کد خبر: سطح-باغات-آذربایجان-غربی-113هزارهکتار-اس
۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۹:۴۲
سطح باغات آذربایجان غربی 113هزارهکتار است

حسین سیوانی در گفت و گو با خبرگزاری سلامت آذربایجان غربی افزود: سطح باغات سیب کشور ۲۵۰ هزار هکتار برآورد شده که سهم استان آذربایجان غربی ۶۰ هزار و ۴۷۰ هکتار است.

وی یادآور شد: آذربایجان غربی با اختلاف دو برابری بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب کشور است. همچنین یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن از ۴ میلیون تن سیب تولیدی کشور در استان تولید می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به این که ظرفیت اسمی ۳۴۵ سردخانه موجود در استان یک میلیون تن تخمین زده شده، گفت: حجم سیب موجود در سردخانه‌های استان در طول ۸ ماهه سال ۹۹، ۸۰۰ تن برآورد شده است.

وی با بیان این که در طول ۸ ماهه گذشته ۱۶ هزار تن سیب استان از طریق گمرکات صادر شده، ادامه داد: در سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار تن سیب از استان صادر شد‌.

سیوانی با اشاره به آمادگی کامل آذربایجان غربی برای تامین سیب شب عید کشور، افزود: برای رسیدن به این مهم بایستی روزانه ۳۰۰ کامیون سیب از استان به سایر نقاط کشور صادر شود.

وی با اشاره به وضعیت کلی تولید سیب استان و کشور، تشریح کرد: میزان سیب تولیدی کشور در سال ۹۸، ۴ میلیون تن بود که از طریق صادرات ۳۵۴ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

وی با اشاره به اهداف تشکیل میزهای کالایی و محصولی، اظهار داشت: برنامه‌ریزی هدفمند و مبتنی بر اصول کارشناسی جهت فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه صادرات سیب، ایجاد هماهنگی بین نهادهای دولتی و خصوصی در حوزه تولید، نگهداری، صنایع تبدیلی و صادرات، ساماندهی و ضابطه‌مند کردن فرآیندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، شناسایی ظرفیت‌های تولیدی صادراتی و ارائه پیشنهاد جهت اصلاح ساختارها از اهداف برپایی میز سیب است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: تولید و بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری، حمل و نقل و بازاریابی و صادرات چهار محور اصلی مورد وضعیت در میز کشوری سیب درختی است.

وی با اشاره به چالش‌های بخش تولید، نگهداری و صادرات سیب، بیان کرد: تغییرات جوی و آب و هوایی، خشکسالی و تاثیر شرایط اقلیمی بر، کمبود آب و روش‌های غیر اصولی آبیاری، عدم توسعه و استقبال از ارقام جدید پایه‌های رویشی، عدم آشنایی کشاورزان با فناوری‌های نوین کشاورزی، کمبود اعتبارات مالی برای اصلاح و نوسازی باغات، عدم آشنایی تولیدکنندگان با سلیقه بازارهای هدف، عدم گرایش به تولید محصولات ارگانیک و سالم، استفاده از روش‌های غیر استاندارد برای جمع‌آوری سیب صنعتی جهت تولید کنسانتره و هزینه‌های بالای تولید از جمله چالش‌های بخش تولید سیب در استان و کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha