به گزارش گروه بینالملل طبنا(خبرگزاری سلامت)، لس آنجلس تایمز گزارش داد : آزادی نفتکش ایرانی نشان داد که ترامپ با چالش عدم همراهی شرکای سنتی در کمپین فشار حداکثری علیه ایران روبرو خواهد بود.
نفتکش ایرانی «آدریان دریا» (گریس ۱) حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی اساس «نقض تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبلالطارق توقیف شد.
روز پنجشنبه گذشته دادگاه عالی جبلالطارق با بیاعتنایی به فشارها و درخواست رسمیآمریکا برای تمدید توقیف این نفتکش، حکم آزادی آن را صادر کرد اما دادگاه منطقه کلمبیا در آمریکا روز جمعه به حکم توقیف آن رأی داد.
در تشدید تنش نفتکشها بین غرب و ایران و نهایتاً آزادی این کشتی غول پیکر مشخص شد که واشنگتن با مقاومت شرکای بین المللی سنتی خود برای ادامه سخت گیریها بر تهران مواجه خواهد بود.
دولت ترامپ بنا داشت "فشار حداکثری" خود را به سمت دریاها سوق دهد و از این طریق، توانایی تهران در صادرات نفت از طریق ناوگان نفتی اش را مختل کند.
اما این برنامهها به دلیل محدودیتهای قانونی و نقاط ضعف متحدان اروپایی بخوبی در یک کارزار فشار حداکثری پیش نرفت و پایتختهای اروپایی همچنان میکوشند که برای تعامل با تهران بر تلاشهای دیپلماتیک خود بیفزایند.
آرین طباطبایی محقق علوم سیاسی در گروه رند به لس آنجلس تایمز میگوید: "اروپاییها عمدتاً با این نظر ایالات متحده که فعالیتهای ایران در برخی مناطق چالش برانگیز است، همراهی میکنند اما آنها بر سر نحوه رفتار در قبال ایران با واشنگتن اختلاف نظر دارند."
او اضافه کرد: کمپین فشار حداکثری ترامپ که شامل فشار بر ایران در دریاها نیز خواهد شد؛ نه فقط به منافع تهران، بلکه به منافع اروپا نیز آسیب میرساند. اروپاییها از اینکه در میانه این تنشها قرا بگیرند، ناراحت هستند و از این رو به سیاست فشار حداکثری ترامپ اعتراض دارند.
نفتکش گریس ۱ که ماه گذشته توسط جبل الطارق توقیف شد، نمونه خوبی برای به آزمون گذاردن این گزاره بود که آیا اروپاییها در اجرای تحریمهای آمریکا در آبهای بین المللی به واشنگتن کمک خواهند کرد و یا رفتار آنها محدود به اعمال سیاستهای خود است؟
اسفندیار باتمانقلیچ، بنیانگذار شرکت رسانه ای"بورس & بازار" که بر تجارت در ایران تمرکز دارد، میگوید: دادگاه عالی ناحیه نیمه مختار جبل الطارق در حالی حکم به آزادی کشتی ایرانی داده است که مقامات ایرانی حاضر به دادن هیچگونه تعهدی در خصوص مسیر کشتی نشدند و از این سو، هنوز هم نفتکش انگلیسی در توقیف دریایی ایران است.
این آزادی همچنین به رغم درخواست رسمی واشنگتن مبنی بر ادامه توقیف این نفتکش به دلیل نقض تحریمهای ایالات متحده صادر شد. دولت جبل الطارق در بیانیه ای اعلام کرد که درخواست آمریکا را "با دقت فراوان" مورد بررسی قرار داده است اما نمیتواند به آن صورت ببخشد. زیرا مجازاتهای اتحادیه اروپا نمیتواند در مورد گریس ۱ اعمال شود.
بنابر این، در حالی که آمریکا سعی داشت قدرت مانور ایران در خصوص فروش نفتش را بسیار محدود کند، تهران در اقدامیساده و با توقیف نفتکش انگلیسی نشان داد میتواند در مقابل کمپین فشار حداکثری مقاومت نشان دهد و متعاقباً نفتکش توقیف شده خود را هم آزاد کند.
واشنگتن همچنین برای محافظت از حمل و نقل دریایی در مقابل تهدیدات احتمالی ایران، از ۶۰ کشور جهان خواست تا به یک ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده بپیوندند که بلکه در هنگام عبور کشتیها از تنگه هرمز، کاروانهایی برای اسکورت آنها در نظر گرفته شود.
لارنس برنان استاد حقوق دریانوردی در دانشگاه فوردهام نیویورک و کاپیتان سابق نیروی دریایی ارتش آمریکا که سابقه خدمت در خلیج فارس دارد، در این باره میگوید: چالشهای چنین مأموریتی قابل توجه است.
"شما چگونه میتوانید کشتیها را در دریا محافظت کنید؟ برای این کار به کشتیهای متعدد و پشتیبانی هوایی نیاز هست."
برنان اضافه کرد: طی فاصله تنگه هرمز از بنادر دریایی ایالات متحده هفتهها زمان میبرد. عرض این تنگه نیز به گونه ای است که کشتیهای بزرگتر مانند ناوهای هواپیما بر برای عبور با دشواریهایی مواجه خواهند بود.
علاوه بر چنین مشکلاتی، تعداد معدودی از کشورهای اروپایی وارد این ائتلاف شدند. چنانچه آلمان کاملاً امتناع کرد.
افزایش بی ثباتی در تنگه هرمز نرخ بیمه را هم بالا برده است. ریچارد مالینسون تحلیلگر و بنیانگذار شرکتهای انرژی در این باره میگوید: بیمه گذاران ۱۰ تا ۱۵ درصد حق بیمه اضافه برای عبور کشتیها از تنگه هرمز استفاده میکنند و این موضوع باعث شده که شرکتها به دنبال راههای دیگری برای انتقال نفت خود باشند.
مجموعه این دلایل نشان میدهد که شرکای سنتی آمریکا در اروپا، واشنگتن را در فشار حداکثری با ایران همراهی نمیکنند.
نظر شما