کد خبر: سیاست-خارجی-بایدن-بعد-از-خراب-کاری‌ها
۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۴۲
سیاست خارجی بایدن بعد از خراب کاری‌های ترامپ!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، هنگامی که رئیس جمهور بایدن اندکی پیش از ظهر روز چهارشنبه سوگند یاد کرد، وی چالش‌های سیاست خارجی را از رئیس جمهور پیشین دونالد ترامپ به ارث برد. بایدن در کاخ سفید می‌تواند به چند دستاورد سیاست خارجی تحت نظارت خود اشاره کند. این توافق نامه‌ها شامل توافق نامه ابراهیم و روابط صلح آمیز بین اسرائیل و چندین کشور عربی، قتل ابوبکر البغدادی، رهبر دولت اسلامی و نابودی خلافت فیزیکی خودخوانده آن گروه است. اما تلاش‌های ترامپ برای جلب نظر دیکتاتور کره شمالی، کیم جونگ اون در کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود، ناکام ماند و خروج وی از سازمان بهداشت جهانی و تصمیم گیری برای جنگ تجاری با چین، مشکلات زیادی را برای دولت بایدن به وجود آورد.

سیاست خارجی بایدن برای روسیه

بر خلاف حمله لفاظی ترامپ علیه رژیم چین، رئیس جمهور پیشین در تمام مدت چهار سال ریاست جمهوری خود با ولادیمیر پوتین رهبر روسیه به طور خارق العاده‌ای مشتاقانه صحبت می‌کرد. قبل از کاندیداتوری برای ریاست جمهوری، ترامپ با نوشتن یادداشتی وسوسه انگیز به پوتین، به رئیس جمهور روسیه به دلیل انتخاب شدن به عنوان مرد سال زمان تبریک گفت و خود را یکی از طرفداران بزرگ افسر سابق KGB اعلام کرد. سیاست-خارجی-بایدن در زمان حضور ترامپ در کاخ سفید، گزارش شده است که اطلاعات روسیه در ازای حملات به سربازان آمریکایی، به جنگجویان طالبان در افغانستان پاداش می‌پرداخت. الکسی ناوالنی، منتقد ارشد روسی پوتین در یک اقدام ترور آشکار مسموم کرد. و اخیراً کشف شد که روسیه یک کار جاسوسی سایبری گسترده علیه دولت ایالات متحده و نهادهای خصوصی آغاز کرده است. کمپانی روسی که اغلب به عنوان هک SolarWinds شناخته می‌شود، هنوز هم ادامه دارد. با این وجود، حتی به عنوان شواهدی مبنی بر بدرفتاری روسیه نسبت به ایالات متحده، ترامپ به ندرت از پوتین انتقاد می‌کرد. روز پنجشنبه، اولین روز بایدن در محل کار، دولت او اعلام کرد که اطلاعات مهم فعالیت‌های روسیه مانند برنامه Bounty و هک SolarWinds را بررسی می‌کند. اما نشانه‌ای وجود دارد که در آن بایدن قصد دارد در صورت امکان نقاط مشترکی را با مسکو پیدا کند، دولت جدید همچنین گزارش داده است که قصد دارد به مدت 5 سال دیگر پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید را ارائه دهد.

نفشه بایدن برای کره شمالی

در حالی که چین یک چالش طولانی مدت برای منافع ایالات متحده به وجود می‌آورد، توسعه توانایی هسته‌ای کره شمالی و عدم موفقیت دولت اوباما و ترامپ در ترغیب رژیم خانواده کیم برای معامله‌ این توانایی همچنان یک تهدید کوتاه مدت است که دولت جدید قادر به نادیده گرفتن آن نیست. آمریکا و کره شمالی بلینکن روز سه شنبه با اشاره به اینکه این یک مشکل سخت است که پس از دولت ترامپ گریبانگیر دولت بایدن شده است، به کمیته روابط خارجی سنا گفت که تیم بایدن قصد دارد کل سیاست را در قبال کره شمالی بررسی کند زیرا این مشکلی است که بهتر نشده و در واقع،  بدتر هم شده است. مانند بلینکن، آستین  که به طور کلی در پاسخ‌های کتبی یا اظهار نظرهای خود در جلسه استماع تأیید طولانی بعد از ظهر روز سه شنبه، کوتاهی می‌کرد ، همچنین متعهد به مشورت با دو شریک اصلی منطقه‌ای ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن، برای ایجاد یک استراتژی برای مهار کره شمالی شده است. وی در پاسخ کتبی خود به سوالات گفت روابط ایالات متحده با این شرکا برای امنیت و ثبات منطقه‌ای حیاتی است و بازدارنده‎‌ای قدرتمند در برابر تهدیدات کره شمالی است.

سیاست دولت جدید برای ایران

یکی دیگر از دشمنان هسته‌ای آمریکا که به ندرت در عناوین خبری نیست، ایران است. بایدن انتظار دارد که معاملات وی با جمهوری اسلامی مورد بررسی دقیق مخالفان سیاسی وی قرار گیرد. این امر خصوصاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که چندین نامزد و منصوب احتمالی وی برای مشاغل امنیت ملی در دولت جدید، از جمله بلینکن و ویلیام برنز، رئیس جمهور برای انتخاب رئیس سیا، در مذاکره درباره توافق هسته‌ای 2015 ایران نقش داشتند، که مورد انتقاد شدید قرار گرفت. جمهوری خواهان و دولت ترامپ در ماه مه 2018 از آن‌ها خارج شد. دولت جدید آمریکا و ایران در پی کنار گذاشتن توافق از طرف ترامپ، معروف به برنامه جامع اقدام مشترک، ایران گفته است که دیگر به بندهای توافقنامه پایبند نیست. در اوایل ماه جاری، تهران اعلام کرد که غنی سازی اورانیوم را تا مقادیری که در این توافق نامه ممنوع شده بود، که توسط چین، روسیه، فرانسه، انگلستان و آلمان به طور مشترک امضا شده بود، از سر خواهد گرفت. یک انتقاد اساسی از این معامله این بود که این توافق هیچ کاری برای محدود کردن توسعه مهم موشک بالستیک یا فعالیت جنگی نامنظم آن که معمولاً از طریق نیروهای نیابتی در لبنان، عراق، سوریه و یمن انجام می‌شود، انجام نداد.

بایدن می‌خواهد برخی از فعالیت‌های موشکی ایران را متوقف کند!

وب سایت مبارزات انتخاباتی بایدن متعهد شد که تا زمانی که ایران به توافق خود پایبند باشد، دولت بایدن با استفاده از دیپلماسی سخت گیرانه و حمایت از متحدان ما برای تقویت و گسترش آن، توافقنامه را دوباره تنظیم می‌کند، در حالی که به طور موثرتری علیه سایر فعالیت‌های به گفته آمریکا بی‌ثبات کننده ایران عمل کند. بلینکن به کمیته روابط خارجی سنا گفت: بایدن به این پیشنهاد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند متعهد است. اما بلینکن گفت که خروج ایران از توافق هسته‌ای، زمان مورد نیاز تهران برای ایجاد مواد قابل انعطاف کافی برای سلاح هسته‌ای را از بیش از یک سال به سه یا چهار ماه کاهش داده است، بر اساس آنچه که بلینکن به عنوان گزارش عمومی توصیف کرد. بلینکن گفت، دولت بایدن به دنبال مذاکره در مورد یک نسخه طولانی‌تر و قوی تر از توافق خواهد بود، اما او تصدیق کرد که ما از آنجا فاصله زیادی داریم. ایران البته به ویژه در دو کشوری که ایالات متحده نیروهای مستقر کرده است فعال بوده است: عراق و سوریه. نیروهای ایرانی و آمریکایی چندین سال با ظرافت در اطراف یکدیگر با یک دیگر مدارا می‌کردند زیرا هرکدام می‌خواستند به شرکای عراقی خود در شکست دادن دولت اسلامی کمک کنند. این در اوایل سال گذشته زمانی پایان یافت که نیروهای آمریکایی سرلشکر ایرانی شهید قاسم سلیمانی، طراح مبارزات نیابتی ایران در سراسر خاورمیانه را ترور کرده و به شهادت رساندند.    

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha