سینما و جشنواره مستقل در ایران به رویدادهایی بی‌پول تبدیل شده‌‌اند/ می‌‌خواهیم جریان‌سازی کنیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، مریم دوستی؛ دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» درخصوص سطح آثار رسیده به این جشنواره گفت: ۴۲۰ اثر به دست ما رسیده است. به نظر من از همه اقشار جامعه هم مردم فیلمساز و هم سینماگران در جشنواره حضور دارند. فیلمسازان اول هم در این جشنواره هستند و در کنار آن حضور فیلمسازان حرفه‌ای هم پررنگ و خوب است. به نظر من این تنوع مثال‌زدنی بوده و برای من و هیات انتخاب شور و شعف مضاعفی را به وجود آورده است. جشنواره‌ای با موضوع کرونا که می‌خواهد نشاط هدیه بدهد او ادامه داد: ما هنوز همه آثار را ندیده‌ایم. من هم در حال دیدن آثار هستم چون جایزه‌ای تحت عنوان جایزه دبیر داریم. دو روز است که شروع به تماشای و بررسی آثار کرده‌ایم. ما نمی‌دانیم کرونا چه زمانی به پایان می‌رسد و این اوضاع به چه شکل به پایان خواهد رسید اما من دوست داشتم در مردم ایجاد انگیزه کنم و به آنها نشاط بدهم. در این جشنواره از مردم خواستیم تا تصور کنند که کرونا چند ماه دیگر به پایان می‌رسد و از آرزوهای پساکرونای خود فیلم بسازند. موضوعات جشنواره زنجیروار به هم وصل هستند. مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت عضو شورای سیاست‌گذاری یک جشنواره سینمایی دوستی از جزئیات تفاهم‌نامه میان جشنواره و وزارت بهداشت و درمان، توضیح داد: همکاری با وزارت بهداشت در درجه اول همکاری‌های معنوی در جهت فرهنگ‌سازی است. وزارت بهداشت کارشناس سلامتی را در اختیار ما گذاشت که به عنوان مشاور سلامت در جشنواره حضور خواهد داشت. همچنین یک داور حرفه‌ای که تجربه کافی دارد نیز از طرف وزارت بهداشت با ما خواهد بود. دکتر جهانپور هم به شورای سیاستگذاری ما اضافه شده است. به نظر من این همکاری بسیار مهم و حائز اهمیت هم برای جشنواره و هم وزارت بهداشت خواهد بود. همه اهداف ما در جهت فرهنگ‌سازی است و وزارت بهداشت هم در این زمینه فعالیت‌های زیادی دارد. در همین راستا هدف جشنواره نیز جریان‌سازی است. در واقع ما و وزارت بهداشت همسو با هم هستیم. دبیر نخستین جشنواره فیلم آنلاین با موضوع کرونا از نحوه پخش فیلم‌ها گفت: فیلم‌ها از طریق اپلیکیشن «هاشور» پخش می‌شوند. همچنین ۵۰ فیلم انتخاب اولیه هیات انتخاب را در سایت رسمی جشنواره برای انتخاب مردمی بارگذاری می‌کنیم و فیلمی که بالاترین لایک را داشته باشد به عنوان منتخب مردمی معرفی می‌شود. او اضافه کرد: این جشنواره نخستین جشنواره آنلاینی است که حمایت‌های مالی آنچنانی هم از سوی ارگان‌های دولتی ندارد و مستقل است اما راه خود را به درستی طی کرده است و امروز بسیاری از سینماگران و مردم جشنواره را به خوبی می‌شناسند. سعی کردیم با امکانات مالی و معنوی که داریم از لحاظ تبلیغات درست و اصولی پیش برویم و از این به بعد هم برنامه‌ریزی‌هایی داریم تا هم مردم بیشتر رجوع کنند و فیلم‌ها را ببینند و فیلم‌های منتخب و سطح کیفی جشنواره مشخص بشود و هم آمادگی ایجاد شود تا جشنواره در سال‌های آینده نیز ادامه دار باشد. جریان‌ساز بودن برای من اهمیت دارد دوستی بیان کرد: جشنواره در سال‌های بعد ادامه‌دار خواهد بود اما با موضوعات روز پیش خواهیم رفت. امسال مسئله کرونا مطرح است و در سال‌های آتی به مسائل اقتصادی، محیط‌زیست کودکان و کار و دیگر زمینه‌هایی که نیاز به فرهنگ‌سازی دارند، می‌پردازیم. در واقع جریان‌ساز بودن و فرهنگ‌سازی جشنواره برای ما اهمیت دارد. اگر سیاست‌مداران بدانند با هنر طرفدار بیشتری دارند، بیشتر به آن بها می‌دهند او ادامه داد: من موسس و دبیر جشنواره هستم و تلاش کردم تا مجوز رسمی از وزارت ارشاد بگیرم و البته سازمان سینمایی هم در این زمینه کمک بسیاری کرد. من دوست نداشتم که جشنواره را به شکل پویش راه بیندازم و در واقع نگاهی حرفه‌ای به آن داشتم. فرهنگ‌سازی در هنر نهادینه است. سیاستمداران هم باید بدانند که هرچه می‌خواهند بگویند را از زبان هنر به راحتی می‌توانند بیان کنند و بیشتر به گوش مردم برسانند. آن‌ها اگر می‌دانستند که با هنر می‌توانند طرفداران بیشتری جذب کنند به آن بهای بیشتری می‌دادند. این حاصل عدم شناخت هنر در کلیت و ماهیت سیاسی اجتماعی ما است. ماهیت اجتماعی ما به هنر وابسته است. من هنرمندی هستم که از نوجوانی وارد عرصه سینما و تئاتر شدم و بهتر این موضوع را درک می‌کنم که زبان هنر بهترین و بالاترین زبان‌ است. امیدوارم توانسته باشم قدمی بردارم. من می‌خواهم بدون هیچگونه خودنمایی، حرکتی در این شرایط انجام بدهم تا زمانی که کرونا به پایان رسید، من هم قصه‌هایی برای تعریف کردن داشته باشم. دوستی؛ نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به کاستی‌های موجود در سینما و جشنواره‌های مستقل و لزوم حمایت بیشتر توسط مدیران، اظهار داشت: انرژی فیلمسازان و کسانی که متولی کار فرهنگی می‌شوند برای جذب سرمایه به هدر می‌رود. بهتر است مدیران آگاه باشند، همت کنند و یاری برسانند. سینما و جشنواره مستقل در ایران به جشنواره و سینمایی بی‌پول تبدیل شده‌ است. مستقل و بی‌پولی مترادف هم شده‌اند. به نظر من باید اتفاقی در این زمینه بیفتد. من طلبکار نیستم و خودم خواستم که این کار فرهنگی را انجام بدهم اما چرا حمایت نمی‌شود؟ من یک ماه بعد از اینکه که کرونا آمد به دنبال مجوز رفتم و اولین مجوز جشنواره فیلم آنلاین در زمینه کرونا را گرفتم، خوب است که مدیران هم از این کار قشنگ حمایت کنند. گفتنی است جشنواره فیلم «سلفی ۲۰» نخستین جشنواره آنلاین با موضوع همزیستی با کرونا و تاثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی است. این جشنواره سینمایی در بخش‌های فیلم کوتاه داستانی، مستند، موشن گرافیک و فوتورمان و بخش ویژه فیلم سلفی، فیلم با موضوع قدردانی از قهرمانان و شهدای سلامت، فیلم با موضوع ملی (جایزه ویژه دبیر)، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه ویژه نگاه خلاق، پاییز امسال با همکاری شهرداری تهران و سامانه «هاشور» برگزار می‌شود. گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سادات ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    بسیار عالی و دقیق گفتند