بسیاری هم انجام داده ام تا جاییکه دانشگاه هم از بنده تقدیر به عمل اورده اند.  خدارا شاکرم برای همه لحظه لحظه هایی که پشت سر گذاشتم.

* این شور وجوشش اکتسابی بود یا .ذاتی کمی درموردش صحبت کنید ؟

قبلا اشاره داشتم که من از سن شش هفت سالگی شعر می گفتم و خیلی سال بعد تصمیم  به جمع اوری شعرهایم گرفته و آنگاه به چاپ کتاب هایم اقدام کردم. ودر ادامه باید اضافه کنم که به نظر من شعر اکتسابی نیست وذاتی است البته شعرهای نو که بعضی از انها به شکل نثر نوشته میشوندممکن است این ویژگی را نداشته باشند ولی شعر کلاسیک که دارای وزن وقافیه است ذاتی است ومانند همه هنرهاژن انراهنرمند باید داشته باشد ودر حقیقت ارث برده باشد یک نقاش هنرش را با ترسیم نقاشی بر بوم میتواند  به نظر همگان برساند ودرحقیقت ان چه که در درون دارد بر روی بوم نقاشی به نمایش میگذارد  وشاعر ان احساسات درونی خود را در شعرش بیان میکندشعر در حقیقت لحظه ای است از کلمات در ذهن که میایند وسپس از ذهن دور میشوند درهمان لحظه است که شاعر ان را بر روی کاغذ می آورد.

* وجه تمایز اشعار ایرانی را از اشعار خارجی در چه حایگاهی می بینید ؟

درمورد وجه تمایز شعر ایرانی  با خارجی به نظر من تلفیق زبان فارسی با شعر فارسی جذابیت بیشتری دارد.

* چه زمانی ذوق شعر گفتن به سراغتون میاد ان لحظه چه اتفاقی رخ می دهد ؟ 

برای شعر گفتن زمان خاصی نمیخواد بر اثر حسی در لحظه ای در انسان بوجود می آید. زمانی که شاعر حس میکند با شعرهایش میتواند با افراد زیادی که حتی انها را ندیده ارتباط عاطفی بر قرار کند.

* بهترین شعری که تاکنون سرودید ؟

نمیتوانم بگویم کدام شعرم بهتر است یک  شاعر همه شعر هایش را دوست دارد

با کدوم شاعر حس وحال تان نزدیکتر است ؟

من باشعرهای فروغ فرخزاد و فریدون مشیری.

*توصیه شما به علاقه مندان وادی شعر  چیست؟

توجه داشته باشند که شعر خلق یک اثر هنری است. شعر با حسی که گاه ناگهانی بر شخص عارض می شود می گویند مثلا به شخصه خود  من به محض الهام یک شعر فورا آن را روی برگه کاغذ نوشته و سپس در فرصت مناسب ویرایش می کنم و قواعد ادبی رو هم لحاظ می کنم.

* از گذشته تا کنون  شعرهای زیبایی گفته می‌شود؛ ولی دارای درون‌های لایه‌لایه‌ای نیستند. به عنوان یک زن شاعر متعهد به این عرصه ادب وهنری. ویژگی های بارز شعری که پخته باشد، تنها از زبان پختگان بیرون می‌آید؛ نظر شما در این مورد چیه؟

به نظر من شعر باید چند لایه بودن را داشته باشد تا معنای درونی خود را نشان دهد و معمولا شعر در حالت های مختلف قرار می گیرد . حالت اول شاعر با توجه به شخصیت وروحیه ای که داردودرشرایطی که قرار می گیرد شعری در ذهنش خلق  می شود که معنای خاص خود را دارد حالت دوم زمانی که خواننده یا مخاطب ان شعررا می خوانددرک دیگری ازان حس می کندباتوجه به شرایط شخصیتی وروحی خود حالت سوم معنا و مفهوم درونی شعر است که شاعر مورد توجه اش بوده پس سه مفهوم در هر شعر وجود دارد.

 * چه زمانی شعر گفتن برای شما جدی شد؟

از زمانی شعر برای من جالب بودکه حس کردم احسا سات و عواطف درونی خودم را به دیگران می توانم  منتقل کنم.

  * اولین شعری که سرودید ؟ 

اولین شعرم دقیقا خاطرم نیست ولی فکر میکنم اسمش( باور لحظه ها) بود.حس شگرفی درمن به وجود آمد. به وجد آمدم. در طول تمام این سالها از احساس لطیف در سرودن اشعار بهره بردم.

*  درچه قالب‌های دیگری هم شعر می‌گویید؟

من در قالب های مختلف  بصورت کلاسیک و هم شعر نو.

* آثار چه شاعرانی را بیشتر مطالعه می‌کنید و در سرودن تحت تاثیر کدوم اساتید شعر هستید ؟

شاعران مورد نظر من حافظ وخیام واز معاصر فریدون مشیری هستند.

*موضوعات و مضامین اشعار شما بیشتربرمحور چیست؟

موضوع اشعار من بیشتر عرفانی است البته مضمون های دیگری را هم شامل  می شود.

* وضعیت شعر  کشور به نظر شما چگونه است؟ به جایگاه و رشد قلمی در آثار شاعران رسیده ؟ کمی صحبت کنید ؟

به نظر من باید به شعر ورشته های هنری توجه بیشتری شود مخصوصا در قشر جوان.

* بزرگ‌ترین آسیبی که شعر ایرانی را تهدید می‌کند چیست؟

معمولا  شعرهایی که بدون مفهوم هستند به شعر ایرانی. لطمه میزنند.

 * چند شعر  سروده‌اید؟

تعداد شعرهایم ‌که در چهار کتاب جمع اوری شده حدود پانصد ویا کمی بیشتر است.

*ایا تاکنون شده برای دخترتان  یا همسر مرحوم تان شعری سرودید ؟

ممکن است که برای خانواده ام هم شعر گفته باشم ولی در کتابهام‌ نیست.

   

گفت و گو: گلناز سیفی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha