کد خبر: شرایط-کرونا-شکننده-است-همه-اجتماعات-با
۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۲۴
شرایط کرونا شکننده است/همه اجتماعات باید با رعایت پروتکل‌ها باشد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت و به نقل از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی با تبریک فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و با اشاره به پیروزی مقاومت در سرزمین های اشغالی، اظهار داشت: ما در این ایام شاهد پیروزی بزرگ ملت فلسطین بودیم که پیروزی بسیار ارزشمندی بود.

وی افزود: در این ۱۰-۱۲ روزی که بین مردم مسلمان فلسطین و رژیم غاصب صهیونیستی یک جنگ تمام عیار اتفاق افتاده بود، برای اولین بار همه مردم فلسطین یکپارچه بودند و همه مردم کرانه غربی، غزه و اردوگاه‌هایی که در کشورهای دیگر بود همه یکپارچه بودند و این وحدت و پاسخ قاطعی که غزه به تجاوز رژیم صهیونیستی می داد، موفقیت بزرگی برای ملت فلسطین و تمام مسلمانان بود.

روحانی با اشاره به حمایت های مردم سراسر جهان از مردم مظلوم فلسطین، تصریح کرد: انصافاً مردم در سراسر جهان بسیار خوب به صحنه آمدند و در آمریکا و اروپا ما شاهد تظاهرات مردم بودیم. البته دولت ها رفتارهای متفاوتی داشتندو برخی از دولت ها از جمله دولت های غربی متأسفانه مواضع نادرستی را اتخاذ کردند. اگرچه رفتار کشورهای اسلامی عمدتاً خوب بود اما از دنیای عرب انتظار دیگری بود و بسیاری از آنها تا روزهای آخر ساکت و صامت بودند. اما به هر حال مقاومت و ایستادگی یک ملت، پیروزی به همراه دارد و پیروزی اخیر ملت فلسطین یکی از این نمونه ها بود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما شاهد بودیم که ملت مظلوم فلسطین در برابر یک رژیم تا دندان مسلح که همه کشورهای غربی به آن کمک می کنند، پیروز شده اند که جا دارد به آنها تبریک بگوییم.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی با بیان اینکه تقریباً ۱۵ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور ما گذشته است، گفت: در طول این مدت روزهای بسیار سختی داشتیم. روزهایی که روزهای پیک بیماری کرونا بود. روزهایی که ویروس جهش یافته وارد یکی از استانها می شد و استان را درگیر می کرد. البته روزهای امیدوار کننده ای نیز داشته ایم. روزهایی که مردم در سراسر جهان احساس کردند با رسیدن دانشمندان به واکسن، شرایط بهتری رخ دهد.

روحانی گفت: اگرچه ممکن است دستیابی به واکسن نیز ایده آل و صد درصد نباشد، اما همین واکسن نیز می تواند مانع خوبی برای مرگ و میر و حتی در صورت واکسیناسیون وسیع مانع گردش ویروس شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: این ۱۵ ماه، ماه‌های آزمایش تاریخی برای ملت ها به ویژه ملت بزرگ ما بود که همراه با جنگ اقتصادی بود. کشوری که تحریم اقتصادی ندارد و می خواهد تجهیزات و واکسن خریداری کند به راحتی می تواند این کار را انجام دهد. اما کشور ما که تحریم است در این حوزه سختی های فراوانی داشته است.

وی افزود: شاهد بودم که اعضای دولت نیز حتی یک ساعت راحتی نداشتند. وزرا و کارکنان دولت حتی یک روز تعطیل هم نداشتند و همواره در حال فعالیت بودند. دولت نیز تمام توان خود را برای اینکه رنج مردم کمتر بشود، به کار گرفت تا از این طریق سلامتی مردم بهتر تأمین شود.

روحانی با بیان اینکه کم کم از موج چهارم کرونا در حال عبور هستیم، اظهار داشت: تقریباً تمام استان ها در حال عبور از موج چهارم کرونا هستند و مسیر ما مسیر کاهشی است. مناطق قرمز بسیار محدود است و کشور ما شرایط زرد و نارنجی دارد. البته باید تلاش کنیم که بتوانیم به طور کامل از این پیک خارج شویم و در عین حال وارد پیک جدید هم نشویم. این هم جزو مواردی است که بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: متأسفانه زمانی که وارد یک پیک می شویم، دستورالعمل ها از سوی مردم نسبتاً خوب رعایت می شود اما وقتی از پیک عبور می کنیم یک اطمینان کاذب در جامعه ایجاد می شود و متأسفانه رعایت پروتکل ها کاهش پیدا می کند و سهل انگاری ها آغاز می شود.همین نیز مقدمه موج جدید می شود.

روحانی گفت: از همه بخش هایی که در حوزه مقابله با شیوه کرونا مسئولیت برعهده دارند، به ویژه وزارت بهداشت ، بخش هایی که  بر کسب و کارها نظارت دارند، بسیج و سپاه، خواهش می کنم در کنار هم قرار بگیرند و کاری کنند که پروتکل ها بسیار دقیق اجرا شود. باید با متخلفان قاطعانه برخورد شود. زیرا اگر قاطعانه برخورد نکنیم مجددا با موج جدید مواجه خواهیم شد.

رئیس جمهور تأکید کرد: بین ماه مبارک رمضان و ماه محرم و صفر، شاهد برگزاری عروسی ها، جشن ها و دورهمی ها هستیم، در فصل تابستان، سفرها نیز آغاز می شود. همه این موارد دست به دست می دهند و مقابله با شیوع کرونا را سخت می کند.

وی ادامه داد: گرما نیز برعکس آنچه در ابتدا به ذهن انسان می آید که موجب کاهش این بیماری شود، اما به این شکل نیست و به خصوص در استان های گرم ناچار می شوند که در و پنجره ها را بسته و از کولر استفاده کنند که این تهویه هوا را با مشکل مواجه می کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط همچنان شکننده است گفت: شرایط مطمئنی را پیش رو نداریم، ممکن است شاهد شیوع کرونای هندی در استان ها باشیم. پس باید در مهمانی ها، دورهمی ها و رفتارمان همه پروتکل ها را مدنظر قرار دهیم و سفرها و اجتماعات را محدود کنیم.

روحانی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، گفت: باید کاری کنیم که در یک هفته مانده به انتخابات، شرایط آرامی از لحاظ کرونا در کشور داشته باشیم و گرنه خدای ناکرده اگر در ماه های ابتدایی خرداد رعایت نشود و با یک پیک جدید مواجه شویم، معنایش این است که نمی توانیم یک انتخابات مطلوب و با شکوه داشته باشیم. چون مردم می ترسند و وقتی ببینند که موج جدیدی از کرونا شکل گرفته، برای حضور در انتخابات دچار مشکل می شوند.

وی افزود: مسئولیت سنگینی بر عهده ماست، حفظ جان مردم، مسئولیت اصلی ماست و از سوی دیگر انتخابات با مشارکت حداکثری مسئولیت دوم ماست که باید هر دو را در کنار هم قرار دهیم. یعنی هم جان مردم حفظ شود و هم انتخابات با شکوه برگزار شود و این در صورتی است که در هفته های اولیه خرداد، بیشتر پروتکل ها را رعایت کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: دستگاه های نظارتی نیز حساسیت بیشتری برای تخلفات باید داشته باشند که بتوانیم انتخابات را در سلامت کامل به خوبی برگزار کنیم. به نظر من مشکل ترین زمان، دوران تبلیغات انتخاباتی است. البته در روز برگزاری انتخابات نیز باید مراعات کنیم و فاصله گذاری را رعایت و با افزایش زمان برگزاری انتخابات، شرایط را برای حضور مردم فراهم کنیم. یکی از تصمیمات مهمی که امروز گرفته شد، افزایش زمان برگزاری انتخابات است. همچنین وزارت کشور تصمیم گرفته صندوق ها را نیز افزایش دهد.

وی افزود: اپلیکیشن شعبه یاب نیز باید به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم در روز انتخابات بتوانند خلوت ترین شعبه را برای رأی دادن انتخاب کنند تا با ازدحام جمعیت مواجه نشویم. اما نگرانی ما برای بحث تبلیغات است. در دوران تبلیغات باید پروتکل ها به صورت کامل و دقیق رعایت شود و امروز مصوب شد در فضاهای سربسته اجتماعات نداشته باشیم.

روحانی تأکید کرد: اگرچه ما به دنبال ایجاد شور انتخاباتی هستیم اما اجتماعات نباید در فضای سربسته باشد و در فضای باز و با رعایت پروتکل هایی که وزارت بهداشت اعلام می کند، برگزار شود. همه اجتماعات باید با رعایت پروتکل ها باشد تا سلامتی مردم حفظ شود. برای این کار هم خود نامزدها و هم ستادهای آنها باید اصول را رعایت کنند. مسئولین استانی نیز اعم از استاندار، فرماندار و بخشدار باید احساس مسئولیت کنند و با کمک نیروی انتظامی، بسیج و سپاه مقرراتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا وضع می شود را اجرا کنند.

رئیس جمهور گفت: برای اینکه تبلیغات ما حداکثری باشد و اجتماعات حداقلی، باید از صدا و سیما و فضای مجازی استفاده کنیم و لذا در مصوبه جلسه امروز از صدا و سیما و وزارت ارتباطات و اپراتورها خواسته شده که به وظیفه خود عمل کنند و فضای بازتر و بیشتری را در اختیار نامزدها قرار دهند تا آنها بتوانند برنامه ها و نظرات خودشان را از طریق فضای مجازی و صدا و سیما اعلام کنند تا انتخابات شکوهمندی برگزار شود.

وی ادامه داد: حداقل تا پایان امسال نیز باید سبک جدید زندگی که در دوران کرونا آغاز کرده ایم را حفظ کنیم. البته تلاش ما این است که واکسن ها در روزهای آینده باشرایط بهتری در اختیار مردم قرار گیرد که خوشبختانه تا امروز بیش از پنج میلیون واکسن توزیع و بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واکسینه شدند و این روند ادامه دارد. امیدواریم ۱۴-۱۵ میلیون نفری که از لحاظ بیماری های زمینه ای و سن و سال هدف ما از این مرحله از تزریق هستند را بتوانیم تا پایان خردادماه مورد پوشش قرار دهیم و تا پایان دولت قدم مهمی را در واکسیناسیون برداریم تا آرامشی در جامعه ما به وجود بیاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha