کد خبر: سیلی-بی-قانون-به-مجری-قانون-برخی-از-نما
۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
سیلی بی قانون به مجری قانون!/ برخی از نماینده ها از مدار خارج شدند؟!

محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ سربازان نیروهای انسانی نیروهای مسلح هستند که بیشترین ساعت نفر را برای پیشبرد اهداف نظامی به عهده دارند.

در ماه های گذشته حوادث مختلفی در کشور در رابطه با برخورد با سربازان رخ داده است و این اتفاقات باعث جریحه دار شدن احساسات و بروز خشم نسبت به بی اهمیت شمرده شدن جایگاه سربازان شده است. اینکه افراد دارای مسئولیتی که سربازان زیر دست آنها مشغول خدمت هستند به خود اجازه می دهند هر رفتار زننده ای با آنها داشته باشند، مایع شرمسازی است و این نکته غیرقابل قبول است.

خانواده ها فرزندانشان را راهی سربازی نمی کنند که تحقیر شوند یا مورد ضرب و شتم و حقارت افراد مافوق خود قرار بگیرند و در صورت برخورد با دادگاه نظامی مواجه شوند! این روش مدیریت قطعا به فرار بیشتر جوانان از سربازی و کاهش نیروی انسانی نیروهای مسلح خواهد انجامید.

برخی ندیدند!

چند روزی از ماجرای سیلی زدن عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس می گذرد و این موضوع برای همه روشن شده است، با این حال برخی در واکنش به این ماجرا تصمیم بر این داشتند تا با احتیاط پیش بروند! یکی از اینها صداوسیما بود که در ماجرای جورج فلوید بود که به صورت 24 ساعته در همه بخش های خبری به این آن موضوع پرداخت و فقط مراسم ختم نگرفت! ولی برای سربازان ایرانی صرفا یک گزارش پخش کرد!

از این دست برخوردها در کشور زیاد است و همه آنها هم به دلیل تضاد منافع یا نبود آن در این دست واکنش ها است. متاسفانه همین برخوردهای سلیقه ای است که برخی مانند عنابستانی به نام نمایندگی مردم؛ به خود جرات انجام چنین رفتاری را می دهد.

خود او قبلا توییت زده بود که برخی مست قدرت شده و هر کاری بخواهند می کنند! حالا خودش هم به این وضع دچار شده است هر چند که خودش را از همان ابتدا بی گناه می دانست!

واکنش های مهم به این ماجرا چه بود؟

سردار موسی کمالی؛ مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح در یادداشتی به برخورد نماینده مجلس با سرباز وظیفه راهور واکنش نشان داد. این واکنش با گلایه های دیگری نیز همراه است که نشان می دهد جایگاه سرباز به شدت تنزل پیدا کرده و شاید برخی از این رفتارها به همین دلیل است.

او در این یادداشت گفته است: «در جریان کتک خوردن  سرباز بابلی و سیلی خوردن سرباز راهور، عده‌ای دنبال حق و حقیقت و حق سرباز نیستند و به  دنبال منافع خودشان هستند. فردی که بر خلاف قانون به گوش مجری قانون سیلی‌زده طبق قانون باید موضوع رسیدگی و فرد خاطی تنبیه شود و قانون هم نحوه رسیدگی را مشخص کرده است، بگذریم که از این جریان عده‌ای دنبال این هستند از این  نمد برای خودشان کلاهی ببافند.»

سردار کمالی اضافه کرد: «در این جریان دو نکته حائز اهمیت است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اولاً برای چندمین بار اثبات شد که سرباز در نزد مردم دارای شأن و منزلت بالایی است. ثانیاً کسانی که زمینه این بی‌حرمتی را به سرباز فراهم کرده‌اند نباید از نظر دور بمانند، کسانی که شأن و منزلت سربازی را پایین آوردند در این بی‌حرمتی به سرباز سهیم هستند.»

وی تاکید کرده است: «اگر به سرباز توهین می‌شود اگر سرباز به صندلی بسته شده و کتک می‌خورد یا اگر قاضی حکم می‌دهد سرباز پابرهنه دم در همه اتاق های یک مجتمع قضائی برود و بدون هیچ توضیحی بگوید غلط کرده است یا در فلان مسیر چند راننده پشت ماشین می‌نویسند از سوار کردن سرباز معذوریم یا سرباز سیلی میخورد یا فلان مسئول می‌نویسد ورود سرباز ممنوع و یا... اینها همه بخاطر بی ارزش تلقی کردن سرباز است. بنابراین اگر بر دست سرباز بوسه نمی‌زنید زمینه سیلی به صورت سرباز را فراهم نکنید.»

سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا گفت: رفتار نماینده مجلس با سرباز وظیفه این پلیس با حساسیت پیگیری و به مقامات قضایی گزارش و در همان ساعات ابتدایی دستورات لازم برای رسیدگی صادر شده است. لازم است از دستگاه قضایی و قاضی پرونده تشکر و قدردانی کنم، انتظار می رود با رسیدگی دقیق موضوع شاهد اجرای قانون و عدالت باشیم.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به ماجرای درگیری نماینده مجلس با مامور وظیفه شناس راهور ناجا گفت: قطعا از مامور وظیفه شناس حمایت می کنیم، همه در برابر قانون یکسانند و از مسئولین انتظار داریم که نسبت به قانون التزام و احترام داشته باشند. قانون برای همه یکسان است و همه ملزم به اطاعت از قانون هستند و البته انتظار داریم کسانی که مسئولیت و یا جایگاهی دارند بیش از دیگران نسبت به رعایت قانون التزام داشته باشند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این واقعه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ‎اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثۀ اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی وبرخورد قانونی خواهد کرد.»

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نیز به تشریح نحوه رسیدگی به موضوع برخورد فیزیکی یکی از نمایندگان مجلس با مامور راهنمایی و رانندگی پرداخت.

وی با بیان اینکه حادثۀ درگیری نماینده مجلس شورای اسلامی با مامور راهور در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در حال بررسی است، گفت: پس از رسیدن گزارش‌ها و‌ ادعاهایی مبنی بر درگیری نماینده مجلس و یکی از مامورین پلیس راهور،  هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری‌ها را برای بررسی  صحت و سقم و چگونگی موضوع آغاز کرد.

راه‌حل و نگرش جلیل محبی دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر درباره ماجرای سیلی‌زدن یک نماینده مجلس به سرباز وظیفه راهور هم این است که سرباز راهور هم همان‌جا یک سیلی برای قصاص بزند!

مقایسه با شهید بهشتی!

بعد از افزایش واکنش ها نسبت به این اقدام عنابستانی، او سعی کرده خود را آرام نشان دهند و با صحبت از اینکه بی گناه است، خود را با شهید بهشتی مقایسه کرده تا بتواند از زیر بار مسئولیت این اقدام شانه خالی کند.

شاید یکی از اشکالات اساسی در برخورد با نمایندگان متخلف در ایران این باشد که نماینده تا پایان دوران نمایندگی مصونیت قضایی دارد و هر کاری که انجام دهد موجب عزل او از نمایندگی نمی شود! همین هم باعث می شود که رفتار برخی از آنها از عیار خارج و در مدار نماند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha