به گزارش گروه فرهنگ و هنر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، مصطفی قانعی؛ رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به ایثارگری‌های پزشکان در عرصه‌های مختلف در سال‌های پس از انقلاب، گفت: پزشکان و کادر درمانی مواجه با بیماری کرونا، مثل سال‌های جنگ‌تحمیلی جانفشانی کردند.

وی افزود: کادر درمانی در حالی بیمار را درمان می‌کند که خوب می‌داند حتی مجهزترین لباس‌ها و حفاظت‌ها نیز نمی‌تواند احتمال ابتلای به کوید 19 را به صفر برساند؛ با این حال بسیاری از پزشکان و پرستاران خود را موظف به پاسداری از سلامت جامعه می‌دانند.

قانعی ادامه داد: در دوران دفاع‌مقدس برخی از پزشکان و پرستاران کشور تا 4 کیلومتری خط‌مقدم می‌رفتند و به رزمندگان خدمت‌رسانی می‌کردند؛ این در حالی است که در بسیاری از جنگ‌ها، بیمارستان‌ها در مناطق امن و به دور از خط‌مقدم ایجاد می‌شوند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به موفقیت‌های کم‌نظیر کشور در مبارزه با کرونا، تصریح کرد: با حضور یافتن چهره‌های شاخص علمی و درمانی کشور در عرصه مقابله با این ویروس و نگاه صحیح این افراد مبنی بر جهاد علمی، کشور خیلی زود توانست در تولید علم و چاپ مقالات کاربردی با محوریت مقابله با ویروس کرونا به جایگاه مطلوب برسد و خود را با آخرین یافته‌های علمی منطبق کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، محققان و پژوهشگران نیز به سرعت وارد عمل شدند و به عنوان نورافکنی‌هایی عمل کردند که مسیر مبارزه با این بیماری را برای کادر درمانی روشن می‌کنند. از سوی دیگر، شرکت‌های دانش‌بنیان و دارویی در این بخش فعال شدند و یک بسیج عمومی بین دانشگاهیان شکل گرفت تا جاییکه حتی محققان علوم‌‎پایه در ساخت کیت‌های تشخیصی و مهندسان در حوزه هوش مصنوعی و تهویه مکانیکی به دستاوردهای کم‌نظیری دست پیدا کردند.  

قانعی خاطرنشان کرد: عملکرد کشور در مدت مبارزه با بیماری کرونا نشان داد پتانسیل بالایی در حوزه سلامت در کشور وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم انعکاس ایثارگری‌ها و رشادت‌‌های کادر درمان در مقابله با کرونا ویروس، تصریح کرد: زبان هنر و سینما بهترین زبان برای انتقال مفاهیم به آحاد جامعه است؛ به همین دلیل هنرمندان باید برای فرهنگ‌سازی و انعکاس رخدادهای جبهه کرونا مانند جنگ‌تحمیلی وارد عمل شوند و این رشادت‌ها را به تصویر بکشند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: امنیت و سلامت دو رکن اساسی هر کشوری است که در هر دو مورد سینما می‌تواند عملکرد کم‌نظیری در آگاهی‌بخشی به جامعه داشته باشد و با فرهنگسازی و نمایش واقعیت‎ها و ایثاگری‌ها در حوزه‌های امنیت و سلامت، حس خودباوری، اعتماد و به نوعی سرمایه اجتماعی را افزایش دهد.

قانعی ادامه داد: باید از مقام شامخ شهدا و خانواده‌های مدافعان سلامت مانند؛ شهداءدفاع‌مقدس و خانواده‌های آنها تجلیل شود و علاوه بر آن با برگزاری مراسم‌های تقدیر در جشنواره‌های مختلف، گامی بلند در الگوسازی از این مفاخر برداشته شود. از سوی دیگر، تندیس این افراد باید در ورودی هر دانشکده پزشکی و پرستاری نصب شود تا دانشجویان بدانند روزی در کشور چالشی مردم را تهدید کرد اما برخی پزشکان جهادگرانه ایثار کردند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در پایان خاطرنشان کرد: سینما قطعاً یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگ‌سازی در جوامع انسانی است و انتظار می‌رود در حوزه جبهه خدمت نیز مانند جنگ‌تحمیلی نقش‌آفرینی کند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان 31 شهریور تا 6 مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.