کد خبر: سرپرست-وزارت-خارجه-افغانستان-برای-پیگ
۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۴
سرپرست وزارت خارجه افغانستان برای پیگیری مشکلات مهاجران به ایران سفر می‌کند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از خبرگزاری آناتولی،دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیاتی به سرپرستی حنیف اتمر، وزیر خارجه کشور برای بررسی و پیگیری حادثه آتش‌سوزی خودروی حامل پناهجویان افغان و دیگر مسائل مربوط به ایران سفر می‌کند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز گذشته در جلسه کابینه که در ارگ برگزار شد، از سفر هفته آینده این هیئت به ایران به منظور بررسی موضوعات کلیدی مهاجران خبر داد.

گفتنی است یکم ماه مه امسال برخی رسانه‌ها اعلام کردند که نظامیان ایرانی، 50 کارگر افغان را در مرز مشترک پس از «شکنجه به رودخانه انداخته‌اند». تاکنون اجساد چند تن از رودخانه هریرود بیرون کشیده شده است. گفته می‌شود کارگران افغان قصد عبور به ایران را داشتند اما پس از آنکه از منطقه دهانه ذوالفقار هرات وارد خاک ایران شده‌اند، توسط سربازان ایرانی دستگیر شده‌اند.

از سوی دیگر محمد حمید طهماسی، رئیس هیأت حقیقت‌یاب افغانستان، که «ادعای به رودخانه انداختن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایران« را بررسی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگاران در هرات اعلام کرده بود: یافته‌های اولیه نشان داده که 10 نفر در این حادثه کشته شده‌اند و 15 نفر دیگر ناپدید هستند.

از سوی دیگر کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز با انتشار گزارشی درباره این حادثه اعلام کرد: "بر اساس گفت‌وگو با مقامات محلی و نجات‌یافتگان، نیروهای امنیتی ایران شماری از مهاجران افغان جویای کار را‌ که می‌خواسته‌اند وارد خاک ایران شوند، در منطقه کاریز الیاس شهرستان گلران ولایت هرات در مرز مشترک با ایران، دستگیر و پس از ضرب وشتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند، که در نتیجه، شماری از آنها غرق شده‌اند و شماری دیگر نجات یافته‌اند".

همچنین 4 ژوئن جاری به دنبال تیراندازی پلیس ایران و آتش‌سوزی خودرو حامل مهاجران افغان در منطقه مهریز استان یزد 3 تن از آن‌ها بر اثر احتراق در دم جان باخته و 8 تن دیگر زخمی شدند.

در پی این اتفاق وزارت امور خارجه افغانستان نیز از پیگیری جدی کشته شدن این سه شهروند در یزد خبر داده و اعلام کردبرای روشن شدن ابعاد حادثه با مقامات ایران در ارتباط هستیم.

از سوی دیگر وزارت امورخارجه ایران در پی برخی اظهارات درباره این حوادث عبدالغفور لیوال، سفیر این کشور در تهران را برای ارائه پاره‌ای توضیحات احضار کرد.

روز گذشته نیز عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره علت احضار سفیر افغانستان در تهران گفت: ''می خواهیم روابط ما با کشورهای همسایه خوب باشد. این مسائل باعث نمی شود که چشممان را روی برخی مسائل ببندیم. تردد از مرزها و گمرکات در جریان است ولی ما جلوی گذر غیرقانونی را می گیریم. اخیرا عده ای با تجمع غیرقانونی در مقابل سفارت ایران در کابل و دیگر نمایندگی ها در افغانستان تلاش داشتند تا روابط دو کشور را دستخوش تهدید کنند. ما به سفیر گفتیم که حاضریم همکاری کنیم و به ابهامات پاسخ دهیم، اما برای جمهوری اسلامی قابل قبول نیست که برخی بخواهند از این فضا سواستفاده کنند.''

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha