کد خبر: سفتی-گردن-و-بی‌اشتهایی-می‌توانند-از-ع
۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱
سفتی گردن و بی‌اشتهایی می‌توانند از علائم بیماری مننژیت باشند

دکتر فریبا شیروانی فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علائم مننژیت ویروسی و باکتریایی، اظهار داشت: مننژیت التهاب نرم شامه اطراف مغز و نخاع است؛ روزانه در سیستم عصبی مرکزی، جریان مایع مغز نخاعی از مغز به طرف نخاع و برعکس به صورت منظم انجام می شود.

وی افزود: التهاب در مغز که معمولا از مننژ شروع می شود، ممکن است خود مغز را درگیر کند به همین دلیل مننژیت و مننگو آنسفاليت از بیماری هایی هستند که علل متعددی دارند.

مننژیت های آسپتیک

فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال با بیان اینکه مننژیت های باکتریال قابل درمان هستند، تصریح کرد: شایع ترین مواردی که باعث ایجاد مننژیت می شوند، ویروس ها هستند و این ویروس ها هم باعث ایجاد مننژیت های آسپتیک می شوند.

دکتر شیروانی بیان داشت: مننژیت های آسپتیک نیازی به درمان دارویی و آنتی بیوتیکی دارند و اگر درمان شوند، بیمار نجات پیدا می کند.

بررسی مایع مغز نخاع

وی ادامه داد: معمولا با بررسی مایع مغز نخاعی متوجه می شویم که این فرد مننژیت دارد یا خیر و اگر مبتلا به مننژیت شده آیا باکتریال است یا ویروسی؛ اگر مننژیت مزمن باشد و یا فرد در گذر زمان دچار علائم مننژیت شده باشد می تواند دچار علائم عصبی و یا مشکلات دیگر نیز شده باشد.

فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال گفت: اگر فرد دچار ضایعات جلدی شده باشد؛ بیماری های دیگری که همراه با التهاب مغز و نخاعی هستند، برای بیمار مطرح می شود که این بیماری ها می توانند غیر عفونی هم باشند.

وجود التهاب در مننژ

دکتر شیروانی اضافه کرد: وجود التهاب در مننژ می تواند عوامل متعددی داشته باشد که معمولا این مننژیت ها از نوع باکتریال و میکروبی هستند و می توان آنها را درمان کرد.

علائم مننژیت

وی با اشاره به علائم مننژیت گفت: سردرد، تب و استفراغ از علائم مهم بیماری مننژیت هستند اما علائم متعدد دیگری هم مانند خشکی گردن، تغییر رفتار، بی اشتهایی، ترس از نور، تشنج و فلج عصب 6 هم می تواند از نشان دهنده مننژیت باشد.

فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال بیان کرد: اگر بیماری خیلی شدید باشد همراه با ضایعات جلدی مانند پتشی و پورپورا در انواع مننگوکوکی می توانند دیده شوند. برای تشخیص بالینی بیماری بسیار مهم است که علائمی مانند سفتی گردن، کرنیگ و برودزینسکی به خوبی بررسی شوند.

دکتر شیروانی در ادامه با اشاره به بیماری هایی که در کشورهای در حال توسعه شایع تر است، گفت: بیماری های اوتیت، گاستروانتریت های باکتریال که عامل آن شیگلا است می تواند باعث تشنج در کودکان شود.

وی توضیح داد: مننژیت یکی از مواردی است که در بیماران مبتلا به تشنج می تواند مطرح شود هرچند که شروع مننژیت خیلی زیاد نیست اما بررسی آن اهمیت زیادی دارد.

فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال تاکید کرد: در بعضی از بیماری ها معاینه بیمار از نظر اینکه علائم مننژیت دارد یا خیر، بسیار ضروری است. معمولا کودکان زیر 12ماه را به همین علت بررسی مایع نخاع می کنند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha